چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
بخشایش اردستانی:

تعیین تکلیف تحریم‌های کنگره ۵۲ روز طول می‌کشد/اروپا از اقدام کنگره نگران است

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، با بیان اینکه تعیین تکلیف تحریم‌های مصوب کنگره بعد از امضای توافق هسته‌ای حدود ۵۲ روز طول می‌کشد، گفت: کشورهای اروپایی از اقدامات کنگره آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای بسیار ناراحت و نگران هستند.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر”، احمد بخشایش اردستانی در تشریح شرایط و وضعیت تحریم‌های کشورهای غربی علیه ایران، گفت: تحریم‌ها در کل به سه بخش قطعنامه شورای امنیت، تحریم‌های اتحادیه اروپا و تحریم‌های آمریکا تقسیم می شود، که به طور مثال اتحادیه اروپا در ۵۰ سال عمر خود از سال ۱۹۴۵ تاکنون، هیچ کشوری را مانند ایران مورد تحریم قرار نداده و بخشی اعظمی از این تحریم‌ها مربوط به مسائل هسته‌ای است.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از طرف دیگر تحریم‌های آمریکا هم به دو بخش تحریم‌های امضا شده از سوی رئیس‌جمهور آمریکا و تحریم‌های مصوب در کنگره تقسیم می شود، که تحریم‌های مربوط به رئیس‌جمهور حدود ۱۹ مورد است و تحریم‌های کنگره ۴ مورد است.

وی با اشاره طرح نظارتی کنگره آمریکا بر توافق هسته‌ای، تصریح کرد: بر اساس این طرح در صورت توافق هسته‌ای، باید در مدت ۵ روز متن توافق در اختیار کنگره قرار گیرد تا آن‌ها در مدت ۳۰ روز متن مذکور را مورد بررسی قرار دهند.

بخشایش اردستانی ادامه داد: حال اگر کنگره بعد از بررسی، با متن توافق هسته‌ای موافق باشد، نظر خود را به رئیس‌جمهور آمریکا اعلام می‌کند، اما در صورت مخالفت کنگره با توافق، اوباما طی ۱۰ روز می‌تواند نظر آن‌ها را وتو کند، حال در صورت مخالفت دوباره کنگره با این اقدام رئیس‌جمهور، آن‌ها حدود ۱۲ روز برای اعلام نظر نهایی خود فرصت دارند.

وی افزود: این روند بررسی در کشور آمریکا نشان می‌دهد که تعیین تکلیف تحریم‌های مصوب کنگره بعد از امضای توافق هسته‌ای حدود ۵۲ روز طول می‌کشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، گفت: طرح نظارتی کنگره آمریکا بر توافق هسته‌ای که با امضای ۱۹ نفر از سناتورهای آمریکایی تصویب شده، به نظر می‌رسد که طرح مطلوبی است، زیرا این طرح موضوع تحریم‌های کنگره را تعیین و تکلیف و مشخص می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، با بیان اینکه در شرایط کنونی کشورهای اروپایی از اقدامات کنگره آمریکا درباره مذاکرات هسته‌ای بسیار ناراحت و نگران هستند، افزود: قطعا بر اساس قوانین بین‌المللی دولت آمریکا باید موضوعات داخلی کشور خود را تعیین و تکلیف کند./

منبع: خانه ملت

انتهای پیام / کد خبر11039

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار