پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
رئیس دانشگاه پیام نور اردستان:

گویش اردستان ثبت ملی می‌شود

رئیس دانشگاه پیام نور شهرستان اردستان گفت: یکی دیگر از کارهایی که قرار است در همایش ملی نقش شهرستان اردستان در تاریخ فرهنگ و ادب ایران انجام شود ثبت ملی گویش اردستان است.

به گزارش صبح اردستان، محمد ابراهیم ایرج‌پور بعد از ظهر امروز در جلسه برنامه‌ریزی با اصحاب رسانه در خصوص همایش ملی نقش شهرستان اردستان در تاریخ فرهنگ و ادب ایران اظهار داشت: همواره یکی از نقاط مباحث اجتماعی سیاسی و فرهنگی شهرستان اردستان اصحاب رسانه بوده‌اند که می‌توانند در پیشرفت شهرستان در تمامی موضوعات کمک کنند.

وی افزود: همایش ملی نقش شهرستان اردستان در تاریخ فرهنگ و ادب ایران در فروردین یک هزار و ۴۰۰ با امید به برطرف شدن بیماری کرونا حضوری برگزار می‌شود و در غیر این صورت در فضای مجازی حتما انجام می‌شود و برگزاری آن قطعی بوده و شاید نوع و زمان آن دستخوش تغییراتی باشد.

رئیس دانشگاه پیام نور شهرستان اردستان گفت: هرچند برگزاری این همایش کار بسیار بزرگ و سنگینی است اما علاوه بر این که تمام شرایط ایده‌آل یک همایش علمی دانشگاهی را در بالاترین رتبه دانشگاهی دارد اما تاکنون در سطح شهرستان اردستان سابقه وجود برگزاری چنین همایشی وجود نداشته است.

وی ابراز داشت: برنامه ریزی شروع برگزاری این همایش از سال‌های قبل آغاز شده که بنا به دلایلی این اتفاق انجام نشد تا اینکه با پیگیری مسئولان شهرستانی موضوع پیگیری شد و مراحل آن به انجام رسید و پوستر و سایت همایش آماده شده و بهترین افراد نیز جزء اعضای کمیته علمی آن هستند که از استادان دانشگاه‌های کشور و اصفهان برگزیده شده‌اند و همانطور که می‌دانید یک فعالیت فرهنگی است که می‌تواند زیرساخت‌های بسیاری از مباحث دیگر را تحت تأثیر خود قرار دهد.

ایرج پور بیان کرد: شهرستان اردستان زیرساخت آن دارای زیرساخت تاریخی، اسطوره‌ای، علمی و فرهنگی است و اتفاقا راه‌های رشد آن هم همین است که می‌توانیم از این مسیر به توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هم کمک کند به شرط آنکه به سر چشمه اصلی آن رجوع کنیم.

رئیس دانشگاه پیام نور شهرستان اردستان تاکید کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص کارهای فرهنگی اما شاهد هستیم که در این حوزه واقعاً کم کاری شده است و ما اصحاب رسانه را هم جزء دسته فرهنگی می‌دانیم و چون دایره فرهنگ را به آن اساساً اعتقادی نیست این دسته از افراد هم فراموش شده‌اند.

وی ضمن اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و شهرستان اردستان و تحت تأثیر قرارگرفتن برنامه‌ها تصریح کرد: موضوع کرونا همچنان که بر موضوعات مختلف سایه افکنده بر فعالیت‌های فرهنگی هم اثر خود را گذاشته و می‌بینیم که در این خصوص کم کاری صورت می‌گیرد.

 ایرج پور گفت: مسئولان شهرستان اردستان همواره در خصوص برگزاری این همایش در کنار ما بوده‌اند و هدف فقط برگزاری یک همایش علمی نیست بلکه یک جریان فرهنگی است که می‌خواهیم درست کنیم تا همانطور که منشأ اصلی شهرستان اردستان موضوع فرهنگی است مردم بتوانند به جایگاه خود آشنا شوند و اگر این اتفاق افتاد تمام مسائل خود به خود درست می‌شود.

رئیس دانشگاه پیام نور شهرستان اردستان افزود: موضوع تولیدات فرهنگی باید تا روز همایش انجام و توسط اصحاب رسانه در سطح شهرستان اطلاع رسانی شود که در این خصوص فعالیت‌های دیگری همچون نام گذاری خیابان‌ها، میدان‌ها و کوچه‌ها به نام مشاهیر و بزرگان شهرستان اردستان انجام می‌شود.

وی بیان کرد: یکی دیگر از کارهایی که قرار است در این همایش انجام شود ثبت ملی گویش اردستان است که در این خصوص اقدام جدی انجام و گام‌های اولیه در این خصوص برداشته شده است که باید در این خصوص در ساختار شهری و موضوع فرهنگی کارهایی انجام شود که یکی از آن‌ها پرداختن به موضوع و مباحث گردشگری است.

ایرج‌پور با بیان اینکه این همایش ویژه تک تک افراد است، تاکید کرد: اگر پیوند اصحاب رسانه با اصحاب فرهنگی اتفاق بیفتد نتیجه آن را در آینده خواهیم دید و این همایش متعلق به هیچ شخص خاصی نیست و مربوط به تک تک اهالی شهرستان اردستان است و همه باید خود را در قبال آن موظف بدانند.

انتهای پیام / کد خبر33126

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار