پنج شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
لوران فابیوس در ایران؛

فرش قرمز پایتخت برای قاتل هزارایرانی / ۱۹۵اصفهانی قربانی خون های آلوده فرانسوی

سر انجام لوران فابیوس قاتل هزار ایرانی با خیالی آسوده قدم به تهران گذاشت و بدون اینکه آب از آب تکان بخورد پس از یک روز به فرانسه بازگشت.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” به نقل از سلامت نا،سال ۶۲ اولین ویروس ایدز به ایران وارد شد تا با تزریق خون های آلوده ۹۷۶ بیمار هموفیلی ایرانی با ایدز و هپاتیت Cهم دست به گریبان شوند اما آن زمان هیچ کس نمی دانست که ۳۰ سال از آن زمان می گذرد و دادخواهی بیماران ایرانی به گوش نخواهد رسید و یا حتی بعد از گذشت این سالها مقامات ایرانی از مسبب اصلی این ماجرا برای حضور در ایران دعوت به عمل بیاورند.

فرانسه در برهه های مختلف عملکردی مسئله دار در تعامل با ایران داشت از پرونده خون های آلوده تا حمایت تسلیحاتی از صدام در جنگ تحمیلی هشت ساله و پرونده هسته ای اما با این وجود روز گذشته ایران در میان تمام اعتراض ها میزبان کسی بود که یکباره ۹۷۶نفر از بیماران ایرانی را به به کام مرگ کشاند و با وارد کردن خون های آلوده بیماران را به ایدز و هپاتیت Cمبتلا کرد.

با شنیدن زمزمه های سفر فابیوس به تهران در چند روز اخیر حواشی زیادی درخصوص سفر وی به ایران ایجاد شد و انتقادات زیادی نسبت به آن صورت گرفت و باعث شد تا مدیران هر کدام پاسخی برای این اعتراض مردم پیدا کنند اما هیچ کدام از این صحبت ها مردم را راضی نکرد و سر انجام فابیوس روز گذشته در جمع اعتراض کنندگان در فرودگاه مهرآباد تهران و در استقبال گرم مقامات پا به خاک ایران گذاشت.

لوران فابیوس که بعداز ماجرای خون های آلوده که ۳۰ سال است فریاد قربانیان این پرونده برای گرفتن غرامت به جایی نرسسیده با خیال راحت پا به ایران گذاشت و در پایان سفر یک روزه به کشورش بازگشت.

هرچند پس از شنیدن اعتراض ها “پورمحمدی” وزیر دادگستری ایران با بیان اینکه سفر “فابیوس” حامل پیام عذرخواهی از مردم ایران در این پرونده و قبول ناعادلانه بودن تحریم ها تعبیر کرد اما این عذرخواهی حتی در لایه های سطحی هم صورت نگرفت تا داغ دل ایرانی ها تازه بماند.

اما وزیر بهداشت دولت تدبیر و امید نیز مطرح شدن این پرونده را به مصالح کشور ندانست و آنرا یک دعوای حقوقی دانست که همانند آن در کشورهای دیگر اتفاق افتاده و به مجامع بین المللی شکایت برده اند و حالا اگر طی این سال ها ضعیف عمل کرده ایم اکنون مطرح کردن این پرونده در راستای مصالح یک کشور نیست.

هرچند به عقیده بسیاری از مدیران زنده کردن پرونده فرآورده‌‌های خونی آلوده همزمان با توافق هسته‌ای و مخالفت با سفر فابیوس به ایران از سر نوع‌دوستی و خیرخواهی نیست اما ای کاش مدیران از خاطر برد که ورود آگاهانه خون های آلوده به ویروس ایدز و ورود نخستین ویروس ایدز به ایران از سوی فرانسه و با دخالت مستقیم لوران فابیوس نیز خیرخواهانه نبود بلکه هزار هموطن را با دردسرهای فراوانی روبرو کرد.

اما ۳۰ سال گذشته ۱۹۵ نفر در اصفهان قربانی خون های آلوده فرانسوی شدند و به گفته مسوول کانون هموفیلی استان اصفهان این تعداد از مبتلایان به هموفیلی در اصفهان از خون های الوده استفاده کرده اند که همگی مبتلا به هپاتیت Cهستند، اما مورد ایدز در آن ها دیده نشده است.

فرهاد فروغی در خصوص بیماران هموفیلی که از خون های الوده وارداتی استفاده کرده اند گفت: در حال حاضر دولت ایران هنوز نتوانسته غرامتی را از فرانسه بابت این اشتباه دریافت کند ولی تا کنون با تقسیم بندی بیماران به سه گروه از سوی دولت ایران به گروه اول دیه پرداخت شده ،گروه دوم در حال پرداخت است و پرونده سری سوم بیماران در حال رسیدگی است.

احمد قویدل عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران با بیان اینکه پرونده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های موضوع خون‌های آلوده در دادگاه‌های کشور جاری است در زمینه پرداخت غرامت به قربانیان این حادثه گفت:‌ نزدیک به ۲ هزار هفتصد نفر از افرادی که در این زمینه بیمار شدند غرامت‌هایشان را دریافت کردند و نزدیک ۶۰۰ پرونده مفتوح در این زمینه در قوه قضائیه وجود دارد که این موضوع در حال پیگیری است.

نماینده شاکیان پرونده هموفیلی افزود:‌ شرکت اونتیس موضوع را پذیرفته است و منتظر ارائه مدارک و مستندات از سوی ایران است اما اینکه غرامت را فرانسوی‌ها پرداخت کرده اند و یا مسئولان از بیت المال این غرامت را پرداخت کرده‌اند بنده اطلاع چندانی ندارم و بایستی از مسئولان ذی ربط دولتی در این مورد سئوال کنید.

این درحالی است که علی صابری حقوقدان شورای شهر تهران و وکیل پرونده بیماران هموفیلی امروز در واکنش به سفر لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به تهران که در دوران نخست وزیری خود یکی از مطلعین و مسببین صادرات فرآورده‌های خون‌های آلوده به برخی کشورهای جهان از جمله ایران بوده است با بیان اینکه هنوز غرامتی به ایران از سوی فرانسه پرداخت نشده است گفت: ما به دلیل اینکه اراده‌ای در دولت برای پیگیری این پرونده ملی وجود ندارد تاکنون برنامه خاصی درباره مواجه با فابیوس نداشتیم.

وی افزود:‌ این به دلیل آن است که دولت‌های ما در دوران مختلف هیچ اراده‌ای برای دریافت غرامت از فرانسه نداشتند.

اما آنچه مشخص است فرانسوی ها نه تنها هیچگاه به این خاطر هیچ غرامتی پرداخت نکرده اند و آنچه تا کنون به گروهی از بیماران پرداخت شده از سوی دولت ایران بوده است بلکه لورانت فابیوس متهم اصلی پرونده را به مقام وزارت خارجه کشورشان نیز رساندند.

انتهای پیام / کد خبر12108

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار