صبح اردستان

سازه های چوبی کاخ چهلستون سرهنگ آباد اردستان در آتش سوخت/ میراثی ماندگار در دهان آتش

کدخبر: 29035
فروردین ۱۴, ۱۳۹۷ در ساعت ۷:۴۴ ب.ظ

به گزارش صبح اردستان، محمد رضا صدوقی در گفتگو با صبح اردستان، اظهار کرد: کاخ چهلستون روستای سرهنگ آباد به علت نامعلومی امروز در آتش سوخته است.

وی افزود: کاخ چهلستون از روز گذشته ساعت ۱۹ که نیروهای میراث حضور داشته اند مشکلی نبوده اما امروز صبح ساعت۹ با خبر شدیم  که کاخ چهلستون سرهنگ  اباد دچار حریق شده و علت در حال بررسی است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: سازه های چوبی کاخ که در سال ۹۶ و جدید مرمت شده، انبار و چوبهایی که در انبار بوده خسارت های جبران ناپذیری به آنها وارد شده است.

صدوقی با بیان اینکه  نیروهای یگان حفاظت میراث به محض اطلاع با نیروهای انتظامی و عوامل آتش نشانی زواره به محل حادثه اعزام شده، تصریح کرد: حضور بخشدار و معاون فرمانداری  و با کمک از آتش نشانی اردستان و با مساعدت یکدیگر در ساعت  شش  بعدازظهر آتش بصورت کامل مهار شده است.

وی تاکید کرد: قسمتهایی از این بنا در سال گذشته ۴۵۰ میلیون تومان هزینه در بر داشته و این آتش سوزی عمدی بودن یا نبودن آن مشخص نیست که کارشناس آتش نشانی تا روز پنجشنبه علت را اعلام خواهد کرد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان خاطرنشان کرد: خسارت خیلی زیادی به این شاخص فرهنگی وارد شده و با ابراز تاسف این اثر به مدت چهار ساعت در آتش می سوخته که بعد از این مدت اطلاع رسانی شده است.

صدوقی تصریح کرد: کاخ چهل ستون سرهنگ اباد در سال یکهزار و ۳۵۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مصطفی قولی خان سهام السلطنه عرب عامری این کاخ را ساخته و مربوط به ییلاق و شکارگاه بوده و  شبیه چهلستون و کاخ عفیف آباد فارس است ومالک خصوصی دارد.

وی خبر داد: مدیر کل میراث فرهنگی استان در روز پنجشنبه از محل حادثه بازدید خواهند کرد و حفاظت از آثار تاریخی میراث فرهنگی  بیش از یک میلیون آثار تاریخی دارد که برای هر کدام نمی تواند محافظ قرار بدهد، لذا مردم با یک عزم ملی باید از آنها حفاظت کنند و ورود به این مجموعه با قفل و زنجیر از قبل محدود شده بود.