به انتخاب دوست و همبازی توسط فرزندتان نظارت کنید
همه ما اصولا می خواهیم که فرزندان ما خودشان دوست انتخاب کنند.
به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” به نقل از دانش روز، بیشتر مواقع فرزند ما ” دوستانی ” را به خانه می آورد که ما آنها را ناسازگار و سرکش می یابیم.
ما شاید از بچه های بیهوده گو و پرخاشگر منزجر باشیم و یا بچه هایی که آب دماغشان سرازیر است نتوانیم تحمل کنیم، اما تا زمانی که رفتار آنان ما را واقعا آزار نمی دهد، بهترین کار این است که قبل از مداخله در گزینش های فرزندمان، مطالعه کنیم و ببینیم که او چه سلیقه هایی دارد و چه چیزی وی را به خود جذب می کند.
با چه معیاری می توانیم نحوه انتخاب دوست را در فرزندمان ارزیابی کنیم؟
دوست ها باید تاثیر سودمند و صحیحی بر یکدیگر بگذارند. فرزند ما به به فرصت هایی نیاز دارد تا با شخصیت هایی که متفاوت با شخصیت او هستند و مکمل شخصیتش به شمار می آیند، معاشرت کند. بنا بر این؛ بچه ای که گوشه گیر است و اجتماعی نیست، باید با دوستانی معاشرت کند که اجتماعی باشند، بچه ای که از او مراقبت اضافی به عمل آمده و وابسته است، به همراهی و معاشرت با دوستان مستقل نیاز دارد. بچه ای که می ترسد باید با دوستان شجاعتر معاشرت کند. بچه ای که واقعا رفتار بچگانه ای دارد می تواند از دوستی با یک همبازی بالغ تر بهره مند شود، کودکی که خیالاتی است باید از کودکان واقع بین تر تاثیر پذیرد. کودکی که مهاجم و پرخاشگر است باید با همبازی های قوی اما نه جنگجو روبرو کرد.
هدف ما این است که با برقراری ارتباط بین کودک و دوستانی با شخصیت های متفاوت نسبت به شخصیت او، روابط صحیح را در او تقویت کنیم و باعث شویم که وی بتواند رفتار خود را با معیارهای موجود تطبیق دهد.
پایه برخی از روابط را باید سست کرد. کودکانی که رفتار بچگانه دارند، فقط از نارسی و عدم بلوغ یکدیگر تغذیه می کنند. کودکانی که جنگجو هستند فقط رفتار تجاوزگرانه یکدیگر را تقویت می کنند. بسیاری از کودکان بزهکار شاید فقطگرایشها و تمایلات ضد اجتماعی و بزهکارانه یکدیگر را تقویت کنند.
بایستی خصوصا توجه داشت تا کودکانی که رفتار تبهکارانه و ناخوشایند دارند برای فرزند شما دورستان با نفوذ و برتری نشوند. این بچه ها ممکن است به دلیل تجربه وسیعترشان رز مدرسه و یا در محله نقش یک قهرمان را بازی کنند و بصورت الگوهایی برای کودکان دیگر در آیند.
در نهایت باید گفت وقتی مسئولیت انتخاب دوست را به کودک واگذار می کنیم و همزمان با آن، مسئولیت نظارت بر صحیح بودن آن انتخاب را به عهده می گیریم، به سیستمی پیچیده از روش های کنترل و نظارت نیاز پیدا می کنیم.
انتهای پیام / کد خبر7998