جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

همان طور که رهبری فرمودند جزئیات مذاکرات هم باید مشخص باشد/ مسئله هسته ای بهانه است؛ آمریکا از سیاست ایران عصبانی است

بخشایش اردستانی، نماینده مردم اردستان در مجلس گفت: آمریکا از اینکه سیاست ایران با سیاست واشنگتون یکی نیست ناراحت است؛ آن ها از حضور ایران در عراق، یمن و … و از اینکه به عنوان جبهه مقاومت در خاورمیانه عمل می کند، عصبانی اند.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” نقل از صاحب نیوز، نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که اخباری مبنی بر تلاش طرف غربی مذاکره کننده ی هسته ای برای تداخل دادن مسئله حزب الله و همچنین قدرت دفاعی ایران از جمله موشک های بالستیک و نقطه زن در مذاکرات، به گوش می رسد گفت: طرف غربی و آمریکایی ها علاقه دارند در توافق جامع این مسائل را بیاورند اما ما زیر بار نمی رویم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: شاید در حاشیه در مورد مسائلی مثل داعش صحبت شود اما اصل مذاکره پیرامون توافق هسته ای است.

احمد بخشایش اردستانی در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز تصریح کرد: در کلیات به توافق رسیده ایم و طرف غربی و آمریکایی نیز غنی سازی را قبول کرده اند و ما نیز قبول کرده ایم اعتماد سازی کنیم ولی هنوز در جزئیاتی مثل حجم غنی سازی و تعداد سانتریفیوژها توافق حاصل نشده است.

وی با اشاره به وجود دو انگیزه که در رسیدن به توافق کمک می کند گفت: از یک طرف شخص اوباما چون آمار انتخاباتی ندارد و دیگر نمی تواند در انتخابات آمریکا شرکت کند قصد دارد با پیشبرد مذاکرات به طرف توافق اینگونه القا کند که نگذاشته است ایران بمب هسته ای داشته باشد.

بخشایش اردستانی افزود: اوباما همچنین تلاش می کند بعد از ۵۲ سال تحریم کوبا توسط آمریکا دوباره با این کشور رابطه برقرار کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، وعده های انتخاباتی دکتر روحانی را طرف دیگر این انگیزه دانست و ادامه داد: چشم انداز مذاکرات مثبت است؛ نکته ای که وجود دارد طرف غربی تلاش می کند با عقب انداختن مذاکرات زمان بخرد در حالی که در زمان احمدی نژاد این ما بودیم که زمان می خریدیم.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت های دیروز (۱۹ بهمن ۹۳) رهبر معظم انقلاب در مورد مذاکرات هسته ای گفت: همان طور که ایشان تاکید کردند مذاکرات باید شفاف باشد و جای چانه زنی نباشد.

وی سخنان رهبر معظم انقلاب را حاوی دو پیام دانست؛ یکی خطاب به یک سری منتقدان داخلی که خیال می کردند رهبری با مذاکره مخالف هستند و دیگری طرف خارجی که قصد داشت در صورت شکست مذاکرات به بهانه ی اینکه تیم مذاکره کننده ایران اختیارات لازم را ندارند، رهبری را مقصر جلوه دهد.

بخشایش اردستانی افزود: رهبر معظم انقلاب مسائل را از بالا رصد و خطوط قرمز را تعیین می کنند و همان طور که قبلا هم گفته اند در جزئیات وارد نمی شوند.

وی گفت: صحبت دیروز رهبری هم همین بود و تاکید کردند جزئیات و کلیات توافق باید یک جا بیاید تا طرف غربی نتواند بعدا نسب به جزئیات بهانه جویی داشته باشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه آمریکایی اعلام کرده اند با ۷۰۰۰ سانتریفیوژ موافق هستند گفت: ما نیاز خود را بر اساس سو و آمار ۱۹۰ هزار اعلام کرده ایم در صورتی که معلوم نیست سانتریفیوژهای مد نظر آمریکایی ها از نسل چندم است و در مجموع چند سو از نیاز ما را بر طرف خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه حجم غنی سازی برای ما بسیار مهم است، گفت: مسئله ی هسته ای در واقع بهانه ای بیش نیست چرا که بحث هسته ای از لحاظ سیاسی و فنی مسئله ی خاصی ندارد بلکه مشکل فعلی اراده ی طرف غربی برای رسیدن به توافق است که باید از خواسته های ناحق خود کوتاه بیایند.

نماینده مردم اردستان در مجلس افزود: آمریکا از اینکه سیاست ایران با سیاست واشنگتون یکی نیست ناراحت است؛ آن ها از حضور ایران در عراق، یمن و … و از اینکه به عنوان جبهه مقاومت در خاورمیانه عمل می کند، عصبانی اند.

بخشایش اردستانی ضمن یادآوری وضعیت در زمان ریاست جمهوری خاتمی گفت: در آن زمان دولت مقابل خواسته های زیاد از حد طرف غربی کوتاه آمد و همین باعث شد دولت ایران را خوب بداند در حالی که در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد و ایستادگی مقابل زیاده خواهی ها دولت ایران را سرکش می خواندند و امروز نیز اگر دولت آقای روحانی مقابل خواسته های غرب کوتاه بیاید مانند دولت خاتمی خوب تلقی خواهد شد.

انتهای پیام / کد خبر10244

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار