جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

اصالت و هویت زواره در حال تخریب است

بی‌اعتنایی به آثار جا مانده از گذشتگان و مهم‌تر از همه هویت و اصالتی که در گرو حفظ بناهای تاریخی است، انسان را به فکر فرو می‌برد که دلیل این همه بی‌توجهی از سوی ارگان‌های مسوول چیست؟ مگر نه این که یکی از وظایف مهم سازمان میراث فرهنگی حفظ ابنیه تاریخی است.

134196_383

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران “ایسنا”، آثار تاریخی شهرستان زواره و روستاهای اطراف آن به دلیل سهل انگاری‌ها در حال ریزش بوده و بعضا ۷۰ الی ۹۰ درصد برخی آثار از بین رفته است تا جایی که مسوولان اداره‌ میراث فرهنگی اردستان به عنوان مسوول و متولی، تنها هر از چندگاهی به ارایه اخباری از این خرابی‌ها پرداخته و پرونده در حد همین حرف‌ها مختومه می‌شود.

متاسفانه اتکای بیش از حد ایران به نفت باعث شده از بسیاری منابع طبیعی و تاریخی درآمدزا برای کشور غافل شویم، در حالی که در کشورهای دیگر جذب توریست و گردشگر و بازدید از ابنیه تاریخی و فرهنگی یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی‌شان است، اما در ایران در قریب به اتفاق استان‌ها به ویژه شهرستان‌ها آثار تاریخی در حال تخریب و ویرانی است.

 emamzade yahya  3

تقریبا یک سال و نیم پیش بود که خبر تخریب گنبد ۸۰۰ ساله امامزاده یحیی‌علیه‌السلام زواره (اثری به جامانده از دوران ایلخانی) در راستای گسترش حرم و ساخت گنبدی بزرگ‌تر اعلام شد. این امر باعث شد که ثبت جهانی مسجد جامع تاریخی زواره با مشکل مواجه شود.

kakh sarhang abad 1

هم‌چنین چندی پیش نیز خبر تخریب کاخ روستای سرهنگ‌آباد که در حال حاضر آخور دام‌ها شده یا تخریب گنبد و بارگاه کوچک اما پر از معنویت شیخ‌رجب بِرسی- یکی از نویسندگان و علمای به نام(معروف به شیخ بیابانی) که خدمات زیادی به شیعه و اهل بیت(ع) انجام داده – به دلیل رانش زمین و محدودشدن مردم زواره و اطراف برای زیارت به این بارگاه در خبرگزاری ایسنا، عنوان شد. هم‌چنین اخباری در خصوص تخریب ۷۰ درصدی قلعه روستای شهرآب زواره – که جزو آثار ثبت شده کشوری و یادگاری از دوره صفویه با ارتفاعی حدود ۲۰ متر و قدمتی بیش از ۳۰۰ سال است – به دست فردی از سوی مسوول میراث فرهنگی سابق اردستان و تخریب حمام قدیمی شهرآب با قدمت حدود ۲۰۰ ساله در برخی سایت‌ها منتشر شد.

gh shahrab zav 92 (3)

بر همین اساس متاسفانه شاهد آن هستیم که این مسایل تنها در حد حرف باقی مانده و می‌ماند، بدون آن که کسی یا سازمان مربوطه در این راستا اقدامی انجام دهد.

 

در اینجا این سوال پیش می‌آید که علت این همه بی‌توجهی به این آثار چیست؟

در همین رابطه یکی از شهروندان زواره گفت: ‌با آن که شهر زواره، بخش است و روستاهای مختلفی زیر نظر آن اداره می‌شوند، نیاز به وجود ادارات مختلف در این شهر احساس می‌شود. متاسفانه اکثر ادارات مورد نیاز مردم در شهرستان اردستان قرار داشته و به نظر می‌رسد برخی مسوولان منطقه به دلایلی نمی‌خواهند برای زواره اقدامی انجام دهند.

وی با بیان این که زواره بیشترین آثار تاریخی را در منطقه اردستان دارد، گفت: متاسفانه اکثر آثار در زواره و به ویژه روستاهای اطراف در حال از بین رفتن است، آثاری که قابلیت ثبت کشوری و بعضا جهانی نیز دارند.

وی خواستار اندیشیدن راهکاری در این زمینه شد و افزود: از مسوولان اداره‌کل میراث فرهنگی اصفهان می‌خواهیم فکری به حال این ابنیه تاریخی زواره کنند.

 

مساله قابل توجه دیگری که در شهر زواره زیاد به چشم می‌خورد این است که هر کجا تابلویی از معرفی آثار تاریخی شهر وجود دارد و نام میراث فرهنگی اردستان زیر آن نوشته شده، خط خورده است.

در این رابطه شهروند دیگر در مورد علت این کار گفت: البته بیشتر بچه‌ها اقدام به این کار می‌کنند، هر چند کار درستی نیست، ولی مردم شهر زواره ‌خواستار وجود ادارات مختلف در شهر از جمله اداره میراث فرهنگی جهت مراجعه آسان‌تر به مسوولان و عدم مراجعه به اردستان برای پیگیری مطالبات خود هستند.

پیگیری خبرنگار این خبرگزاری برای گفت‌وگو با رییس اداره‌ میراث فرهنگی اردستان به نتیجه نرسید ولی با این وجود باید مسوولان پاسخگو باشند که علت این همه بی‌توجهی‌ها چیست، آیا مشکلات مالی و کمبود بودجه در این مساله دخیل است یا مسایل دیگری؟

انتهای پیام / کد خبر2046

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار