صبح اردستان

کمبود سوخت مهمترین مشکل معدن‌داران اردستانی است

کدخبر: 33117
آذر ۲۶, ۱۳۹۹ در ساعت ۷:۰۲ ب.ظ

به گزارش صبح اردستان، حمید رضا تأملی بعد از ظهر امروز در جلسه شورای سرمایه‌گذاری و رفع موانع تولید شهرستان اردستان اظهار داشت: اینگونه جلسات بیشتر یک حالت هم‌اندیشی دارد تا بتوانیم اطلاعاتی را در خصوص معدن در شهرستان اردستان داشته باشیم و مشکلات آن‌ها را بررسی کنیم تا در جلسات آینده با حضور مسئولان استانی و کشوری آن را پیگیری کنیم.

وی افزود: واقعیت این است که بخش قابل توجهی از فرآیند مربوط به فعالیت اقتصادی معادن خارج از مرزهای شهرستان اردستان و به طور متمرکز در استان انجام می‌شود که اطلاعات ما در فرمانداری شهرستان اردستان و همکارانمان در اداره صمت شهرستان اردستان نسبت به مشکلات بخش معدن اطلاعات زیادی نیست.

فرماندار شهرستان اردستان گفت: زمانی که پروانه‌هایی در این خصوص در استان صادر می‌شود رونوشتی به فرمانداری شهرستان اردستان ارسال می‌شود تا بدانیم که چه افرادی در شهرستان کار معدنی انجام می‌دهند تا از طریق بخشداران هماهنگی هایی را در صورت بروز تعارضات محلی و اجتماعی بتوانیم پیگیری کنیم.

وی ابراز داشت: تاکنون در شهرستان اردستان ۱۰۱ پروانه بهره برداری در حوزه معدن صادر شده است که در حال حاضر تعداد ۴۹ معدن فعال و نیمه‌فعال وجود دارد و ۱۸ معدن هم به جهت تعطیلی از آن‌ها سلب صلاحیت و پروانه آن‌ها ابطال شده است که در صورت برگزاری مزائده در آینده به متقاضیان جدید واگذار خواهد شد.

تاملی همچنین با اشاره به مهمترین مشکل معدن داران اردستانی که کمبود سوخت و آب است بیان کرد: بیش از سه میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر سوخت در هشت ماه امسال تحویل آن‌ها شده و باز هم با کمبود سوخت مواجه هستند.

فرماندار شهرستان اردستان تاکید کرد: موضوعی که مشخص است آینده اقتصادی اردستان را بخش معدن رقم خواهد زد و این حوزه تارسیدن به نقطه شکوفایی و بلوغ فاصله خیلی زیادی دارد و حضور شرکت‌های معدنی بزرگ در منطقه اردستان که از یک دهه گذشته شروع شده و در این سه سال گذشته متناسب با ارزش افزوده که در بخش معدن ایجاد شده پررنگ‌تر شده است می‌تواند بخش طلایی در بخش معدن شهرستان را رقم بزند.

وی با بیان اینکه نگرش اجتماعی خوبی از گذشته به معادن وجود ندارد تصریح کرد: باید تلاش کنیم این نگرش را اصلاح کنیم که بخشی از آن به فرمانداری بر می‌گردد که حمایت‌ها را از بخش صنعت گسترش دهد و بخشی از آن هم در اختیار خود بهره‌‌برداران است تا تعاملاتی را با شهرستان و مردم منطقه‌ای که فعالیت می‌کنند، داشته باشند.

تاملی گفت: با اطلاعاتی که وجود دارد بانک‌ها در بخش تسهیلات به معادن علاقه‌مند به همکاری هستند و با توجه به وضعیت توجیه‌پذیری طرح‌های معدنی بانک‌ها علاقه دارند تا موضوع را کمک کنند و هدفشان محرومیت زدایی است که اداره صنعت و معدن در صورت داشتن توسعه کسب و کار در بخش صنعت می‌تواند با دریافت اطلاعات و نیازمندی تسهیلات با یکی از بانک‌ها مذاکره کنیم.

فرماندار شهرستان اردستان افزود: در حال حاضر تعداد ۶۴ از معادن شهرستان اردستان به جهت نداشتن صرفه اقتصادی تعطیل است و تعداد ۱۸ پروانه اکتشاف هم وجود دارد که بیشترین فعالیت معادن در شهرستان در بخشهای روی، آهن، مس و باریت است که حدود ۴۵۰ نفر در معادن شهرستان مشغول فعالیت هستند.