سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
رئیس اداره منابع آب منطقه ای اردستان خبر داد:

شناسایی ۲۵۰ حلقه چاه آب غیر مجاز در اردستان

رئیس اداره منابع آب منطقه ای اردستان گفت: ۲۵۰ حلقه چاه غیر مجاز در سطح شهرستان اردستان شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل شده است.

به گزارش صبح اردستان، فریدون دری صبح یکشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب اردستان اظهار داشت: کشاورزان منطقه اردستان بخش قابل توجهی از زمین های کشاورزی خود را به امید بارندگی های  پیش بینی شده  به کشت گندم اختصاص دادند که در نهایت میسر نشد و مجبور شدند شارژ سه ماهه زمستان خود را برای مصرف درخواست کنند.

وی افزود: با توجه به عدم اجازه برای صدور مجوز حفر چاه آب شهری در مواقع بحران، ما تمامی جوانب را در نظر گرفته و سپس مجوز را صادر می کنیم که این اتفاق در حال نهایی شدن است.

رئیس اداره منابع آب منطقه ای اردستان گفت: ۲۵۰ حلقه چاه غیر مجاز در سطح شهرستان اردستان شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل شد، همچنین ۱۶۰ حلقه از این چاه ها در منازل یا باغ ویلاها و روستاها قرار دارد که ۳۰ حلقه آنها مصارف صنعتی دارد و ۶۰ حلقه هم در مصارف کشاورزی استفاده می شود.

دری با بیان اینکه ۳۲۰ دشت از ۶۰۹ دشت کشور با بحران کم آبی مواجه هستند و از ۸۰۰ هزار حلقه چاه های کشور ۳۰ درصد آنها فاقد پروانه بهره برداری است، تصریح داشت: دراستان اصفهان ۵۰ هزار چاه وجود دارد که ۱۷ هزار  مورد از آن فاقد مجوز بهره بردار هستند.

هشدار کاهش سطح آب در شهرستان اردستان

وی همچنین بیان داشت: در اردستان در هر سال ۶۳ سانتیمتر سطح آب کاهش پیدا می کند و بیلان منفی ۴۵میلیون متر مکعب منفی در سال را نشان می دهد که خود یک زنگ هشدار برای منطقه اردستان است.

رئیس اداره منابع آب منطقه ای اردستان همچنین گفت: ۴۰۰ حلقه چاه مجاز پروانه دار در اردستان وجود دارد  که ۲۴۰ حلقه آن در دشت های اردستان است،  این چاه ها ۱۵۰ میلیون متر مکعب تخلیه آب در سال دارند و بقیه چاه ها هم که شامل ۱۶۰ حلقه است از تخلیه کمتر و در حدود ۱۵ میلیون متر مکعب برخوردار هستند.

مردم اردستان در تابستان ۲۰ لیتر صرفه جویی آبی داشته اند

رئیس آبفای شهر اردستان در ادامه  این جلسه اظهار داشت: درخصوص تجهیز دو حلقه چاه در شهر زواره و مهاباد با مشکلات فراوانی روبرو هستیم که هنوز نتیجه ای نداشته است.

سید عباس شریعتمدار گفت:  ۷۰ حلقه چاه آب در استان برای مواقع بحرانی پیش بینی شده است که اردستان از این مقدار باید دو حلقه چاه حفر کند که در اردستان فقط جانمایی شده و با توجه به اعتراضات مردمی هنوز این دو حلقه چاه حفر نشده است و این در حالی است که در صورت به ثمر نرسیدن این دو حلقه چاه، اردستان در تابستان با مشکلات جدی آبی روبرو خواهد شد.

وی افزود: با صرفه جویی های خوب مردم اردستان در تابستان شاهد کاهش ۲۰ لیتر  مصرف آب بودیم،  ۱۴۶ لیتر بر ثانیه نیاز آبی اردستان در تابستان بود که با پیش بینی های انجام شده این مقدار تامین شد.

انتهای پیام / کد خبر31722

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار