صبح اردستان

رابطه مستقیم «سیاست خارجی» با رویکردهای اعتقادی و دینی ایرانیان

کدخبر: 26173
آبان ۱۵, ۱۳۹۶ در ساعت ۱۲:۵۰ ب.ظ

به گزارش صبح اردستان، به نقل از صاحب نیوز– محمود افشاری/ عزاداری سالار شهیدان، از تجلیّات روابط میان ملت و دولت در ایران معاصر است. این مراسم معنوی و آیینی، از دوران امپراطوری بزرگ صفویان تا به امروز در کشورمان دائم و مستمر، در جریان و جوش و خروش بوده است.

این موج ناتمام، حتی در جریان قیام بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره)، علیه فساد و طاغوت شاهنشاهی نیز بروز و ظهور داشت، آن چنان که قیام امام عزیز همچون قیام عاشورا و حکومت طاغوت به مثابه سلسله یزیدیان در افکار عمومی تلقی و توصیف می شد.
از همین رو امتداد انقلاب اسلامی و سپس تجلی جمهوری اسلامی، که به پاخاسته از همین نهضت دینی و مردمی  است و در لایه های درونی آن معنا پیدا می کند، عزاداری حسینی نیز رابطه و تبلور میان دولت و ملت است. رابطه ای که هر چه زمان می گذرد بویژه در سال های اخیر و با هجمه گسترده علیه شیعیان و مقدسات اسلامی و همچنین ورود مجاهدانی با نماد «مدافعان حرم» به میدان عاشورایی دفاع از حریم ولایت، رنگ و بویی فراتر از مرزهای خاکی و آبی، به خود گرفته است.
این تجلی با شکوه، از سویی با سقوط صدام ملعون و بازشدن مرزهای سرزمینی عراق به روی شیعیان و مسلمانان و از سوی دیگر با تجلی یزیدیان زمان، در لباس تکفیر و داعش و جبهه النصره، بار دیگر تکرار تاریخ را در دوران معاصر رقم زده و یادآوری آوردگاه وحدت و رابطه ایرانی و عراقی در عصر آل بویه را در زمانه معاصر و در عرصه مقاومت و پایداری مجسم و متبلور کرده است. سال هایی که راهپیمایی اربعین حسینی نیز در امتداد همان خط مقاومت و مجاهدت، بروز و ظهوری عاشورایی پیدا کرده و هر سال بر عظمت و شکوه آن افزوده می شود و تاجایی پیش می رود که در این بهبوهه رسانه و ماهواره و تبلیغات، با وجود سکوت و ندیدن این حماسه باشکوه از سوی نظام سلطه و بوق های تبلیغاتی او، گوشه گوشه جهان هستی را با فتح قلب ها و جان ها فرا خواهد گرفت.
اما تاریخ مصرف گذشته هایی که دین را افیون توده ها می دانند و می دانستند، نیز اکنون بخوبی فهمیده اند، دین تجلی گاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی شده و این مهم با همه ناامنی ها و ناآرامی ها و کشتارهای وحشیانه در منطقه، به حماسه پیاده روی اربعین بدل گشته و نشان می دهد مردمانی که حاضر می شوند در این شرایط سخت و ناامن و در حالی که عراق و سوریه و یمن در جنگ و مبارزه اند پای پیاده به زیارت اربابشان بروند به یقین حاضر نیستند در نبردی دیگر میان یزیدیان و حسینیان ولّی زمانشان را تنها بگذارند و از همین زاویه نیز حضور ایرانی ها در عراق جنگ زده، آن هم در این شرایط و با قدم های پیاده نشانگر رابطه عمیق دیانت و سیاست است.
رابطه ای که با این حضور میلیونی و کم نظیر، در پیاده روی میلیونی و چشمگیر اربعین سالار شهیدان، نشان از این دارد که میان سیاست خارجی نظام اسلامی ایران و رویکردها و اعتقاد سیاسی و دینی مردم، نوعی رابطه و تعامل وجود دارد.

نگاه هویتی به سیاست خارجی کشورمان از این دیدگاه استنتاج می شود، تا جایی که بر خلاف رویه ها و ایدئولوژی رئالیستی باید گفت سیاست خارجی ما دنباله رویکردهای داخلی سیاسیون کشورمان است و از همین رو سیاست خارجی یک کشور برآمده از همان تعامل و رابطه های عمیق میان ملت، دولت هاست.
از منظری دیگر، در تاریخ هزار ساله ای که مخالفان سوگواری عاشورا و قیام امام حسین(ع) همه تلاش خود را برای کمرنگ کردن این آئین ها بکار گرفتند و کاری از پیش نبردند این حرکت ها و نهادینه شدن عمیق آنها، هویتی غیرشکننده و ناتمام و البته پایدار و ماندگار به این حماسه بخشیده و نوع کار و اقدام سیاست خارجی ما نیز باید در امتداد همین رویه و برای هر چه بهتر برگزار شدن این رویداد میلیونی جهانی باشد.
همه این ها در حالی است که، اندیشیدن در فرازمان و بصیرت داشتن برای دیدن افق های دور و نزدیک تاریخ بشری را با قیام سالار شهیدان باید مرتبط دانست و ژرفای رویدادهای زمینی و فرازمینی را در دایره کلُّ یومٍ عاشورایی دید، که این سال ها با جهانی شدن تجمع و پیاده روی اربعین نقطه عطفی در تاریخ و تمدن منطقه شکل داده و تثبیت کرده است.
نقطه درخشانی، که قطع به یقین دستگاه سیاسی و بویژه سیاست خارجی ما نیز در این بین نقشی خطیر و استراتژیک در آن دارد و می تواند اثرگذاری ملی، آن را به تاثیرگذاری و تاثیربخشی فراملی سوق دهد.