پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
رئیس میراث فرهنگی اردستان:

مسجد جامع اردستان در انتظار ثبت جهانی است

رئیس میراث فرهنگی شهرستان اردستان گفت: پرونده مسجد جامع اردستان برای ثبت جهانی آماده شده اما به جهت تقاضاهای زیاد آثار برای ثبت جهانی منتظر ثبت جهانی است.

به گزارش صبح اردستان، مهدی مشهدی در گفت‌وگو یی ضمن اشاره به ثبت جهانی مسجد جامع اردستان اظهار داشت: در مسجد جامع شهر اردستان و زواره با هزینه‌ای بالغ بر دو میلیارد ریال مجهز به دوربین مدار بسته شده است تا خروج و ورودها به شکل پایش تصویری کنترل شود.

وی ضمن اشاره به وجود آثار فاخر به جا مانده از دوره سلجوقیان در مسجد جامع اردستان افزود: با توجه به گچ‌بری‌های فوق‌العاده ارزشمند این بناها که از دوره سلجوقیان است باید به وسیله دوربین کنترل می‌شد تا توسط مغرضان آثار باستانی دچار تخریب نشود.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان اردستان گفت: مسجد جامع اردستان دارای سه محراب است که یکی از آن‌ها محراب اصلی که در زیر گنبد قرار دارد و از آثار فوق‌العاده ارزشمند این مسجد است و به عنوان اولین مسجد دو طبقه در جهان اسلام است و مسجد جامع زواره به عنوان اولین مسجد جامع چهار ایوانی جهان اسلام در فهرست آثار ملی هم به ثبت رسیده‌اند.

وی ضمن اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد این دو اثر تاریخی در شهرستان اردستان ابراز داشت: شاید در کل کشور ایران به تعداد انگشتان دست آثار شاخص و فاخر همچون این دو مسجد نداشته باشیم که این شاخصه بسیار ارزشمند به نظر می‌رسد و باید برای حفظ آن تلاش وافری را انجام داد.

مشهدی بیان کرد: مسجد جامع اردستان در سال‌های قبل به منظور حفظ و حراست آن کارهای خوبی را انجام داده‌اند و پرونده آن برای ثبت جهانی آماده شده اما به جهت تقاضاهای زیاد آثار که برای ثبت جهانی وجود دارد و همچنین سیاست‌هایی که در حوزه ثبت وجود دارد این اثر هنوز به ثبت جهانی نرسیده و منتظر ثبت جهانی است.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان اردستان تصریح کرد: شهردار زواره با تلاش‌هایی که وی در حفظ و آثار میراث فرهنگی و حفاظتی که از بافت تاریخی زواره دارند موجب شد مرمت کوچه‌های بافت تاریخی زواره آغاز شود تا با تهیه مصالح توسط میراث و الگوهای معماری توسط شهرداری به بهره‌برداری برسد.

وی  ضمن اشاره به تهیه تابلوهای هشدار ویژه بافت فرسوده تاکید کرد: تابلوهایی با مضامین هشدار در خصوص تخریب در بافت‌های فرسوده و اعلام تبصره‌ها و هوشیار باش‌های این چنینی و آکاه‌سازی عموم مردم آماده شده تا در بافت‌های فرسوده نصب شود.

انتهای پیام / کد خبر32848

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار