جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
مدیر امور منابع آب شهرستان‌های اردستان:

یک میلیارد متر مکعب ذخیره‌سازی آب در دشت اردستان صورت گرفت

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های اردستان و نطنز گفت: یک میلیارد متر مکعب از حجم برداشت آب‌های زیرزمینی در دشت اردستان و نطنز جلوگیری شده و ذخیره‌سازی این آب صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر”، محمدرضا سلیمی با بیان اینکه حوزه دشت آب اردستان، نطنز حوزه مجزایی از دشت زاینده‌رود بوده، اظهار داشت: این حوزه در تقسیمات وزارت نیرو جزو حوزه کویر رفسنجان نامگذاری شده که به ۴ حوزه دشت اردستان، دشت دق سرخ، دشت بادرود خالدآباد، و دشت طرق و ابیازن تقسیم بندی شده است.

وی افزود: در این حوزه ۸۳۷ حلقه چاه مجاز وجود دارد  که ۳۵۵حلقه چاه آن کشاورزی است و از این تعداد ۳۵۰ چاه کشاورزی مجهز به کنتورهای هوشمند شده‌اند.

مدیر امور منابع آب شهرستان‌های اردستان و نطنز با بیان اینکه این منطقه توسط وزارت نیرو از نظر منابع آب زیرزمینی و به دلیل افت شدید آبهای زیرزمینی جز مناطق ممنوعه و بحرانی شناسایی شده، تصریح کرد: در دشت اردستان در طول ۳۰ سال گذشته حدود ۱۲٫۵ متر افت سطح آب را داشتیم و بسیاری از چاه ها دچار کاهش آب دهی و تغییر محل و کف شکنی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه مراحل نصب کنتورهای هوشمند از وضعیت خوبی در دشت اردستان نطنز برخوردار است و از این نظر در جایگاه نخست استان قرار داریم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام چاه‌های کشاورزی  منطقه دارای کنتورهای هوشمند هستند و به دقت کنترل می‌شوند.

سلیمی با بیان اینکه از سال ۹۰ جلوگیری از اضافه برداشت از طریق نصب کنتورهای هوشمند شروع شده به طوری که هر سال در حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده، تصریح کرد: از ابتدای مهر سال گذشته، همه کنتورهای هوشمند بر اساس میزان دبی مندرج در پروانه توزیع آب شده‌اند که اگر این پروژه به نتیجه برسد، می‌توان ادعا کرد اضافه برداشت دشت اردستان و نطنز به طور کامل حذف خواهد شد و نمودار آفت آب زیرزمینی به صورت افقی در می‌آید.

وی با اشاره به اینکه درباره میزان جلوگیری از اضافه برداشت حجم آبی که تا کنون توانستیم از اضافه برداشت جلوگیری کنیم بالغ ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون متر مکعب است، افزود:  اگر پروژه امسال هم در نظر بگریم، بالغ بر یک میلیارد متر مکعب از اضافه برداشت آب جلوگیری شده است و نتیجه آن ایجاد تعادل در دشت اردستان و نطنز است.

انتهای پیام / کد خبر10935

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار