جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
مدير كل دفتر امور پايگاه هاي ميراث فرهنگي كشور:

وجود ۸پایگاه ملی وجهانی در استان اصفهان

در استان اصفهان ۸ پایگاه جهانی و ملی شامل ۴پایگاه جهانی و ۴پایگاه ملی وجود داردو پایگاه بافت تاریخی زواره پنجمین پایگاه ملی استان اصفهان است.

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان نگین کویر، مدیر کل دفتر امور پایگاه های میراث فرهنگی کشور گفت: در حال حاضر ۷۰ پایگاه ملی و ۱۹ پایگاه جهانی در کشور وجود دارد.

فرهاد عزیزی در حاشیه راه اندازی پایگاه ملی بافت تاریخی زواره در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در استان اصفهان ۸ پایگاه جهانی و ملی شامل ۴پایگاه جهانی و ۴پایگاه ملی وجود دارد اظهار کرد: پایگاه بافت تاریخی زواره پنجمین پایگاه ملی استان اصفهان است.

وی با بیان اینکه پایگاههای ملی می توانند به پایگاههای جهانی تبدیل شوند تصریح کرد: آموزش، گردشگری و انتشارات از اهداف پایگاهها در سال ۹۵ است و امیدواریم در این سال با کمک مدیران استانی نسبت به تشکیل هیات های راهبردی پایگاهها اقدام کنیم.

مدیر کل دفتر امور پایگاه های میراث فرهنگی کشور درباره وضعیت پایگاههای میراث جهانی نیز بیان کرد: در پایگاههای جهانی چند موضوع در دستور کار قرار دارد. برخی از کارها مانند حفاظت و مرمت به صورت روتین انجام می شود و در سال جاری مدیریت، ساماندهی و ارتقای وضعیت گردشگری پایگاه ها در دستور کار قرار دارد.

عزیزی از ایجاد اتاق معرفی برای پایگاههای جهانی خبر داد و گفت: در یکی، دو سایت تاریخی اتاق معرفی ایجاد شده تا گردشگران قبل از ورود به آن بنای تاریخی، یک معرفی اولیه ای از آن سایت داشته باشند و با اطلاعات کاملی وارد شوند.

وی یکی از اصلی ترین اهداف پایگاه‌های ملی و جهانی را ایجاد فرصت برای پژوهش، معرفی و باززنده سازی هویت و فرهنگ ایرانی و اسلامی برای پ‍ژوهشگران داخلی و خارجی دانست.

بافت تاریخی زواره با مساحت ۳۶ هکتار شامل نخستین مسجد چهار ایوانی جهان اسلام، دویمن مناره کتیبه داره کشور، دومین قلعه مستحکم کشور، آب انبارها و حسینه ها و خانه های تاریخی می باشد که به شماره ۶۱۴۴ سال ۸۱در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام / کد خبر16214

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار