سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
گزارش/

گزارش| محرم کرونایی در اردستان / ویروسی که نخل‌گردانی ۳۰۰ ساله اردستان را به تعطیلی کشاند

بعضی از مراسم‌های عزاداری در شهرستان اردستان همچون زنجیرزنی، سینه‌زنی و مراسم آداب نخل‌گردانی قدمت ۳۰۰ ساله دارد که امسال با توجه به موضوع کرونا به تعطیلی کشید شده است.

به گزارش صبح اردستان، با نزدیک شدن ماه محرم شور و حالی در مردم به ویژه جوانان در شهرستان اردستان به وجود می‌آید و جوانان به صورت خودجوش دست به کار شده و با برپایی خیمه‌های عزا و ایستگاه‌های صلواتی اقدام به ادا کردن نذر خود داشته و به نوعی خود را تا یکسال بیمه ابا عبدالله الحسین(ع) می‌کنند.

اما آن موضوعی که محرم امسال را با سال‌های دیگر متفاوت کرده ممنوعیت اینگونه مراسم‌های آئینی است که باید طبق پروتکل‌های بهداشتی انجام شود و مردم که سابقه دیرینه‌ای در برپایی اینگونه عزاداری‌ها همچون تعزیه، نخل‌گردانی و راه‌اندازی هیئت‌های زنجیر زنی دارند در شوک بزرگی به سر می‌برند اما امسال با توجه به وجود این بیماری و ویروس منحوس کرونا، شکل عزاداری‌ها در ماه محرم و صفر تغییر می‌کند و همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند همه تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم.

حجت‌الاسلام سیدجواد حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان، اظهار داشت: محرم امسال با محرم سال‌های قبل تفاوت‌هایی دارد که شاید یک الطاف خفیه در آن نهفته است و یکی از آن‌ها روحیه مومنانه و مواسات و برادری و انفاق و رعایت حق الناسی خاصه امام حسین(ع) در روز عاشورا است.

وی افزود: تمام مساجد، هیئت‌ها و مداحان که تاکنون مشعل فروزان آقا ابا عبدالله الحسین(ع) را همچنان پر فروغ و فروزان نگه داشته‌اند و نگه خواهند داشت و تا هنگام ظهور حضرت مهدی(عج) منتغم حضرت زهرا(س) آن را ادامه خواهند داد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اردستان گفت: تفاوت‌هایی که در ماه محرم امسال است به جهت خطر ویروس کرونا بوده که در سنوات گذشته و در ماه مبارک رمضان مومنان آن را بهتر رعایت کردند و مساجد هم خوش درخشیدند و نهضت  حرکت مومنانه و مواسات توسط پایگاه‌های بسیج و مسجد شکل گرفت و این حرکت در ماه‌های محرم و صفر هم ادامه خواهد داشت.

وی ابراز داشت: حرکت عزاداری سنتی امسال در هیأت‌های عزاداری احیاء خواهد شد و آن اشک ریختن با معرفت است که مردم با توجه به حرکت امام خمینی در سال ۴۲ آن انقلاب را رقم زدند و به‌واسطه همین تحول اقدامات قابل قبولی را کسب خواهیم کرد.

حجت الاسلام حیدری ضمن اشاره به اجرای گام دوم رزمایش کمک مومنانه بیان کرد: همدلی و مواساتی که مردم انجام می‌دهند کار بزرگی است که در محرم باید شکل بگیرد و همه وارد میدان شده و خوش بدرخشند و با همکاری بسیج این مهم را انجام خواهند داد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اردستان تاکید کرد: باید با یک پویش مردمی در هر منزلی یک پرچم مشکی زده شود و فضای شهر را به محرم تغییر دهیم تا فضای محرمی و عاشورایی شود و این انتظار مردم از مسئولان است که امروز سکان‌دار ادارات هستند.

وی تصریح کرد: مردم ولایتمداری خود را ثابت کرده‌اند و در تمام مراسمات که رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کرده‌اند آن‌ها آن را انجام داده‌اند و همه سیاست‌های نظام که در قالب ابلاغ مراسم ماه محرم به هیئت‌ها اعلام شده را رعایت می‌کنند تا بهداشت هم انجام شود.

حجت‌الاسلام حیدری ضمن اشاره به توصیه به هیئات مذهبی در برگزاری مراسمات عزاداری گفت: هیئات‌ها حتما در مراسم‌های خود از ماسک استفاده کنند و ساعات مراسم‌ها را تا یک‌ساعت کاهش داده و پذیرایی خود را هم در قالب سبد کالا بین مردم و نیازمندان توزیع کنند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اردستان افزود: جوانان باید با آن‌هایی که می‌گویند عزاداری باید ترد شود مبارزه کنند و با یک عزاداری درست دشمن‌شناسی خود را داشته باشند و یک مواردی هم نبایدها است که باید انجام نشود که یکی از آن‌ها کاهش ساعت عزاداری، عدم برگزاری مراسم در فضای بسته، عدم پذیرایی به شکل گذشته است که باید یک فضای آرامبخش را برای مردم مهیا کنیم.

مهدی مشتاقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: ایام ماه محرم ایامی است با فضیلت که از سوی اهل بیت مخصوصا حضرت امام صادق(ع) سفارش شده است و نسبت به عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) سفارش بسیار شده و از این جهت هر ساله در کشورهای اسلامی این مراسم با عظمت و شور و شعور خاص حسینی برگزار می‌شود.

وی افزود: از آنجا که امام حسین(ع) کاری کرد که مرز حق و باطل از هم جدا شد و به همین خاطر شیطان در این کار عجز و پشیمانی شد زیرا تا قبل از آن حق و باطل به هم آمیخته بود و در این عزاداری که هر ساله برای اباعبدالله الحسین(ع) گرفته می‌شود دو موضوع  حائز اهمیت است یکی شور حسینی و دیگری  شعور حسینی است.

نویسند اردستانی گفت: برای جوانان باید موعظه گفت شود تا شور حسینی آن‌ها همراه با شعور تبلور پیدا کند و از طرفی این شعور باید جهت داده شود تا با شعور معنوی همراه شود و بدانند برای چه عزاداری کنند و علت این شور مشخص شود و بدانند که امام حسین(ع) در طول تاریخ تمام مرزهای حق و باطل را بر هم ریخت و حقی را برقرار کرد که تا ابدالدهر مردم این یاد و خاطره را گرامی می‌دارند.

مشتاقی بیان کرد: از طرفی امام حسین(ع) اسلام ناب را می‌خواست به مردم معرفی کند و شوری که در این عزاداری مطرح است اسلام ناب است و شور احساس و قلیان جوانان است وهر وقت این شور و قلیان آن‌ها با شعور معنوی  که اسلام ناب است توام شد به هدف خود خواهیم رسید.

وی تاکید کرد: اسلام آمریکایی اسلامی است که به دنبال چراغانی کردن است و با منویات و رهنمودهای انبیاء کاری ندارند و امروزه موردی که در جامعه ما ضعف آن مطرح است و کمبود آن مشخص است احادیث ائمه است و همانطور که جوانان در شور حسینی  و در پا داشتن خیام ابا عبدالله الحسین(ع)  تلاش می‌کنند باید به فکر شعور معنوی هم باشند و احادیث ائمه را در جامعه پیاده کنیم و اکثر کتب روایی در کتابخانه‌ها گرد و غبار می‌خورد و کمتر کسی آن را به عنوان سبک زندگی ایرانی اسلامی بکار می‌گیرند.

این نویسنده اردستانی با بیان اینکه در عزاداری‌های اباعبدالله الحسین(ع) باید هدف از قیام توصیف شود تصریح کرد: بعضی اشعار که سخیف است در وصف ائمه به زبان آورده می‌شود و انسان‌ها را از آن هدف قیام دور می‌کند و ما می‌بینیم که انسان وقتی داستان کربلا را می‌خواند درس نترسیدن و زیر بار ظلم نرفتن و خارج شدن از زندان عالم و ایمان و عمل و عشق به خداوند و عشق بازی با حق را نشان می‌دهد.

مشتاقی گفت: یکی از درس‌های عاشورا خدمت به مردم است که بر این اساس در این برهه از زمان که گرفتار بیماری کرونا شده‌ایم و کرونا اقتصاد جهان را فلج کرده، تنها اقدامی که با تاسی از ابا عبدالله الحسین(ع) باید انجام داد و در جامعه این اقدام را پیاده کرد همین کمک مومنانه است که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شد و مردم از آن استفاد می‌کنند.

وی افزود: ما باید شور و شعور حسینی را با هم آمیخت و در جامعه هر چه باشکوتر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی که امروزه بسیار نیاز است و رهبری هم  فرمودند تخطی از پروتکل ها یک گناه است باید آن را پیاده کنیم.

این نویسند اردستانی با بیان اینکه انسان با شناخت و معرفت باید نسبت به امام خود در زندگی قدم بردارد، گفت: این شور باید با اطاعت از اهل بیت باشد و با خواندن احادیث و بکار بردن آن را عملیاتی کنیم و امروز در جامعه نیازمند معرفت هستیم و دوم محبت به اهل بیت و سوم اطاعت از اهل بیت است.

مشتاقی بیان کرد: عزاداری‌ها باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود و توسل به ائمه انسان‌ها را از بلا به دور خواهد کرد و در قدیم الایام عزاداری‌ها در اردستان به سبک‌های مختلف برگزار می‌شده است که بعضی از آن‌ها همچون زنجیرزنی، سینه زنی و مراسم آداب نخل‌گردانی در شهرهای کویری ایران همچون اردستان و زواره برگزار می‌شود که قدیمی‌ترین نخل اردستان مربوط به طایفه ربیع و در محل کوشک وجود دارد و ۳۰۰ سال قدمت دارد که امسال فعالیت آن به تعطیلی کشیده شده است.

وی تاکید کرد: دشمن با تبلیغات وسیع که انجام داده مردم را به سمت تجمل‌گرایی سوق داده که بهترین راه آن پیوستن به آداب اسلامی است و تنها موردی که می‌تواند ما را به سرمنزل مقصود برساند خداباوری است و می‌بینیم که رسانه‌های خارجی هر روز بر عکس آن را تبلیغ می‌کنند و ما می‌توانیم ایران را به عنوان سمبلی در کشورهای اسلامی به عنوان افراد با بصیرت معرفی کنیم.

گزارش از حمید فرخی

انتهای پیام / کد خبر33047

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار