صبح اردستان

کمبود آب و علوفه بزرگترین مشکل دامداران اردستانی است

کدخبر: 33276
تیر ۲۷, ۱۴۰۰ در ساعت ۸:۰۰ ب.ظ

به گزارش صبح اردستان،  نهاده موضوعی است که در حال حاضر بزرگترین مشکل دامداران بوده که به گفته مسئولان با ارز دولتی وارد می‌شود اما این نهاده در اختیار دامدار قرار نمی‌گیرد و دامداران مجبور هستند آن را یا از بازار آزاد تهیه کنند یا نسبت به فروش دام و یا کشتن آن‌ها اقدام کنند.

شهرستان اردستان هم که بیشتر اعظم آن کشاورزی و دامداری است در سال‌های اخیر با عدم بارندگی و خشکسالی های پی در پی موجب شده تا این قشر زحمت‌کش با مشکلاتی مواجه شوند و برای زنده ماندن دام‌های خود علوفه را از بازار آزاد به صورت گران تهیه کنند که همین موضوع برای آنان به صرفه نیست.

مهدی یکی از دامداران شهرستان اردستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان، اظهار داشت: با توجه به اینکه دامداری‌ها در شهرها و روستاها در فاصله نزدیک محل زندگی قرار دارد و می‌تواند از نظر بهداشتی برای ساکنین محل مشکلاتی را در بر داشته باشد می‌طلبد تا نسبت به مجتمعی شدن آن‌ها توسط مسئولان اقدام شود.

عدم صدور پروانه بهره‌برداری یکی از مشکلات دامداران اردستانی است

وی افزود: دامداری‌هایی وجود دارد که سال ساخت آن بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ سال است و به خاطر اینکه نتوانسته‌اند پروانه بهره‌برداری بگیرند و برای نامه‌های آب و گاز با مشکلاتی روبرو هستند که اگر از طرف مسئولان یک مانع‌زدایی انجام شود بهتر است تا در زمان دریافت تسهیلات و علوفه هم به مشکل نخورند.

این دامدار بیان کرد: موضوع مایه کوبی دام‌های سنگین در اردستان وجود دارد و در این رابطه دام‌ها از ابتدای ماه فروردین دارای بیماری زردی می‌شوند و خسارات جبران‌ناپذیری را به دامداران وارد می‌کنند و نیاز مبرم به واکسن است که مسئولان باید در زمان قانونی نسبت به این موضوع اقدامات لازم را انجام دهند.

وی تصریح کرد: خرید دستگاه نگهداری واکسن هم در توان خرید دامداران نیست که اگر تعاملی ایجاد شود و این دستگاه تهیه شود تا بتوانند واکسن را در اسفند به دام‌ها بزنند بهتر است و از موضوع خسارات به آن‌ها جلوگیری شود تا از این اوضاع بد اقتصادی دیگر خسارت دام ندهیم.

مجید یکی دیگر از دامداران اردستانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان، اظهار داشت: واگذاری تسهیلات به دامدارانی داده می‌شود که دارای پروانه هستند و ما دامداران کوچک با مشکل مواجه هستیم و همین امسال به خاطر خرید نقدی نهاده خیلی از دامداران و به ویژه گاوداران دام‌های مولد خود را به کشتارگاه بردند که همین موضوع ضربه بزرگی را به جامعه دامداران و شهرستان وارد می‌کند.

وی افزود: تهیه نهاده برای بیشتر دامداران مشکل است که اگر بر روی همان پروانه فعالیتی که دارند ارائه تسهیلات کنند خیلی کار بزرگی برای آنان انجام می‌شود و کمبود آب شرب هم برای احشام بزرگترین مشکل است که جهاد کشاورزی در این زمینه یک تانکر سیار قرار داده که برای شهرستانی که ۱۲ هزار کیلومتر وسعت دارد یک تانکر بسیار کم است.

مهدی عرب در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان، اظهار داشت: اخیرا ۴۰۰ تن نهاده برای دامداران اردستان تخصیص داده شده است و بزرگترین مشکل دامداران مجوز آنان است که از قبل ساخته‌اند و هنوز مشکل مجوز آنان برطرف نشده است که مسئولان متولی باید نسبت به رفع مشکل  این قشر زحمت‌کش اقداماتی را انجام دهند.

کمبود نهاده‌ها بزرگترین مشکل دامداران اردستانی است

وی افزود: موضوع کمبود نهاده‌ها یکی دیگر از مشکلات دامداران است و ما هنوز سهمیه ذرت و سویای گاوداران را که دوماه پیش خرید کرده‌ایم هنوز دریافت نکرده‌ایم و این خود باربری‌ها زنگ می‌زنند و دلالی می‌کنند و پشت فاکتوری می‌گیرند که دست خود باربری‌ها در کار است.

رئیس یکی از تعاونی‌های دامداران گفت: کارخانجات خوراک دام برای دام مرتعی را دیر ارسال می‌کنند که مجبور هستند از بیرون خرید کنند و موضوع تسهیلات برای دامداران نیاز است که حتی توان خرید نهاده را ندارند و با این وضعیت بازار حتی نمی‌توانند دام‌های خود را به فروش برسانند.

اسحاق شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان، اظهار داشت: در سال گذشته خوراک دام سنگین کلا ۲۳۴ تن بوده است و در چهارماه سال جاری ۲۶۰ تن تخصیص پیدا کرده است و خوراک دام سبک در سال گذشته کلا ۹۰۰ تن بوده و در چهارماهه امسال بیش از یک‌هزار تن بوده است.

وی افزود: جو مرتعی ویژه هم تاکنون ۴۹۰ تن تخصیص پیدا کرده و امور دام جهاد کشاورزی به شهرستان‌های شمال اصفهان که با خشکسالی مواجه شده نگاه ویژه‌ای شده و ۵۰ درصد سهمیه‌ها افزایش پیدا کرده است که در این خصوص بخشی از مشکلات آن‌ها رفع شده است.

با توجه به خشکسالی مشکلات دامداران اردستانی هنوز پابرجاست

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان اردستان گفت: شهرستان اردستان در موضوع مشکلات دامداران هنوز پا برجا بوده به جهت خشکسالی‌ها و عدم وجود مرتع که مجبور بودند کوچ کنند و در موضوع نهاده‌ها همچنان مشکل داریم که باید یک فکر اساسی درازمدت را برای این قشر در شهرستان در نظر بگیریم.

وی ابراز داشت: اکثر دامداری‌ها زمین‌های آن به صورت قولنامه‌ای بوده که با یک همکاری می‌توان برای آن‌ها مجوز فعالیت صادر کرد و اگر یک تفیض اختیاری به جهاد کشاورزی می‌شد می توانستیم کارهای مفیدی را انجام دهیم و بعضی از امور در شهرستان شدنی است به شرطی که مشکل قانونی نداشته باشد.

حمید رضا تاملی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان، اظهار داشت: در این اوضاع نابهنجار تامین نهاده و خوراک دام در شهرستان اردستان مشکلی را نداشته و هنوز نارضایتی و گزارشی به فرمانداری و بخشداری واصل نشده است که از این حیث نشان می‌دهد کارهای زیر بنایی خوبی انجام شده است.

وی افزود: تنوع و مطالبه مشکلات که از طرف بهره‌برداران مطرح می‌شود بیانگر این است که در حوزه تفویض اختیارات به رده‌های سقف در وزارت جهاد کشاورزی مشکل اساسی وجود دارد و با توجه به تعداد بالای بهره‌بردار در سازمان جهاد و همچنین تجمیع پاسخگویی به مطالبات مردم طبعا منجربه طولانی شدن زمان و هزینه بر و نارضایتی می‌شود.

فرماندار شهرستان اردستان گفت: می‌توان بعضی از موارد که در شهرستان‌ها مدیریت جهاد کشاورزی‌ها قادر به برطرف کردن مشکلات هستند انجام دهند و حداقل در بخش دام و تسهیل در این زمینه اقدامات خوبی را انجام دهیم و در شهرستان‌های کوچک مشکلی وجود ندارد.

۸۵ درصد علوفه استان اصفهان وارداتی است

حسین ایراندوست در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردستان، اظهار داشت: امسال با توجه به خشکسالی که وجود دارد در مراتع و مزارع به شدت دچار کمبود علوفه در استان اصفهان هستیم و ۱۵ درصد از علوفه مصرفی را خود تولید می‌کند و ۸۵ درصد آن وارداتی است و همین موضوع دو مشکل کرایه و محدودیت استان‌ها در ارسال علوفه ممانعت‌هایی را انجام می‌دهند.

وی افزود: مکاتباتی انجام شده است تا اجازه دهند یک و نیم میلیون تن علوفه از کشورهای شمالی با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کنیم که در این شرایط اگر موضوع اتفاق می‌افتاد یونجه را کیلویی سه هزار و ۷۰۰ تومان می‌توانستیم در اختیار دامدار قراردهیم که بر روی ارز مورد نظر به توافق نرسیده‌اند.

معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: با توجه به شناختی که به شهرستان اردستان داشته‌ام نسبت به واگذاری علوفه اقدام شده و مدرک واگذاری نهاده به شهرستان‌ها آمار است که در واقع باید یک مستنداتی به ما نشان دهد که دام سبک و سنگین چقدر است.

وی ابراز داشت: طبق آمار استان اصفهان بیش از سه میلیون و ۴۵۰ هزار دام سبک داریم که این آمار را وزارتخانه نمی‌پذیرد و اردستان اگر رتبه‌بندی کنند رتبه آن آخر است و این زیبنده اردستان نیست و تعداد دام سنگین آن بیش از ۸۰۰ مورد هویت‌گذاری شده است و دام سبک آن بیش از پنج هزار رأس و بز ۱۲۰۰ مورد که ما برای ۱۴۰ هزار دام نهاده می‌دهیم که بیش از هفت هزار دام در اردستان وجود ندارد که این یک ضعف برای شهرستان است و اگر امروز بخواهیم به اردستان نهاده دهیم باید یک بیستم نهاده تحویل دهیم.