جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
نماینده مردم اردستان در مجلس:

FATF تکرار تجربه ناگوار برجام است/ احتمال خروج ایران از CFT

اصفهان – نماینده اردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط مشابه با FATF را در برجام تجربه کردیم که با وجود تمام مواد تنفسی در این قرارداد در نهایت دشمنان آن را زیر پاگذاشتند.

به گزارش صبح اردستان، حجت‌الاسلام سید صادق طباطبایی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ما اکنون در موقعیتی قرار داریم که هر دو موضع پیوستن و نپیوستن ایران به CFT مشکلاتی را برای کشورمان ایجاد می‌کند اما از دیدگاه من مضرات قبول قرارداد FATF بیشتر است.

وی افزود: در واقع نمایندگان مجلس در میان دو ضرر باید تصمیم به انتخاب یک مورد می‌گرفتند و طبیعی است در چنین شرایطی باید تصمیمی اتخاذ شود که کمتر برای کشورمان خسارت در پی داشته باشد.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرارداد FATF دارای ۴۱ ماده است، ابراز داشت: پذیرش این قرارداد به معنای آن است که مطابق برخی ماده‌های قانونی آن ما باید اطلاعات محرمانه کشور به طور مثال در زمینه‌های اقتصادی را در اختیار مرکز مربوطه قرار دهیم که این امر آسیب‌پذیری کشورمان در زمینه‌های اقتصادی را افزون می‌سازد.

پذیرش FATF به معنای احتمال تحریم نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است

وی ادامه داد: همچنین در زمینه مفاد قرارداد FATF در ارتباط با تامین مالی تروریسم باید این نکته را عنوان کنیم که ایران همواره بیشترین آسیب را از تروریسم خورده است و بیشتر از بقیه نیز با آن مخالفت و مبارزه کرده است اما در قالب پذیرش این بند، نهضت‌های آزادی بخش مانند حماس، حزب‌الله و حتی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز ممکن است مورد تحریم قرار گرفته و ما به دلیل ارتباط با این نهضت‌ها مورد فشار قرار بگیریم.

حق تاخذ ایران در FATF  پذیرفته شده نیست

حجت‌الاسلام طباطبایی نژاد بیان داشت: اگرچه ایران قرارداد FATF را به شکل مطلق قبول نمی‌کند و حق تاخذی برای اصلاح برخی قوانین موجود در FATF توسط نمایندگان مطرح شده است اما مطابق برخی قوانین این قرارداد، حق تاخذ پذیرفته شده نیست.

وی تصریح کرد: البته ما در آینده نیز امکان خروج از FATF را خواهیم داشت اما به یقین محدودیت‌ها و فشارهایی در این ارتباط بر ما اعمال می‌شود که نشان می‌دهد نپذیرفتن این قرارداد از ابتدا ضرر کمتری را برای کشورمان رقم می‌زند تا اینکه بعدها تصمیم به اصلاح تصمیم غلط خود بگیریم.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دیروز در مجلس شورای اسلامی نکته‌هایی از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد و برخی افراد گفتند که این صحبت‌ها کلی بوده است، گفت: باید به این نکته اشاره کنیم که رهبر انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس در خردادماه نیز کلیاتی را مطرح کردند و بررسی موضوع را به مجلس سپردند اما تاکید کردند که موضوع برای من شفاف نیست.

وی ادامه داد: در دیدار رهبر انقلاب اسلامی با نمایندگان مجلس در خردادماه ایشان فرمودند که FATF را افرادی نگاشتند که ما از نیت کامل آنها اطلاع نداشته و به آنها خوشبین نیز نیستیم.

حجت‌الاسلام طباطبایی نژاد اضافه کرد: FATF دارای ماده‌های قانونی خوبی نیز هست که رهبر فرمودند این موارد را خودتان در داخل کشور به قانون تبدیل کرده و تصویب کنید و برای پذیرش ماده‌های مضر زیر بار نروید.

FATF تکرار تجربه ناگوار برجام است

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب تصمیم در این ارتباط را از جانب مجلس شورای اسلامی درست می‌دانستند و بر این اساس دستور حکومتی ابلاغ نکردند، گفت: احساس من این است که این دیدگاه حکیمانه رهبر معظم انقلاب که نگاه بدبینانه به دشمن و کسانی است که ما را تحت فشار قرار دادند درست است و ما آن را در برجام تجربه کردیم به نوعی که با تمام موارد تنفسی که ما در قرارداد قرار دادیم آنها زیر بار موضوع نرفتند.

احساس ناامنی مردم پس از زیرپاگذاشتن قراردادهای جهانی توسط دشمنان

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در واقع برجام و قراردادهای مشابه نفعی برای ما ندارد بلکه ضرر مهم آن این که مردم تصور می کنند که گشایشی در کار آنها حاصل می شود اما با زیرپاگذاشتن این قرارداد مدام احساس ناامنی فکری دارند.

وی اضافه کرد: افرادی که موافق تصویب قرارداد FATF بودند بر این اعتقادند که ما اکنون در لیست سیاه بانک های جهانی قرار نداریم و اگر وارد لیست شویم حتی کشورهایی ماند روسیه و چین نیز نمی توانند در زمینه های اقتصادی به ما کمک کنند و متضرر خواهیم شد.

ضرر امضا نکردن قرارداد FATF کمتر است

حجت الاسلام طباطبایی نژاد تاکید کرد: همان‌گونه که بیان شد در کل هر دو طرف قضیه به ضرر ایران است اما ضرر امضا نکردن FATF برای ما کمتر است.

انتهای پیام / کد خبر31534

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار