یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
پیش از ظهر امروز

ارزیاب یونسکو از قنات دو طبقه اردستان بازدید کرد

ارزیاب سازمان یونسکو پیش از ظهر امروز از قنات دو طبقه «مون» اردستان جهت ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر”، یاموچی کازویا؛ ارزیاب سازمان یونسکو پیش از ظهر امروز از قنات دو طبقه «مون» اردستان جهت ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو بازدید کرد.

 محمدحسن طالبیان؛ قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حاشیه این در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پرونده یازده قنات تاریخی جهت ثبت جهانی به یونسکو ارسال شده است، افزود: از این تعداد سه قنات در استان اصفهان است.

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان اینکه ۳۲ هزار اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، اظهار داشت: از این تعداد ۱۲ اثر تاریخی کشور در سازمان یونسکو به ثبت رسیده که بعضی از آن‌ها به صورت زنجیره‌ای است.

طالبیان، قنات را یکی از شاهکارهای نیاکان عنوان کرد که خلاقیت و ابتکار به صورت ویژه در آن به کار رفته است و تصریح کرد: قنات دو طبقه «مون» اردستان از شاخص‌ترین قنات‌های دو طبقه جهان است که در حال بازدید برای ثبت جهانی آن هستیم.

وی ادامه داد: اینجا باغ شهر ویژه است و باید به آن توجه ویژه کرد چرا که این قنات که بیش از ۷۰۰ سال عمر دارد جزو میراث‌های مهم کشور است و می‌طلبد با تلاش و همکاری مسئولان معرفی شده و کوچه باغ‌های آن احیا شود.

فارس

 

انتهای پیام / کد خبر12843

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار