صبح اردستان

حفاری کف شبستان غربی مسجد پامنار زواره آغاز شد

کدخبر: 27903
بهمن ۱۶, ۱۳۹۶ در ساعت ۵:۱۹ ب.ظ

به گزارش صبح اردستان، محمد رضا صدوقی در گفتگو با صبح اردستان، اظهار،  کرد: کاوش های باستان شناسی در مسجد بنکویه زواره آغاز شده و مشخص شد که قدمت مسجد بنکویه شهر زواره به دوران سلجوقی می‌رسد و مناره این مسجد دومین مناره کتیبه دار کشور است.

وی افزود: تخریب هایی که افراد ناآگاه در مسجد انجام داده بودند که در سال ۱۳۸۰ بخش تخریب شده مسجد و مناره آن توسط اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردستان بازسازی و مرمت شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: هیئت امنای مسجد امسال قصد داشتند کف مسجد را بازسازی کنند که با ممانعت اداره میراث فرهنگی شهرستان اردستان روبرو شد و قرار شد کف مسجد کاوش شود.

صدوقی با بیان اینکه پیگیری‌هایی از طرف اداره میراث فرهنگی شهرستان اردستان در مرکز استان انجام شد، تصریح کرد: مجوز حفاری در کف شبستان غربی مسجد پامنار زواره از طرف اداره کل میراث صادر شده است

وی تاکید کرد: تیم باستان شناسی در بنا مستقر شده‌ و مشغول کاوش‌ها باستان شناسی هستند که در روزهای ابتدایی فعالیت کاوشگران در زیر سطح مسجد به لایه های باستانی برخورد کرده اند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان خاطرنشان کرد: احتمال دارد یک شبستان که قدمت آن مربوط  به دوره دیلمی می‌شود در زیر مسجد قرار داشته باشد و  کاری که تیم کاوش انجام می دهد این است که لایه ها را بررسی کند و لایه باستانی کف بنا خارج شود و به بهره برداری برسد.

مسجد بنکویه یا مسجد پامنار شهر زواره بنایی است که در سال ۱۳۱۵ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفته است و جز بناهای با اهمیت و شاخص شهرستان اردستان است.