پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
یادداشت:

آموزش به زبان مادری همچون تغذیه کودک با شیر مادر ضروری است

فضای غنی فرهنگی، قومی نیز می‌تواند تأثیر مطلوبی در فراهم‌آوردن محیطی مناسب در دوران رشد کودکان به وجود آورد و همزمان با رشد شناختی و زبانی، کودکان درباره عواطف نیز مفاهیمی کسب می‌کنند و قوانین فرهنگ و اجتماع خود را درباره بیان عاطفی می‌آموزند، اینجاست که ادعا می شود آموزش به زبان مادری همچون تغذیه کودک با شیر مادر ضروری است.

صبح اردستان– حسین نقدی بادی/ اهمیت زبان مادر، یعنی نخستین زبانی که شخص توسط آن با جهان اطراف خود آشنا می‌شود که بر هیچ‌کسی پوشیده نیست و ارزش‌گذاری نسبت به آن به‌گونه‌ ای روزافزونی در حال رشد است.

به ‌عنوان مثال، تخصیص یک روز به‌عنوان روز جهانی زبان مادری توسط یونسکو و سازمان ملل متحد، خود گواهی قوی بر این واقعیت است و تنوع زبانی آموزش به زبان مادری به معنی تک زبانه بودن نیست و زبان دومی را نیز می توان در کنار زبان مادری یاد گرفت.

بنابرین هیچ کس مخالف یادگیری آزاد و اختیاری زبان‌های ملل دیگر نیست اما آن‌چه که نباید فراموش کرد اصلِ یادگیری زبان مادری و همراهی آن بر آموزشِ هر زبان ملی بیگانه است و هیچ کس انکار نمی کند که داشتن زبان یکی از مشخص ترین ویژگی های فرهنگی انسان است  که در همه فرهنگها یافت می شود.

بند سوم ماده ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشرنیز به این نکته اشاره دارد که پدر و مادر در انتخاب نوع آموزش و پرورش فرزندان خود نسبت به دیگران اولویت دارند.

لذا برنامه ها و مطالب درسی در واقع واژگان فراوان و مطالب درسی پیچیده ای راشامل می شود و این مطالب درچارچوب تدریس مدرسه ای معنا دار و کلاسی یاد گرفته می شوند و ازآنجاکه رشد مستمر علمی دانش آموزان مورد تأکید مدرسه و نظام آموزشی میباشد ضعف در زبان رسمی برای دانش آموزان میتواند موجب تاخیر درارتقاء علمی، شکست تحصیلی و مشکلات عاطفی و روانی شود.

تدریس به زبان رسمی برای دانش آموزان دو گویشی می تواند اعتماد به نفس، اضطراب، فراراز مدرسه، ارتباط با همسالان، موفقیت درسی و سازگاری کودکان راتحت الشعاع قراردهد و کودک به همراه راهنماییهای کلامی مادر یا والدین که بستگی به سطح آگاهی و دانش وی دارد، زیربنای رشد مهارتهای ارتباطی و کلامی کودکان را تشکیل می‌دهد.

فضای غنی فرهنگی- قومی نیز می‌تواند تأثیر مطلوبی در فراهم‌آوردن محیطی مناسب در دوران رشد کودکان به وجود آورد و همزمان با رشد شناختی و زبانی، کودکان درباره عواطف نیز مفاهیمی کسب می‌کنند و قوانین فرهنگ و اجتماع خود را درباره بیان عاطفی می‌آموزند، اینجاست که ادعا می شود آموزش به زبان مادری همچون تغذیه کودک با شیر مادر ضروری است.

انسان به صورت فطری زبان مادری خود را که زبان ادبیات و صمیمیت و کودکی و گهواره و دامان مادر است دوست میدارد و از طریق آموزش در آن می تواند به سعادت فرهنگی و خلاقیت­های علمی و ادبی برسد و این حقی است که نباید از آدم مضایقه شود.

وقتی دانش آموزان از زبان مادری خود در یادگیری بهره می برند، دانش قبلی به زبان  مادری در حل مسائل جدید به فراگیری کمک نموده و آنرا تسهیل می نماید و در صورتیکه آموزش به زبان مادری باشد کودک در محیط آموزشی احساس غربت و بیگانگی نخواهد کرد.

انتهای پیام / کد خبر28227

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار