جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
یادداشت/

جنگلها باعث افزایش سبزینه زمین و بهبود مسائل زیست محیطی است

جنگلها باعث افزایش سبزینه زمین و بهبود مسائل زیست محیطی وتولید علوفه جهت چرای دام وتلطیف وتعدیل آب وهوای منطقه وهمچنین مهمترین پشتوانه و پناه اراضی کشاورزی و صنعتی و مسکونی است.

صبح اردستان- حمید رضا عباسپور/ حدود ۱۲۰ هزارهکتارشن زار در سطح شهرستان اردستان وجود دارد که درحاشیه کویر بصورت تپه های شنی و یا دشتهای شنی نمایان است.

عملیات تثبیت شنهای روان و بیابانزدائی ازسال ۱۳۵۱ باحفریک حلقه چاه عمیق درفاصله دوکیلومتری شمال شهرزواره و تأسیس ایستگاه تثبیت شن زواره آغاز و تا پایان سال ۱۳۸۰ کلیه اراضی شنزارکه تهدید کننده شهرها، روستاها، مزارع  و باغات و راههای ارتباطی بوده تثبیت شده اند.

این نوع تثبیت ازنوع تثبیت بیولوژیکی بوده و با استفاده ازبذر و نهال گونه های کویری و بیابانی شامل: انواع تاغ، آشنیان، انواع اسکمبیل، انواع گز،  انواع آتریپلکس، قره داغ عملیات احیائی و حفاظت انجام  و ماحصل آن تاپایان سال ۱۳۸۰ حدود ۸۶هکتارجنگل دست کاشت مصنوعی است که بصورت یک کمربند سبزدرحاشیه کویراردستان ازمرزشهرستان نطنزآغاز و به مرزشهرستان نائین به طول بیش ازهفتاد کیلومترادامه دارد که با در نظر گرفتن مساحت ۳۲۰ هزار هکتاری جنگل‌های دست کاشت استان، حدود ۲۶ درصد مساحت جنگل‌های دست کاشت استان در شهرستان اردستان وجود دارد.

جنگلها باعث افزایش سبزینه زمین و بهبود مسائل زیست محیطی وتولید علوفه جهت چرای دام وتلطیف وتعدیل آب وهوای منطقه وهمچنین مهمترین پشتوانه و پناه اراضی کشاورزی و صنعتی و مسکونی است.

طی سالهای اخیر با توجه به شرایط اقلیمی منطقه  و خشکسالی از یک طرف و سوء استفاده های صورت گرفته از تاغ زارهای منطقه از طرف دیگر(واگذاری امتیازات) در صورت عدم حفظ  و حراست از جنگل های دست کاشت  خسارت جبران ناپذیری به شهرستان وارد خواهد شد.

تنها آن چیزی که با تلاش قرقبانان منابع طبیعی از ابتدای سال ۹۵ تا کنون حاصل شده است کشف و ضبط سه هزار و ۵۷۶کیلوگرم چوب تاغ  و ۹۳ کیلوگرم زغال بوده است که در این رابطه نه نفر متخلف که اقدام به حمل چوب تاغ می نمودند شناسایی و دستگیر شده اند.

کمبود قرقبان یکی از دلایلی است که باعث افزایش قاچاق تاغ شده که با پی گیری های صورت گرفته تعداد قرقبانان قراردادی منابع طبیعی از دو نفر به پنج نفر افزایش پیدا کرده است.

مدیریت جنگلهای دست کاشت، مدیریت پرورشی تاغزارها، مدیریت دفع آفات و بیماریها، مدیریت چرا و مدیریت اطفاء حریق نقش موثری در حفظ و حراست از تاغ زارهای منطقه دارد که در صورت نابودی  تاغزارها کل شهرستان با تهدید جدی روبه رو خواهدشد

انتهای پیام / کد خبر21938

مطالب مرتبط

  1. محمد

    سلام . عالی است
    آقای عباسپور

  2. محمد

    سلام . جنگل های تاغ را می توان با بکار گیری یک روش جدید حفظ کرد مراجعه نمایید تادر اختیار قرارگیرد

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار