جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صبح اردستان گزارش می دهد:

نبود زیرساخت‌های آموزش اینترنتی دانش‌آموزان اردستانی را به دردسر انداخت / مشکل اینترنت یادگیری با سامانه “شاد” را مختل کرده است

نبود زیرساخت‌ها دانش‌آموزان اردستانی را به دردسر انداخته به نحوی که مشکل در اینترنت یادگیری با سامانه “شاد” را مختل کرده است.

به گزارش صبح اردستان، سامانه شاد یا همان شبکه اجتماعی دانش‌آموزان جهت برگزاری کلاس‌های مجازی دانش‌آموزان ایجاد شده است؛ این شبکه اجتماعی از طرف مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش به گونه‌ای طراحی شده که پاسخگوی حضور دانش‌آموزان و معلمان باشد.

زیر ساخت شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) به شکلی طراحی شده که از طریق برنامه‌های پیام‌رسان‌های داخلی بتوانند سریع به گروه کلاس درسی خود متصل شوند تا از آموزش‌های درسی بهرمند شوند.

هدف از ایجاد این سامانه جهت آموزش در بستر اینترنت با استفاده از اپراتورهای موجود است؛ در شبکه اجتماعی دانش‌آموزان معلمان می‌توانند دروس را با دانش‌آموزان به اشتراک گذاشته و طرح سوال و آزمون کنند.

این برنامه که توسط آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان تهیه شده و یک اپلیکیشن نسخه اندرویدی تلفن همراه است و دانش‌آموزان باید برای نصب این برنامه از گوشی موبایل با سیستم عامل اندروید استفاده نمایند که در این راستا دانش‌آموزان و والدین را با مشکلاتی روبرو کرده که متولیان این برنامه‌ریزی باید برای رفع ابهامات آن تلاش کنند.

والدین یکی از دانش آموزان در گفت‌وگو با خبرنگار صبح اردستان ، اظهار داشت: سامانه شاد توسط دو تن از فرزندانم نصب شده و می‌توانند دروس خود را از طریق آن پیگیری کنند اما نکتهای که ضعیف به نظر می‌رسد معلمانی هستند که در این سامانه فعالیت می‌کنند و توجه کافی به دانش‌آموزان ندارند.

وی افزود: معلم هندسه با طرح سوالی که برای آن‌ها در سامانه مطرح کرده بود بعد از یک ساعت بدون نتیجه و اینکه پیگیری کنند جواب درست است یا اشتباه و برای آن‌ها توضیحی داده شود سامانه را ترک کرده است که این بزرگترین مشکل این سامانه است که دانش‌آموز نمی‌تواند در یادگیری موفق باشد.

محمد یکی از والدین دانش‌آموزان که نسبت به این طرح معترض بود در گفت‌وگو با خبرنگار صبح اردستان، گفت: سامانه شاد در مجموعه شاید بتواند بخشی از کمبود تحصیلی دانش‌آموزان را برطرف کند، هر چند همچون کلاس درس نمی‌شود که دانش‌آموز و معلم مستقیم ارتباط برقرار می‌کنند.

وی افزود: بنده با سه دانش‌آموزی که دارم نمی‌توانم برایشان تامین زیرساخت‌ها را داشته باشم و نسبت به یادگیری‌ها ضعیف می‌شوند که مسئولان باید هر چه سریعتر این مشکل را برطرف کنند تا دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری مواجه نشوند.

عباس والدین یکی از دانش‌آموزان در گفت‌وگو با خبرنگار صبح اردستان، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که ما والدین با آن مواجه هستیم این است که دانش‌آموزان ما هزینه خرید اینترنت را ندارند و این موضوع آن‌ها را با مشکل روبرو کرده است و از ابتدا قرار بود به صورت رایگان اینترنت در اختیار آن‌ها قرار گیرد که این قول عملی نشده است.

حدیثه یکی از دانش‌آموزان سال دهم در گفت‌وگو با خبرنگار صبح اردستان، گفت: سامانه به شکلی طراحی شده که نباید از فیلتر شکن‌ها استفاده کرد و مشکلی که الان این سامانه دارد این است که نمی‌توانیم با دانش‌آموزان دیگر ارتباط داشته باشیم و زمانی که پیامی را ارسال می‌کنیم سامانه با مشکل مواجه شده و اخطار می‌دهد.

وی ضمن اشاره به مشکلات سامانه شاد بیان کرد: لینک‌های درسی را برایمان در سامانه قرار داده‌اند و هنوز نتوانسته‌ایم فعالیت چندانی را در آن انجام دهیم و حتی برای معلم خود نتوانسته‌ام پیامی را ارسال کنم.

مرتضی سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح اردستان، اظهار داشت: سامانه شاد تمام وقت ما را گرفته و باید مرتب در این سامانه حضور داشته و پاسخگوی دانش‌آموزان باشیم و تقریبا این سامانه ایرانی توانسته ۷۰ درصد خواسته‌های آموزشی دانش‌آموزان را برطرف کند.

این کارشناس آموزشی افزود: سامانه به شکل صحیح طراحی شده است، اما زیر ساخت‌های آن تکمیل نیست و آن مشکل اینترنت است که باید وزارت ارتباطات در این زمینه همکاری لازم را با وزارت آموزش و پرورش داشته باشد.

وی تصریح کرد: اپلیکیشن‌های خارجی و داخلی که مرتب به روزرسانی می‌شوند با مشکلاتی مواجه هستند و نمی‌توانند کاربرهای خود را راضی نگهدارند و این در حالی است که با تمام تحریم‌ها سامانه ایرانی در کوتاهترین زمان توسط دانشجویان صنعتی تهران طراحی شده و فوق‌العاده خوب است و بنده که گزینه‌های بیشتری از آن برایم فعال است و هر روز در آن حضور دارم و با دانش آموزان گفت‌وگو دارم متوجه خوبی آن می‌شوم.

وی تاکید کرد: از ویژگی‌های پیام رسان شبکه شاد، ذخیره برنامه‌ها و فعالیت‌ها است بر این اساس اگر دانش‌آموزی به موقع در کلاس حضور پیدا نکرد می‌تواند محتوای کلاس و همچنین تکالیف را مشاهده کند و سوالات خود را با معلم مطرح و پاسخ خود را دریافت کند.

علی اصغر مومنیان در گفت‌وگو با خبرنگار صبح اردستان، اظهار داشت: با توجه به اضطراری که مبنی بر تعطیلی مدارس به وجود آمد، آموزش و پرورش به ناچار به سمت و سوی فضای مجازی روی آورد و قبل از اینکه سامانه شاد طراحی شود شبکه آموزش این مشکل را برطرف کرده بود.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان اردستان گفت: تصمیم گرفته شد تا یک شبکه‌ای به صورت یکنواخت در کل کشور طراحی و مالکیت آن در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد و با توجه به اینکه اطلاعات دانش‌آموزان در این فضا مهم است زیر ساخت‌های آن تکمیل شد و شبکه شاد فعال شد و این شبکه را هم دانش‌آموز و هم دبیر مربوطه می‌تواند وارد آن شده و اولیا هم می‌توانند در آن نظارت کند.

وی افزود: دانش‌آموزان برای وارد شدن به این سامانه احتیاج به گوشی‌های تلفن اندرویدی دارند یا می‌توانند از رایانه خانه استفاده کنند و خانواده‌ها مجبور نیستند و حتما برای این کار نباید گوشی تهیه کنند و می توانند طبق روال قبل از شبکه آموزش استفاده کنند.

مومنیان بیان کرد: در این طرح ۱۰۰ درصد معلمان اردستان وارد سامانه شده‌اند و بیش از ۷۰ درصد دانش آموزان تاکنون توانسته‌اند وارد سامانه شوند و مابقی هم که دارای اینترنت نیستند یا در روستاها و مکان‌هایی که پوشش اینترنت وجود ندارد با مشکل روبرو هستند.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان اردستان تصریح کرد: تکلیف دانش‌آموزانی که تلفن اندروید ندارند باید از طریق شبکه سیما استفاده کنند و یا راهبرهای آموزش و پرورش که در روستاها حضور پیدا می‌کنند و با ارائه بسته‌های آموزشی دانش‌آموزان را آموزش می‌دهند استفاده کنند و اگر هیچکدام از این‌ها نبود در سال آینده و شروع سال تحصیلی یک کلاس‌هایی پیش نیاز برگزار و دانش‌آموزان را به دانش‌آموزان دیگر خواهند رساند.

وی تاکید کرد: اولیای دانش‌آموزان با تماس با آموزش و پرورش در خصوص مدارس غیر انتفاعی اعتراض دارند و این در حالی است که شهریه‌هایی که تعیین شده با توجه به مخارجی که انجام شده باید پرداخت شود.

مومنیان افزود: اولیا به پایین بودن سرعت اینترنت اعتراض دارند که باید بگوییم توافقاتی مابین وزارت آموزش و پرورش و ارتباطات در حال انجام است که اینترنت به شکل رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد که تاکنون این اتفاق انجام نشده است.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان اردستان با بیان اینکه دانش‌آموزان که در منزل قرار دارند باید با یک برنامه‌ریزی دقیق برای خود همچون ورزش و تغذیه را داشته باشند تا بتوانند در یادگیری دروس با مشکل مواجه نشوند، افزود: اولیا باید با آموزش و پرورش همکاری کنند و به دانش‌آموزان در این کار نظارت داشته باشند تا از نظر آموزشی مشکلی ایجاد نشود.

وی افزود: مدارس تعطیل نیست و مدیران و معلمان باید در مدارس به شکل نوبتی حضور داشته باشند و روستاهایی هم که دانش‌آموزان آن‌ها خیلی کم است و انگشت شمار هستند می‌توانند با مجوز و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی کلاس‌ها را برقرار کنند.

انتهای پیام / کد خبر32740

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار