جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
اردستان نگینی در کویر

آثار تاریخی منحصر به فرد دارالعرفان اردستان آماده استقبال از میهمانان نوروزی

آثار تاریخی منحصر به فرد اردستان که نمونه بعضی از آنها در جهان پیدا نمی شود این روزها خود را برای اسقبال از مسافرین نوروزی آماده می کند.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر”، شهرستان اردستان در شمال شرقی استان اصفهان و در دل کویر مرکزی ایران می باشد این شهرستان درغرب با شهرستانهای نطنز، کاشان وآران بیدگل از شرق شهرستان نایین از جنوب با شهرستان  اصفهان واز شمال با استان سمنان همجوار می باشد .

آب وهوای این شهرستان گرم و خشک و حدود دو سوم از مساحت آن را دشت کویر پوشانده است به دلیل وجود کوههای مرکزی ایران که ادامه دهنده رشته کوه زاکرس می باشد روستاههای جنوبی و جنوب شرقی این شهرستان دارای آب و هوای مناسب مناطق کوهستانی می باشد که باعث ایجاد طبیعتی چهار فصل در این منطقه گردیده است.

 این شهرستان دارای دو بخش مرکزی و زواره و سه نقطه شهری به نامهای اردستان ،زواره و مهاباد می باشد.

 جاده ترانزیت تهران بندرعباس و راه آهن جنوبی کشور از داخل این شهرستان عبور می نماید  که باعث رونق بخش مرکزی و بخش زواره گردیده است .

شهرستان اردستان یکی از شهرهای تاریخی و کهن ایران است که با جمعیتی حدود ۴۶ هزار نفر یکی از توابع پهناور استان اصفهان می باشد که داشتن اثار تاریخی بی نظیر و منحصر به فرد خود در طول سال به ویژه در ایام نوروز پذیرای گردشگران داخلی وخارجی است که در تلاشیم تعدادی از اثار شاخص را معرفی کنیم.

قنات ارونه:

در شهر اردستان قنات بسیار عظیمی وعجیبی وجود دارد که به منزله شاهرگ حیاتی بخشی از شهر و قسمتی از روستای تلک اباد است که بارساندن آب به سه محله شهر و روستای مزبور توانسته است این شهر کویری رااز قدیم الایام تاکنون نسبتا سرسبز نگه دارد ومحیط رابرای زندگی ساکنان آنجا فراهم سازد..

این قنات بزرگترین و پرآب ترین و با برکت ترین قنات شهر ومتعلق به قرون بسیار دور قبل از اسلام است که محققان و پژوهشگران بر اساس شواهد تاریخی عمر این قنات را حدود ۲۵۰۰ سال تخمین زده‌اند که در حال حاضر آب قنات ارونه به بیست و نیم سهم تقسیم می‌شود و برخی مورخان این تقسیم بندی را به خواجه نصیرالدین طوسی و برخی به شیخ بهایی نسبت می‌دهند.

مقسم قنات ارونه اردستان

مسجد جامع اردستان:

مسجد جامع کهن و قدیمی اردستان در مرکز محله محال اردستان واقع شده که براساس بررسی های صورت گرفته بنای اولیه آن ، مربوط به قرون اولیه اسلامی است و در دوره سلجوقی تجدید بنا و در دوره های دیگر، بخش‌های مختلفی به آن اضافه شده است.

این بنا اولین مسجد دوطبقه در تاریخ اسلام و دومین مسجد چهار ایوانی در عصر سلجوقی است و از بناهای بکر و دست نخورده آن روزگاران است که سازه های آن از آجر و گچ، خشت و چوب بوده است و برخلاف دیگر مساجد جامع داخل بافت های پیچیده ومسکونی است.

این بنا در کمربندی از باغ های سبز انار قرار دارد و این مجموعه شامل مسجد ، آب انبار ، کاروانسرا ، بازارچه، میدان (حسینیه) ، حمام ، و مدرسه علوم دینی است که مجموعه ای بسیار زیبا از معماری ایرانی ایجاد کرده که لازم به ذکر است این بنا در سال ١٣١٠ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به شماره ٩۶ به ثبت رسیده و از آن سال تا کنون تحت پژوهش نظارت مرمت.و معرفی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد.

383087171 اب انبار مسجد جامع اردستان

قنات دوطبقه اردستان(تنها قنات دوطبقه جهان)

تنها قنات دوطبقه جهان در اردستان به نوبه خود در جهان بی نظیر است وقدمت این قنات به بیش از ۸۰۰ سال پیش برمی گردد و از عجیب ترین و شگفت انگیزترین قنات های ایران و جهان است.

این قنات شامل دو طبقه است که هر طبقه آن آبی جداگانه و مستقل جریان دارد و قابل توجه است که آب هیچ یک از این دوطبقه به دیگری نفوذ نمی کند

این قنات دو کیلومتر طول دارد و عمق مادر چاه آن ۳۱ متر است و دارای ۳۰ میله و آب دهی ۶۰ ثانیه است.
این قنات از شاهکارهای علم مهندسی در قدیم است که برای کاوش و حفر آن از مقنیان ورزیده استفاده شده است.

به گفته اهالی محل  طعم و مزه آب قنات بالایی از قنات زیرین شیرین تر و خوش طعم تر است و آب قنات بالایی در تابستان خنک و آب قنات زیر سنگین تر و در تابستان گرم تر است.

قنات دو طبقه 2

انتهای پیام / کد خبر10594

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار