جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
فرماندار اردستان:

آعاز مرمت کاخ چهلستون روستای سرهنگ آباد اردستان

فرماندار اردستان گفت: با توجه به اینکه تخریب‌های گسترده ‌ای در این مجموعه منحصر به فرد تاریخی صورت پذیرفته در حال حاضر با اعتبار ۴۵۰ میلیون تومان عملیات مرمت این مجموعه تاریخی از یک ماه گذشته آغاز شده است.

به گزارش صبح اردستان، فرماندار اردستان در گفت و گویی اظهار کرد: باطلاع علاقه مندان به آثار باستانی و دوستداران میراث فرهنگی می رساند با توجه به اینکه کاخ چهلستون سرهنگ آباد اردستان بصورت متروکه در آمده بود و هیچگونه مرمتی هم تا کنون روی آن انجام نشده مرمت آن بعد از ۵۰ سال آغاز شده است.

علیرضا غیور گفت: همانطور که می دانید مجموعه چهلستون سرهنگ آباد در سال  یکهزار و ۲۹۹ هجری قمری توسط مصطفی قلی خان سهام السلطنه عرب عامری در دهستان سفلی از توابع بخش زواره در شهرستان اردستان ساخته شده است.

وی افزود: اولین گزارش تاریخی از این اثر مربوط به سفرنامه حاج سیاح در سال یکهزار و ۲۹۶ هجری قمری بوده که از مراحل ساخت کاخ گزارش داده  که ترکیبی از چهلستون اصفهان و عفیف آباد فارس است.

غیور تصریح کرد: این مجموعه تاریخی در سال یکهزار و ۳۵۵ خورشیدی توسط مرحوم دکتر باقر آیت الله زاده شیرازی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

فرماندار اردستان همچنین با توجه به اینکه  تخریب‌های گسترده ‌ای که در این مجموعه منحصر به فرد تاریخی صورت پذیرفته، افزود: طرح مرمت آن در اواخر سال ۹۵ تهیه و پس از تخصیص اعتبارات لازم که در حال حاضر با اعتبار ۴۵۰ میلیون تومان می باشد، عملیات مرمت این مجموعه تاریخی از یک ماه گذشته آغاز شده و به سرعت تا پیش از آغاز فصل بارندگی به پیش می‌رود.

وی یادآوری کرد:هم اکنون مرمت اثر در دو بخش سازه های معماری و چوبی زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان آغاز و ۵۰ درصد نسبت به اعتبار مصوب پیشرفت داشته است.

غیور تاکید کرد: عملیات مرمتی مجموعه چهلستون سرهنگ آباد با طرح مرمت دفتر فنی و با انعقاد قرارداد مدیر کل محترم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و با نظارت اداره میراث فرهنگی اردستان از اول شهریور ماه سال جاری و از ردیف اعتبارات ملی و استانی توسط اساتید مرمت بناهای تاریخی شهرستان و سازه های چوبی زیر نظر کمیته برنامه ریزی شهرستان آغاز شده است.

فرماندار اردستان با توجه به اهمیت موضوع در بازرسی از پیشرفت مرمت کاخ چهلستون سرهنگ آباد ضمن ابراز خورسندی از شروع مرمت این بنای زیبا و منحصر به فرد و دستورات لازم گفت: با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیون ریال شبکه انتقال برق مجموعه توسط مدیریت امور برق شهرستان اردستان راه اندازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: کاخ چهلستون سرهنگ آباد  درحال حاضر همه روزه مورد علاقه مندان و بازدید گردشگران خارجی و داخلی و گروههای علمی پژوهشی قرار می گیرد.

غیور با بیان اینکه توسعه گردشگری  می تواند منشأ و شروع کننده اشتغال پایدار هم باشد، تصریح کرد:  می طلبد تا دوستداران میراث فرهنگی شهرستان اردستان و آنهایی که دلشان برای گنچینه های خود می سوزد در این راه پیش قدم شده و با حمایت اداره میراث فرهنگی شهرستان و استعانت از مسئولان امر که بهترین ظرفیت ممکن هستند در رشد و بالندگی فضاهای باستانی شهرستانمان کوشا باشیم.

فرماندار اردستان تاکید کرد: این اثر شاخص تاریخی بهترین گزینه مرمتی شمال شرق استان اصفهان بوده که به موجب سیاستهای فرهنگی دولت  در سال ۹۶ به تحقق پیوست  و با توجه ویژه سازمان میراث فرهنگی،  صنایع دستی و گردشگری کشور پروسه مرمت این اثر تا سال ۱۴۰۰ به اتمام برسد.

انتهای پیام / کد خبر25692

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار