جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ضرورت توجه جدی تر به آثار و ابنیه تاریخی؛

بی توجهی به ابنیه تاریخی شهرستان اردستان ادامه دارد/ کاخ امیرآباد اردستان می تواند به هتل سنتی کویر تبدیل شود

بی توجهی به ابنیه تاریخی شهرستان اردستان همچنان ادامه دارد و در این بین کاخ تاریخی روستای امیرآباد نیز به دلیل بی مهری و بی توجهی در حال تخریب است.

به گزارش صبح اردستان به نقل از صاحب نیوز، ساختمان ها و بناهای تاریخی که از ماندگاری و قدمت بالایی برخوردار هستند بسیار ارزشمند بوده و در حقیقت این ارزش هاست که ما را برای حفاظت از آنها به سوی خود جذب می کند ولی در شهرستان اردستان چندی پیش شاهد آتش زدن یکی از این آثار منحصر به فرد با عنوان کاخ چهل ستون روستای سرهنگ آباد اردستان بودیم.

در همین رابطه کاخ دو طبقه روستای امیرآباد زواره اردستان نیز دستخوش تغییرات جوی قرار گرفته و همچون کاخ چهل ستون روستای سرهنگ آباد در حال تخریب است.

البته بی توجهی به ابنیه تاریخی شهرستان اردستان همچنان ادامه دارد به طوری که کاخ تاریخی روستای امیرآباد نیز به دلیل بی مهری و بی توجهی رو به ویرانی است.

کاخ دو طبقه امیر آباد زواره به دست سهام السلطنه قاجار که از محافظان مسیر راه‌های این منطقه بوده در زمان سلطنت ناصرالدین شاه ساخته شد و این کاخ محل استقرار و اسکان سهام السلطنه در فصل زمستان بوده که این بنا در ۱۵ کیلومتری جنوب زواره و درست در دل کویر قرار دارد.

یکی از ساکنان این روستا که هر روز افول این کاخ ارزشمند را در مسیر کار خود شاهد است سری به نشانه افسوس تکان می‌دهد و به خبرنگار ما می گوید: کم توجهی و بعضا بی توجهی متولیان میراث فرهنگی شهرستان و البته استان به برخی آثار تاریخی و فرهنگی که در خطر نابودی قرار دارند دل دوستداران میراث فرهنگی را به درد آورده است.

وی ادامه می‌دهد: هر چند در این میان نباید منکر برخی اقدامات لاک پشتی این نهادهای متولی شد، اما حقیقت این است که نبود مدیریت‌ درست و بی ثباتی در فرایند مدیریت موجب شده تا میراث فرهنگی شهرستان اردستان در سال‌های اخیر همواره با انتقادهای صاحبان نظر در این عرصه مواجه شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان نیز در همین رابطه به خبرنگار ما می گوید: مجموعه امیرآباد در سال ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی قرار گرفته و از آن سال تا کنون چندبار مرمت شده است.

محمد رضا صدقی می افزاید: تا کنون بیش از دو میلیارد و ۳۰۰میلیون ریال در کاخ امیرآباد هزینه شده و این عمارت از نظر سازه‌ای هیچ مشکلی ندارد و هیچ تخریب نگران کننده‌ای که حیات آن را به خطر بیندازد در آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی کاخ امیرآباد این است که در تصرف بخشداری زواره بوده و ورثه سهام السلطنه در آن مالک هستند، ادامه می دهد: تا وضعیت این گونه باشد میراث فرهنگی نمی تواند بیش از این هزینه کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان با بیان اینکه امسال نیز اعتباری برای مرمت‌های موردی در کاخ امیرآباد پیش بینی شده است، می گوید: پیشنهاد شده است که بخش خصوصی ورود پیدا کند و به عنوان هتل سنتی کویر این کاخ را به بهره برداری برساند.

انتهای پیام / کد خبر29618

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار