صبح اردستان

تولید عسل ارگانیک در صعب العبور ترین منطقه اردستان

کدخبر: 30664
مرداد ۱۴, ۱۳۹۷ در ساعت ۱۲:۰۰ ب.ظ

به گزارش صبح اردستان، به نقل از صاحب نیوز؛ عسل ارگانیک عسلی است که در تمامی مراحل تولید و فرآوری آن، از هیچ نوع ماده سمی، شیمیایی و آنتی بیوتیکی استفاده نشده باشد یعنی زنبور دار از هیچ نوع ماده برای عمل آوری عسل به زنبوران عسل نخورانده باشد و حتی از آفت کش ها و مکمل ها هم برای مبارزه با بیماری ها و آفت های احتمالی زنبوران در فرآیند تولید استفاده نکرده باشد.

یکی دیگر از مواردی که در ارگانیک بودن عسل نقش مهمی دارد محل نگهداری و استقرار زنبورستان می باشد که باید محل نگهداری زنبورها در کوهستان باشد و یا جایی باشد که به دور از سمپاشی و مزارع بوده و عسل تولیدی فاقد هر نوع مکمل و سم باشد که اصولا فاصله قانونی ۵ کیلومتر است، یعنی زنبورستان باید این حد فاصله را از باغ ها و دشت هایی که امکان سمپاشی وجود دارد را رعایت کند.

به همین منظور۲۷ کیلومتر از شهر اردستان به سمت مزرعه استحرق حرکت کرده و به سراغ جوان۲۳ ساله اردستانی بنام احمد رضا خسروی با مدرک کارشناسی مهندسی عمران و دانجشوی کارشناسی ارشد مدیریت منابع آب رفته ایم که به گفته خودش ۱۱ سال است که در کار پرورش زنبور عسل و تولید عسل فعالیت داشته و چهار سال است که بصورت حرفه ای فعالیت خود را ادامه داده و در حال حاضر در منطقه «دوروچین اردستان» به تولید عسل مشغول است.

این جوان فعال در کار تولید عسل می گوید: این منطقه بخاطر صعب العبور بودن آن و تولید عسل ارگانیک و از لحاظ آب و هوایی و پوشش گیاهی جزء نادرترین مناطق ایران و حتی جهان محسوب می شود و بنده کار خود را با دو کندو آغاز کرده و در حال حاضر ۷۰ کندو و ۷۰۰ هزار زنبور دارم و عسل تولیدی در این منطقه از گیاهان دارویی و ارگانیک است.

وی بیشترین درمان و تاثیر این عسل را در بحث گوارش دانست و افزود این عسل بهترین داروی طبیعی و ارگانیک برای درمان بیماری معده و سرطان های روده می باشد واز جمله کارهایی که کمتر شنیده شده تولید گرده گیاهان دارویی است که ما در این محل انجام داده و کاری که آینده در نظر داریم انجام دهیم برداشت زهر زنبور عسل خواهد بود.

این جوان اردستانی برای برداشت گرده گل یک سری تله های گرده گیر در قسمت دریچه و بینه کندو قرار داده و توانسته گرده گل را برداشت کند که این گرده گل برای درمان بسیاری از دردها بخصوص پوست و گوارش استفاده می شود و این گرده گل بخاطر دور بودن و فاصله زیاد گیاهان این منطقه از کارخانجات صنعتی بسیار ارزش دارویی بالایی دارد

این زنبور دار سالانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلیو عسل ارگانیک تولید می کند که ۳۰ درصد آن به کشورهای کانادا و آلمان صادر می شود و بیشترین آن نیز در داخل کشور پیش فروش می شود.

خسروی یکی از گزینه های موفقیت در این حرفه را صبر، پشتکار قوی، و استقامت در گرما نام برد که باید یکسال در گرما و سرما تحمل ضرر و زیان آن را هم داشته باشیم و در خصوص تولید عسل ارگانیک یکی از مولفه های موفقیت گیاه شناسی است که این جوان موفق با توجه به تحصیلات مربوطه توانسته از این گزینه استفاده بهینه ای را ببرد.

وی از مشکلات این کار هم گفت که تا کنون ۴۰۰ میلیون ریال هزینه کرده و در خصوص دریافت تسهیلات مسئولان او را در پیچ و خم اداری برای گرفتن تسهیلات معطل کرده اند.

زنبوردار اردستانی همچنین گفت: اردستان از لحاظ گیاه های دارویی در ایران بی نظیر است و گیاهای گون در انواع مختلف رشد می کند همچون، شیرینه و گون گزنگبین که در کوهرنگ شهر کرد یافت می شود و خود گزنگبین در اردستان به سه نوع تقسیم می شود که هر سه نوع در اردستان یافت می شود و گیاهان کارتک، شکرتیال، انواع پونه های کوهی که پونه های آن بی نظیر است و خواص متفاوتی داردموجود است.

علیرضا مومن زاده مسئول امور دام جهاد کشاورزی اردستان هم اعلام کرد: عسل تولیدی این زنبوردار بخاطر قرارگرفتن در مناطق کوهستانی و استفاده از گیاهان دارویی ارگانیک است و بلحاظ دور بودن این منطقه از منازل مسکونی و کارخانجات صنعتی، نوع گیاه و شهدی که در آن منطقه وجود دارد در دارویی بودن و ارگانیک بودن عسل تاثیر دارد و عسل تولید شده کاملا خالص و دارای خواص دارویی متعددی است.