صبح اردستان

برخی ساخت‌و‌سازها در اردستان براساس ضوابط مرمتی نیست/لزوم تعیین حریم بناهای شاخص

کدخبر: 32972
تیر ۱۰, ۱۳۹۹ در ساعت ۹:۴۴ ب.ظ

به گزارش صبح اردستان، مهدی مشهدی ظهر امروز در جلسه کارگروه حفظ و احیای بافت تاریخی شهرستان اردستان اظهار داشت: گردشگری در دنیا از سال ۱۹۵۰ طبق آمار از ۲۵ میلیون سفر در سال به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون سفر افزایش یافته است و اینکه بیش از ۲۰ درصد بازار کار جهان را حوزه گردشگری به خود اختصاص داده است.

وی افزود: گردشگری در کشور ایران از سال ۱۳۸۰ به صورت جدی به آن نگاه شده است و قوانین در سال‌های بعد تغییر کرد و حفاظت از بافت‌های تاریخی کشور مصوب شد و قوانین جدیدتر که در سال گذشته به تصویب رسیده است که حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی بود که متاسفانه در شهرستان اردستان یک سری ساخت و سازهای که انجام می شود بر اساس ضوابط مرمتی و الگوهای معماری انجام نمی‌شود.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان اردستان ضمن اشاره به ابلاغ قانون جدید از سوی فرمانداری این شهرستان گفت: در قانون جدید که به تمامی دستگاه‌ها از طریق فرمانداری ابلاغ شده وظایف تمام دستگاه‌ها مشخص شده که شهرداری‌ها و دستگاه‌ها همچون راه و شهرسازی وظیفه آن‌ها مشخص است.

وی ابراز داشت: مردم و حتی بعضی از مسئولان بافت‌های تاریخی و فرسوده را به عنوان یک معظل نگاه می‌کنند در صورتی که در دنیا بافت تاریخی و فرسوده خود به عنوان یک ارزش محسوب می‌شوند؛ در بناهای شاخص شهرستان اردستان هنوز تعیین حریم نشده است که در این حوزه باید  اقداماتی انجام شود.

اردستان به عنوان سومین مقصد گردشگری استان اصفهان به واقعیت خواهد پیوست

حمیدرضا تاملی نیز در ادامه این جلسه ضمن اشاره به شعار گردشگری شهرستان اردستان مبنی بر یکی از مقاصد گردشگری استان اصفهان اظهار داشت: شعار اردستان به‌نام اردستان ۱۴۰۴ به عنوان سومین مقصد گردشگری اصفهان را پیش رو خواهیم داشت که این موضوع به واقعیت خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ما به این شعار اطمینان راسخ داریم، افزود: این شعار در سال گذشته مطرح شده و به آن اطمینان داریم که با تمام ارزیابی‌ها و جمع‌بندی به این نتیجه رسیده‌ایم که اردستان پتانسل این شعار را دارد و فقط اعتقاد پیدا کردن تمام کسانی که باید در این مسیر ما را یاری کنند، کم داریم.

فرماندار شهرستان اردستان با بیان اینکه احداث هتل در روستای موغار نیازمند موافقت شورا را لازم دارد، گفت: فاصله ما با احداث یک هتل ۲۰۰ تخته در روستای موغار موافقت شورای این روستا است که با احداث همچنین اقامتگاهی تحولات عمده‌ای را در بخش گردشگری شهرستان اردستان خواهیم داشت.

وی ابراز داشت: در نقطه حساسی قرار داریم که فقط اعتقاد را کم داشته که با برگزاری جلسات مکرر به این مهم دست پیدا خواهیم کرد و در این راه بسیار صبور خواهیم بود و اینکار شدنی است و اگر این موضوع رقم بخورد توسعه گردشگری به معنی تام کلمه مقوله و مفهوم توسعه پایدار بوده و نگرانی در محیط زیست و آلودگی هوا تنها راهبردی که تمام نگرانی‌ها در آن دیده شده موضوع توسعه گردشگری است.

تاملی با بیان اینکه آشنایی با شهرستان اردستان با برپایی تورهای بازدید میسر می‌شود، بیان کرد: به منظور آشنایی مدیران و مسئولان شهرستان اردستان تور بازدید از مکان‌هایی که در این راستا در استان اصفهان ایجاد شده می‌تواند در دید مسئولان و نگرش آن‌ها تاثیرگذار باشد.