صبح اردستان

۱۰۰ هزار هکتار از عرصه های بیابانی اردستان تاغ کاری شده است

کدخبر: 32609
اسفند ۱۳, ۱۳۹۸ در ساعت ۶:۳۶ ب.ظ

به گزارش صبح اردستان، مجید خداپرستان ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: امسال به مناسبت روز درختکاری و منابع طبیعی بیش از۱۲ هزار درخت مثمر و غیر مثمر در شهرستان اردستان توزیع می شود.

وی افزود: درختان توزیعی شامل درختان توت، سنجد، زیتون تلخ، اقاقیا، کاج و سرو  است که بین ادارات و مردم توسط شهرداریهای سه شهر اردستان، زواره و مهاباد توزیع خواهد شد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان گفت: شعار امسال هفته منابع طبیعی نهال کاری همگانی برای ایرانی سرسبز است؛  هفته منابع طبیعی بهترین فرصت مناسبی خواهد بود تا با استفاده از ظرفیت دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی برای فرهنگ سازی و نهادینه کردن فرهنگ درخت کاری اقدام کرد.

وی ابراز داشت: یکی دیگر از اهداف منابع طبیعی در این هفته مشارکت مردمی و تشویق  مردم به گسترش فضای سبز وکاشت نهال و همچنین حفظ و نگهداری پوشش موجود است.

خداپرستان بیان داشت: با توجه به اینکه دو سوم وسعت شهرستان اردستان را بیابانی و کویری تشکیل می دهد و این مناطق استعداد بالقوه برای فرسایش و تخریب خاک دارند یکی از  راه های جلوگیری از فرسایش و از بین رفتن خاک کشت پوشش گیاهی است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان تاکید کرد: برای جلوگیری از فرسایش خاک و تخریب آن در شهرستان اردستان از سال ۱۳۵۰ تا کنون بیش از ۱۰۰ هزار هکتار عرصه های بیابانی شهرستان را از شرق به غرب شهرستا به صورت کمربند سبز تاغ کاری شده  که به عنوان کمربند سبز می توان از آن نام برد.

وی تصریح کرد: در سال ۹۸ دو ردیف بودجه یکی از صندوق توسعه ملی و دیگر اعتبار استانی که در این خصوص ۵۵۰ میلیون ریال برای موضوع بیابان زدایی و روان آبها در شمال شهرستان هزینه شده است.

خداپرستان همچنین افزود: به منظور اصلاح و توسعه مراتع ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده  و کشت بذر آنغوزه در منطقه همبرات به شکل ۱۰۰ درصد انجام شده است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان با بیان اینکه در موضوع قاچاق چوب تعداد پنج پرونده در اردستان تشکیل شده است، افزود: بیش از دو هزار و ۵۰۰ کیلو چوب در این خصوص جمع آوری و پرونده ها به مراجع قضایی ارسال شده است.

وی تصریح کرد:  در سال ۹۸ مقدار ۱۳۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان اردستان برای طرح های کشاورزی و کلیه واگذاریها و بنیاد مسکن اختصاص داده شده است.