جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
عضو کمیسیون امنیت ملی مطرح کرد:

طرح جدید هسته ای مجلس در برابر مصوبه کنگره آمریکا در راه است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای از دستور کار مجلس به دلیل اینکه ناظر به مقطع خاصی بوده، خارج شده است، گفت: طرحی جدید در این کمیسیون مطرح است که جامع الاطراف است و در ظرف زمانی خاصی نمی گنجد.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر”، احمد بخشایش اردستانی درباره طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای که روز گذشته در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مطرح و بررسی شد، افزود: طرح اولیه ای توسط یکی از دوستان تنظیم شده بود که ناظر به مقطع زمانی خاص بوده است.

وی خاطر نشان کرد: یعنی ناظر به زمانی بود که برنامه اقدام مشترک اولیه بین و ایران و آمریکا در ژنو انجام شد و تا فاصله نشست دوم، این طرح معطوف به زمان خاص و انفعالی بود.

نماینده مردم اردستان در مجلس ادامه داد: در این طرح بیان می شد تا زمانی که آمریکایی ها تهدید و تحریم جدیدی را توسط کنگره یا دولت آمریکا مطرح کنند، ما مذاکرات را قطع کنیم اما ما مذاکرات را ادامه دادیم یعنی آن طرح چون برای زمان و مقطع خاصی بود، دیگر موضوعیت ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: اعضای کمیسیون امنیت ملی به این نتیجه رسیدند که وقتی می خواهیم قانونی را تصویب کنیم باید جامع الاطراف باشد و برای مقطع خاص کوتاهی بصورت احساسی نباشد که طراح طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته ای نیز این موضوع را پذیرفت.

وی تصریح کرد: به همین دلیل با ارایه چند پیشنهاد جدید، قرار شد که درباره این طرح جدید کارشناسی هایی صورت گیرد و با نام جدید از جمله ‘طرح الزام حمایت از دستاوردهای هسته ای’ مطرح و یا دولت ملزم به ارایه هر توافقی برای تایید به مجلس شود.

نماینده مردم اردستان در مجلس خاطر نشان کرد: این طرح تقریبا همان طرحی است که مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرد و دولت این کشور را ملزم به ارایه آن به مجلس نمایندگان و کنگره کرده است.

وی ادامه داد: اما در جریان بررسی این موضوع در کمیسیون امنیت ملی بحث هایی شد که چون پروتکل الحاقی در توافقنامه وجود دارد و در سال ۸۸ مجلس مصوبه داشته که اجرای پروتکل الحاقی متوقف شده، بنابراین به خودی و بصورت اجتناب ناپذیر توافق باید به تایید نمایندگان مجلس برسد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: بنابراین این طرح زاید است و باید کارشناسی بیشتری درباره آن صورت گیرد. لازم است جامع الاطراف باشد تا برای ارایه در صحن علنی آماده شود و فکر نمی کنم که این طرح نیز به جایی برسد.

وی در پاسخ به این سوال که طرح الزام دولت به حمایت از دستاوردهای هسته ای که در کمیسیون امنیت ملی مطرح است تجمیع سه طرح، سه فوریتی کریمی قدوسی و دو طرح دو فوریتی درباره تایید توافقنامه هسته ای توسط مجلس است؟ تصریح کرد: کریمی قدوسی پذیرفته که طرحش باید از سه فوریت خارج شود، چون سه فوریت در زمانی به کار می رود که کشور در معرض خطر باشد.

بخشایش اردستانی ادامه داد: ثانیا مذاکرات هسته ای بین ایران و آمریکا بسیار پیچیده است و کنگره آمریکا نیز با طرح جدید که ارایه کرده به پیچیدگی آن نیز افزوده و اگر مجلس هم می خواهد به پیچیدگی آن بیفزاید، بهتر است اصلا انجام نشود، بنابراین این دلایل باعث شد که طرح سه فوریتی کنار برود.

وی خاطر نشان کرد: می خواهند طرح دیگری را مطرح کنند که طراح آن نقوی حسینی و دو نماینده دیگر است، اما من فکر نمی کنم این طرح به جایی نرسد، البته نظر این افراد برای ارایه چنین طرح هایی این است که بگویند مجلس درباره مذاکرات هسته ای منفعل نیست.

نماینده مردم اردستان در مجلس اظهار داشت: یکی از بندهای توافقی که انجام می شود درباره پروتکل الحاقی است و پروتکل الحاقی باید به تصویب مجلس برسد و خود توافق یعنی اینکه وقتی با کشوری توافقی صورت می گیرد، محدودیت هایی را می پذیریم و در توافق هسته ای، اجرای پروتکل الحاقی به عنوان محدودیت برای فعالیت های هسته ای کشورمان ذکر شده است.

وی با بیان اینکه ارایه طرح های جدید تحصیل حاصل است، توضیح داد: یعنی می گویم این توافقنامه باید مورد تایید مجلس باشد که دستاوردهای هسته ای حفظ شود و حتی اگر طرح های جدیدی را هم ارایه ندهیم، براساس متن پروتکل الحاقی باید این پروتکل در مجلس مورد تایید قرار گیرد.

وی درباره کمیته ای که روز گذشته در کمیسیون امنیت ملی تشکیل شده است، گفت: وظیفه این کمیته بررسی این سه طرح ارایه شده است تا جامع بوده و معطوف به زمان خاصی نباشد.

در هفته گذشته جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس با ارایه طرحی سه فوریتی با امضا ۸۰ نماینده که پس از آن تعدادی از نمایندگان به آن اعتراض کردند، خواهان توقف مذاکرات به آمریکا تا زمان عذرخواهی این کشور درباره تهدیداتی که انجام می دهد شد.

سیدحسین نقوی حسینی نیز هفته گذشته در طرحی دو فوریتی خواهان ارایه هرگونه توافقنامه ای هسته ای به مجلس برای تایید و حضور تیمی از نمایندگان در مذاکرات هسته ای برای نظارت و ارایه گزارش به هایت رییسه و مردم هر سه ماه شده بود.

اما به گفته بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی رییس مجلس دوشنبه هفته گذشته و در نشست هیات رییسه با هرگونه ارایه طرحی شتابزده و احساسی از سوی نمایندگان مخالفت کرده بود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام / کد خبر11351

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار