صبح اردستان

آموزش صنایع دستی برای جوانان جویای کار لازم است

کدخبر: 18210
شهریور ۱۶, ۱۳۹۵ در ساعت ۱:۳۳ ب.ظ

به  گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان نگین کویر، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان اظهار کرد: ما باید فضا و بستری را فراهم کنیم تا به جوانان جویای کار و علاقه مند به آثار  وصنایع دستی آموزش های لازم داده شود .

محمدرضا صدوقی در گفتگو با نگین کویر گفت: درشهرستان اردستان از دیرباز صنایع دستی  وجود داشته که می توان به سنگ تراشی اشاره کرد که آلات وادواتی مثل هاون، آسیاب دستی وسنگاب را در منطقه لاسیب و توتکان تولید می کرده اند که هم اکنون هم در بین افراد مسن این منطقه بصورت کم تولید می شود.

وی افزود: ما باید فضا و بستری را فراهم کنیم تا به جوانان جویای کار و علاقه مند به آثار  وصنایع دستی آموزش های لازم داده شود و این کاری است توریست پذیر و قدمت سنگ تراشی در منطقه اردستان طبق شواهد باستان شناسی حدود دو هزار سال است.

صدوقی با بیان اینکه آهنگری سنتی در بخش زواره رواج داردو شامل تولید داس، چکش، ساتور، نعل اسب، سیخ، میخ و سه پایه وبصورت سنتی ادوات کشاورزی مثل بیل تولید می شود واز دوران ایلخانی به این طرف در بخش زواره تولید می شده تصریح کرد: الان حدود ۱۴کارگاه شناسایی شده فعال در زواره وجود دارد  که مشغول به تولید این ادوات به صورت حرفه ای وسنتی می باشند  وبا آموزش داده شده این کار توسط جوانان هم انجام می شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان اردستان با بیان اینکه قالیچه های سنتی شهر مهاباد که این هم رو به انقراض می باشد و فقط در منطقه مهاباد یک نوع قالیچه  بافته می شود آن هم بدون نقشه که بافندگان نقشه آن را در ذهن خود دارندتصریح کرد: این نوع قالیچه حتما باید آموزش داده شود و به نسل جدید انتقال یابد واین زمینه را در شهرستان داریم واین نوعی از قالیچه هایی ارزشمند است .

وی گفت: سفال گری ونقاشی زیر لعابی هم اکنون دارای  کارگاه های متعددی بوده و تولید در این زمینه دارند و بصورت حرفه ای این کار انجام می شود و کار خراطی هم توسط  افرادی در زواره انجام می شود وکارهایشان بصورت صادراتی و ارزشمند است ودر اردستان مینا کاری دو گارگاه وجود دارد که  بصورت سفارشی  کار در این زمینه انجام می دهند.

صدوقی تأکید کرد: به دلیل اینکه آموزش صنایع دستی  به عنوان یک هویت تاریخی از وظایف سازمان میراث فرهنگی است زیر نظرکمیته برنامه ریزی  امسال اعتباراتی مبنی بر آموزش و مستند نگارصنایع دستی  توسط فرماندار شهرستان پیش بینی شده که  با تخصیص این اعتبارات بخشی از این صنایع دستی که در شرف انقراض می باشد را آموزش  داده خواهد شد و مستند سازی می شود.