صبح اردستان

گردشگری در اصفهان بدون زاینده‌رود معنا ندارد

کدخبر: 7798
مهر ۶, ۱۳۹۳ در ساعت ۵:۰۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” به نقل از خبرگزاری فارس، رضا برادران شامگاه شنبه در آیین بزرگداشت روز جهانی گردشگری در باغ تالار چهلستون اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر پل شهرستان یک‌هزار و ۲۰۰ ساله، به دلیل نبود آب در حال تخریب است.

وی در ادامه بیان کرد: اگر نگاه به مسائل مهم و کلان همچون خشکسالی ملی باشد نه محلی و بومی، موضوع آب حل شدنی است.

رئیس کمیته حقوقی مجمع گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان اصفهان تصریح کرد: اگر کارها سیاسی نباشد و عقلانیت و تخصص افراد بی‌طرف مورد استفاده قرار بگیرد، بدون شک زاینده‌رود احیا خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نباید فرقی بین اصفهان، خوزستان و چهارمحال و بختیاری گذاشت، ادامه داد: طبق مواد ۱۵۸ و ۱۵۹ قانون مدنی ایران حق‌آبه مردم اصفهان باید به رسمیت شناخته شود و بر اساس کنوانسیون بین‌المللی، حمایت از میراث طبیعی نیز الزامی است.

برادران در ادامه افزود: اصفهان در فلات مرکزی است و کاهش نزولات جوی و تصمیم‌های غلط و بهره‌برداری‌های غیرمجاز و در نهایت برهم زدن معادلات طومار شیخ بهایی اصفهان را به چنین روزی گرفتار کرد.

وی اضافه کرد: از بین ۶۰۰ دشت اصفهان در حدود ۳۰۰ دشت به دلیل احداث سد از بین رفته و بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی سبب شده تا نقاطی از اصفهان نشست کند که به زودی گریبان آثار تاریخی را خواهد گرفت.

رئیس کمیته حقوقی مجمع گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی استان اصفهان در ادامه اظهار کرد: با در نظر داشتن ظرفیت‌های فراوان در این شهر باید در نظر داشت که خواسته سازمان‌های مردم نهاد قانونی است و مسئولان باید طومار شیخ بهایی را در شورای عالی آب مدنظر داشته باشند و از تصمیم‌های احساسی دوری کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه اصفهان و زاینده‌رود امانت آیندگان است، از مسئولان خواست تا فکری جدی برای اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور کنند.