صبح اردستان

خانه تاریخی «حجازی» شهر مهاباد اردستان ثبت ملی شد

کدخبر: 32259
مهر ۱۰, ۱۳۹۸ در ساعت ۴:۵۴ ب.ظ

به گزارش صبح اردستان، مهدی مشهدی پیش از ظهر دوشنبه در حاشیه مراسم جشن عاطفه ها در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پنجم تا ۱۲ مهرماه به عنوان هفته گردشگری در کل دنیا نامگذاری شده که شهرستان اردستان هم در این هفته برنامه های خوبی همچون زنگ گردشگری و اجرای برنامه های آموزشی را در مدارس شهرستان در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: در این ایام دانش آموزان می توانند با خانواده های خود از اماکن تاریخی و موزه ها به شکل رایگان در کل کشور بازدید کنند تا با آثار تاریخی بیشتر آشنا شوند و حتی شاید در ادامه تحصیل خود رشته های گردشگری و صنایع دستی را انتخاب کنند.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان اردستان گفت: حوزه گردشگری در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۰ درصد اشتغال دنیا را به خود اختصاص داده که این آمار در کشور ما بسیار پایین بوده است و بر این اساس حوزه گردشگری می تواند منبع خوبی برای درآمد همه علاقه مندان به این رشته تاریخی باشد.

وی بیان داشت: در شهرستان اردستان چهار اثر تاریخی بسیار شاخص کشوری وجود دارد که  می توان به مسجد جامع اردستان و زواره، منار کتیبه دارجهان در زواره و قنات دو طبقه مون اردستان اشاره کرد که حفاظت از آن بر عهده همه مردم است.

۵ اثر طبیعی شهرستان اردستان برای ثبت ملی به شورای ثبت ارسال شد

مشهدی تصریح کرد: نوید ثبت خانه تاریخی حجازی در شهر مهاباد را به همشهریان و مردم شهر مهاباد می دهیم ضمن اینکه پرونده پنج اثر طبیعی شهرستان اردستان هم برای ثبت ملی به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده که از آن جمله می توان به « تله شیطان »، باغ پسته ۶۰۰ تا ۹۰۰ ساله منطقه زواه، درخت چنار ۵۰۰ ساله در روستای همسار و درختان گردو در روستای نیسیان اشاره کرد.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان اردستان تاکید کرد: در این هفته سه پرونده بنای ثبتی همچون «خانه حکیم» اردستان و خانه «ایل بیگی» در مهاباد برای ثبت به شورای ثبت ارسال شده است.

وی بیان داشت: از ۲۰ اثر ثبت شده جهانی یکی از آنها قنات دو طبقه مون اردستان است و نسبت به پیگیری ثبت جهانی مسجد جامع اردستان هم تلاشهایی انجام شده که با توجه به ازدیاد بناهای ثبتی فعلا در صف انتظار قرار دارد