جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان:

تعداد ۴۰ میراث ناملموس در شهرستان اردستان شناسایی شده است

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: ثبت ملی آثار ناملموس می تواند موجب آشنایی بیشتر، ماندگاری و معرفی هرچه بیشتر و بهتر فرهنگ این منطقه شود و به همین منظور تعداد ۴۰ میراث ناملموس در شهرستان اردستان شناسایی شده است.

به گزارش صبح اردستان، محمد رضا صدوقی در گفتگو با صبح اردستان، اظهار کرد: هفت میراث ناملموس شهرستان اردستان شناسایی  و به اداره کل میراث فرهنگی استان پیشنهاد شده تا در فهرست ناملموس کشور ثبت شود.

وی افزود: بخشی از این میراث ناملموس که در قالب شهرستانی و بخشی دیگر در قالب شهری و بخشی دیه شده همچون گویش محلی اردستان، تهیه رب انار، تهیه کاچی به عنوان یک غذای سنتی، آهنگری سنتی زواره، نخل گردانی در زواره، شیوه پامنبری شهر زواره و محصولات دامی و بومی شهر مهاباد بوده که از گذشته به یادگار مانده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: میراثهایی همچون سنگ تراشی و سبد بافی اردستان هم روی آن کار می شود تا به عنوان دو اثر ناملموس دیگر در آینده ای نزدیک به اداره کل پیشنهاد شود.

صدوقی با بیان اینکه ثبت ملی آثار ناملموس می تواند موجب آشنایی بیشتر، ماندگاری و معرفی هرچه بیشتر و بهتر فرهنگ این منطقه شود، تصریح کرد: تعداد ۴۰ میراث ناملموس در شهرستان اردستان شناسایی شده است که بعضی از آنها فراموش شده که با معرفی آن نسبت به معرفی منطقه اردستان کمک می کند.

وی تاکید کرد: میراث های ناملموسی که به فراموشی سپرده شده همچون کرباس بافی، سفیدگری، عبابافی، بافتهای سنتی و مسگری که نسلهای گذشته نتوانسته اند آن را به نسلهای فعلی انتقال دهند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان همچنین خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در خصوص حوزه گردشگری و طبیعت گردی اردستان اعلام آمادکی کرده و جلسات آن با حضور مسئولان شهرستان و استان برگزار شده که با اعتبار اولیه ۴۲۰ میلیارد ریال مرحله اول آن اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام / کد خبر27261

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار