جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
مدیر پایگاه جهانی قنات های ایران در اردستان:

سه قنات استان اصفهان ثبت جهانی است/ ۱۱ قنات ثبت جهانی ایران با خطر خشکسالی مواجه نیستند

مدیر پایگاه جهانی قنات های ایران، گفت: سه قنات اردستان، میمه و وزوان در استان اصفهان ثبت جهانی هستند که در تلاش هستیم که قنات سلیمانیه فین کاشان را نیز به ثبت جهانی برسانیم.

به گزارش صبح اردستان، حسین راعی در حاشیه بازدید از قنات دو طبقه اردستان اظهار کرد: اقداماتی که در قنات های سطح کشور شده در سطح جهانی نیست هر چند ظرفیت هایی که وجود دارد جهانی بوده و باید تلاش شود که به آن سطح برسیم.

وی افزود: در حال حاضر آمار دقیقی از قنات هایی که به دلیل خشکسالی غیرفعال شدند در دست نیست، اما دبی آب در ۱۱ قناتی که ثبت جهانی است خوب بوده و خطر خشک شدن را ندارند.

مدیر پایگاه جهانی قنات های ایران گفت: سه قنات اردستان، میمه و وزوان در استان اصفهان ثبت جهانی هستند که در تلاش هستیم که قنات سلیمانیه فین کاشان را به ثبت جهانی برسانیم.

راعی با بیان اینکه در کشور ۱۱ قنات ثبت جهانی وجود دارد که باید پایش شوند، تصریح کرد: در کشور بیش از ۳۰هزار قنات وجود دارد که به دلیل خشکسالی های اخیر بسیاری از آنها فعال نیست.

وی تاکید کرد: دفتر میراث جهانی قنات دوسالی است که فعالیت خود را شروع کرده که وظیفه آن نظارت و بررسی قنات های سطح کشور بوده، لذا فعالیت هایی که در قنات دوطبقه اردستان انجام شده خوب بوده ولی کافی نیست.

مدیر پایگاه جهانی قنات های ایران خاطرنشان کرد: با توجه به درخواست مردم و مسئولان شهرستان اردستان نسبت به راه اندازی دفتر پایش ثبت جهانی در اردستان اقدام خواهد شد که این کار در اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان به زودی راه اندازی خواهد شد.

راعی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم میراث های شاخص خود در کشور را به سطح جهانی برسانیم باید همه دستگاه ها کمک کنند، افزود: با هماهنگی و همراهی میراث فرهنگی با دستگاه های متولی مانند جهاد کشاورزی، شهرداری ها می توانیم به آن سطح برسیم.

وی تصریح کرد: به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح و هزینه نشدن اعتبارات در بخش میراث فرهنگی اردستان مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال از بودجه این حوزه در سال ۹۶ برگشت خورده است.

انتهای پیام / کد خبر31458

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار