صبح اردستان

توقیف کامیون حامل ۱۶ تن ذرت آلوده به کود مرغی در اردستان

کدخبر: 26011
آبان ۶, ۱۳۹۶ در ساعت ۳:۰۰ ب.ظ

به گزارش صبح اردستان، رئیس شبکه دامپزشکی اردستان در گفت و گویی اظهار کرد: طبق گزارش واصله مبنی بر کامیون حامل ذرت آلوده به کود مرغی برای یکی از مرغداریهای اردستان با همکاری مأموران انتظامی کامیون متوقف شد.

میثم استکی گفت: کارشناسان دامپزشکی پس از بازرسی کامیون مورد نظر موضوع مورد بررسی قرار گرفته شد و وجود کود در بار ۱۶تن ذرت تایید شد.

وی افزود: پس از تایید آلوده بودن ذرت با هماهنگی دادستان اردستان نسبت به توقیف کامیون اقدام شده و محموله مورد نظر از چرخه مصرف طیور حذف شد.

استکی با بیان اینکه مدفوع پرندگان می تواند یکی از راههای انتقال بیماری خطرناک آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باشد، تصریح کرد: همچنین دانه و مواد خوراکی آلوده به مدفوع و ترشحات پرندگان آلوده به آنفلوانزا می تواند عامل انتقال این بیماری باشد  به شکلی که حتی یک گرم کود آلوده به ویروس آنفلوانزا می تواند یک میلیون قطعه پرنده را آلوده نماید.

رئیس شبکه دامپزشکی اردستان همچنین تصریح کرد: برخورد قاطعانه با افرادی که موازین بهداشتی و امنیت زیستی را رعایت نمی کنند در دستور کار این شبکه قرار دارد.

وی نقش دامپزشکی درحفظ و حراست از سرمایه های ملی، سلامت و ایمنی مواد غذایی را از مزرعه تا سفره به عنوان نقشی استراتژیک و کلیدی بسیار حائز اهمیت و انکار ناپذیر دانست و افزود: با توجه به ابعاد گسترده وظایف و مسئولیت ها، دامپزشکی یکی از ارکان اساسی زمینه ساز امنیت غذایی محسوب می شود.

شهرستان اردستان دارای ۱۵۰واحد مرغداری گوشتی، به ظرفیت تولید یک میلیون قطعه مرغ در ماه است.