صبح اردستان

نابسامانی در ناوگان تاکسیرانی اردستان/۵۰ درصد از ناوگان تاکسیرانی شهرستان فرسوده است

کدخبر: 32616
اسفند ۱۶, ۱۳۹۸ در ساعت ۳:۱۵ ب.ظ

به گزارش صبح اردستان، در واقع می‌توان یکی از شغل‌های پر خطر و پر اضطراب را شغل رانندگی تاکسی نام برد به این جهت که از یک طرف درآمد پائین و از طرف دیگر باید در هوای سرد و گرم برای امرار معاش خود و زندگی سخت تلاش کنند.

رانندگان تاکسی‌ها مشکلاتی دارند که کافی است به پای درد و دل آنان بنشینیم و از سختی‌های این شغل حساس پی ببریم؛ رانندگانی که با خریدن مجوز فعالیت می‌توانند درآمد خوبی را به دست آورند اما آن‌ها نسبت به این شغل صحبت‌های دلسرد کننده‌ای را بر زیان می‌آورند.

مهدی گنجی در این خصوص اظهار داشت: کل تاکسی‌های موجود در شهر اردستان ۵۶ دستگاه است که ۴۸ مورد آن فعال و دو مورد آن جزء اسقاطی‌ها  قرار گرفته‌اند و منتظر خودرو نو هستند؛ باتوجه به اینکه در زمان‌های قبل سهمیه تاکسی برای شهر اردستان زیاد بوده است و افراد هم با مراجعه کل سهمیه‌ها را دریافت کرده‌اند، کل سهمیه شهر اردستان جذب شده است.

رئیس ناوگان تاکسیرانی اردستان نیمی از ناوگان تاکسیرانی اردستان را فرسوده دانست و اظهار داشت: حدود ۵۰ درصد از ناوگان داخلی شهر اردستان بالای ۱۰ سال فعالیت دارند که با توجه به استانداردی که برای ناوگان حمل و نقل تعریف شده بیش از ۵۰ درصد از ناوگان شهری اردستان فرسوده است.

وی ابراز داشت: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر مهاجرت‌ها از شهر اردستان زیاد بوده این مقدار تاکسی در حال حاضر برای شهر اردستان زیاد است و با توجه به اینکه وسعت شهر اردستان هفت کیلومتر است این مقدار تاکسی نیاز شهر اردستان خواهد بود اما با توجه به نبود جمعیت اکثر تاکسی‌ها فعالیت چندانی ندارند و از نبود مسافر و پایین بودن کرایه‌ها می‌نالند.

گنجی ضمن اشاره به مشکلات تاکسی داران اردستانی گفت: در حال حاضر برای شاغلان با استفاده از تاکسی داشتن این وسیله نقلیه عمومی برایشان صرفه اقتصادی ندارد و با توجه به دریافت سهمیه بنزین برای تاکسی‌ها افراد مجبورند کمی فعالیت داشته باشند تا سهمیه بنزین به آن‌ها تعلق بگیرد.

رئیس ناوگان تاکسیرانی اردستان اعلام کرد: بالای ۹۵ درصد از ناوگان فعلی داخل شهر اردستان دوگانه سوز است که برایشان ۲۵۰ لیتر بنزین در نظر گرفته می‌شود و برای تک سوزها نیز ۴۰۰ لیتر بنزین در نظر گرفت شده و آن را دریافت می‌کنند.

وی ضمن اشاره به ثابت ماندن نرخ تاکسی ها از ابتدای اردیبهشت سال جاری بیان کرد: با توجه به مصوبه اردیبهشت سال ۹۸ شورای ترافیک شهرستان اردستان تاکنون افزایش قیمتی برای کرایه تاکسی‌ها وجود نداشته واجازه افزایش قیمت را هم نداده و قیمت‌ها فعلا ثابت مانده است.

رضا باقری یکی از رانندگان تاکسی در اردستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم ضمن اشاره به مشکلات تاکسی داران این شهرستان اظهار داشت: برای تاکسی‌ها هیچ خبری از لاستیک‌های دولتی نیست در حالی که در گذشته خدمات اندکی به تاکسی‌ها می‌دادند.

وی بیان کرد: در حال حاضر مشکل بنزین نداریم اما پایین بودن کرایه تاکسی‌ها رانندگان را اذیت می‌کند در حالی که قیمت در سایر شهرستان‌ها متفاوت است؛ مگر قیمت بنزین و گاز در کل کشور یک قیمت نیست، پس تفاوت قیمت‌ها برای چیست در حالی که شهرهای دیگر خدمات خوبی همچون سبد کالا به رانندگان داده می‌شود.

این راننده تاکسی تصریح کرد: در شهرستان‌های دیگر کرایه‌ها بالاتر است و در شهرستان اردستان فقط اسم تاکسی‌رانی بر روی این ناوگان وجود دارد و عملا هیچ کاری در راستای خدمت‌رسانی برای این قشر زحمت کش انجام نمی‌شود؛ ما اگر شب و روز فعالیت کنیم با توجه به کمبود مسافر و پایین بودن کرایه‌ها نمی‌توانیم هزینه‌های خود تاکسی را تامین کنیم.

حسین کردی یکی از رانندگان دیگر تاکسی در شهر اردستان که ۲۷ سال است راننده تاکسی بوده در زمینه مشکلاتشان اظهار داشت: هیچ وقت نبوده که کسی به این قشر زحمتکش رسیدگی کند و حتی یک جلسه برای بازگو کردن مشکلات و همچنین نبود خدمات به رانندگان برگزار نشده است.

وی تاکید کرد: امید ما به این است که مسافران با رانندگان تاکسی همکاری خوبی دارند و بعضا کورس‌ها را بیشتر حساب می‌کنند و آن هم به رضایت دل‌شان و گرنه رانندگان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و ما که تاکسی‌هایمان دوگانه‌سوز است وضعیتمان بهتر است اما آن‌هایی که بنزین سوز هستند وضعیت خوبی ندارند و برای گاز سوز کردن خودروی خود نمی‌توانند اقدام کنند چون وضعیت مالی مساعدی ندارند.

کردی با بیان اینکه سالیانه باید بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه بیمه و هزینه‌های جانبی دیگر را بپردازیم و در عوض هیچ خدماتی دریافت نمی‌کنیم، افزود: با توجه به ازدیاد تاکسی در شهرستان اردستان و کمبود مسافر وضعیت درآمد تاکسی داران خیلی خوب نیست.

یکی از شهروندان در این ارتباط در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در اردستان تاکسی‌ها اصلا کورس‌بندی نشده‌اند و هر تاکسی‌دار به هر شکلی می‌خواهد به فعالیت خود ادامه می‌دهد به شکلی که در مقطعی خطوط تاکسی بعضا پر از تاکسی بوده و زمانی که به تاکسی نیاز است یک دستگاه تاکسی وجود ندارد و همه از بی برنامگی مسئولان اجرایی است.

شهروند دیگری در گفت و گو با خبرنگار تسنیم گفت: در حال حاضر تاکسی‌ها در مرکز شهر فعالیت دارند و برای ما که در شهرک‌های دور دستی همچون شهرک امام حسن(ع)، مطهری و مسکن مهر ساکن هستیم شاهد حضور آنان نبوده و برای اینکه به تاکسی‌ها برسیم باید کیلومترها راه را پیاده بیاییم تا به ایستگاه تاکسی برسیم.

یکی از شهروندان نظر متفاوتی در خصوص فعالیت تاکسی داران دارد و می‌گوید: بهتر است تا تاکسی‌های موجود با یک شیفت‌بندی و قیمت‌های متفاوت برای مناطق مختلف شهر ساماندهی شوند تا مردم و همشهریان بیش از این برای رساندن خود به مرکز شهر معطل یک تاکسی نباشند و بر همین اساس از مسئولان می‌خواهم این موضوع را در شورای ترافیک بررسی کنند.

یکی دیگر از شهروندان اردستانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: حضور تاکسی‌داران در روزهای دوشنبه و پنجشنبه که بازار روز باز بوده و جمعیت خوبی در مرکز شهر حضور دارند فعالیت‌شان خوب است اما در روزهای دیگر واقعا برای غیر از مرکز شهر باید ساعت‌ها منتظر یک تاکسی بود که این موضوع برای ساعت‌های ۱۲ ظهر تا ساعت ۱۶ بسیار به چشم می‌آید که دریغ از حضور یک تاکسی در سطح شهر که مردم از این موضوع نارضایتی دارند.

رئیس شورای شهر اردستان در ارتباط با مشکلات و موضوعات بیان شده توسط تاکسی‌داران و شهروندان اردستانی به تسنیم گفت: تعداد تاکسی موجود در سطح شهراردستان خدمات لازم را به مردم می‌دهند منتها یک انسجام لازم و برنامه‌ریزی خوب برای آنان انجام نشده که در شهرک‌های تازه تاسیس این موضوع بیشتر به چشم می‌خورد.

علیرضا شریف‌زاده بیان کرد: با جلساتی که تا‌کنون برگزار شده و در آینده هم با فرماندار و شهردار برگزار خواهیم کرد در خصوص شهرک‌های دور‌دست همچون امام حسن(ع) و کاوه و مسکن مهر که خدمات کمتری به آن‌ها ارائه می‌شود تصمیم‌گیری خواهد شد.

به گزارش تسنیم؛ به نظر می‌رسد مشکلات تاکسی‌داران شهر اردستان و همچنین معضلات مردم در ارتباط با تاکسی در اردستان بیشتر از اینکه با تعدد تاکسی ارتباط داشته باشد با عدم ساماندهی تاکسیرانی در این شهر ارتباط دارد و بر همین اساس باید برای این موضوع راهکار مناسبی اتخاذ کرد.

مسئولان شهر با برنامه‌ریزی صحیح بر‌اساس قوانین موجود در راستای رفع مشکلات به‌ویژه ساماندهی تاکسی‌ها در شهرک‌های اطراف و تمرکز تاکسی در نقاط مرکزی شهر و همچنین کورس‌بندی صحیح و در نظر گرفتن تسهیلات برای تاکسی‌داران و تصویب قیمت‌های ثابت و به صرفه برای تاکسی‌داران و شهروندان اقدام شود.

گزارش از حمید فرخی