جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
امام جمعه اردستان:

نهج البلاغه مهجور و مغفول مانده است

حجت الاسلام دهشیری با بیان اینکه سخنانی در رابطه با قرآن صورت گرفته و مردم نسبت به آن آشنایی دارند، تصریح کرد: اما در خصوص نهج البلاغه کمتر صحبت شده و در واقع مهجور و مغفول مانده و مردم از آن عافل بوده اند.

به گزارش صبح اردستان، امام جمعه اردستان در گفت و گویی اظهار کرد: نهج البلاغه به عنوان برادر قرآن یا نظیر قرآن معروف  بوده و سه کتاب قرآن، نهج البلاغه و سجادیه که خواهر قرآن است بی نظیر بوده و افتخار مسلمانان و تشیع هستند.

حجت الاسلام حسن دهشیری با بیان اینکه  سخنانی در رابطه با قرآن صورت گرفته و مردم نسبت به آن آشنایی دارند، تصریح کرد: اما در خصوص نهج البلاغه کمتر صحبت شده و در واقع مهجور و مغفول مانده و مردم از آن عافل بوده اند.

وی افزود: بعضی از بزرگان در نوشته های کتاب خود گفته اند معارفی در نهج البلاغه وجود دارد که با مطالب سجادیه و قرآن کریم همخوانی دارد.

دهشیری گفت: نهج البلاغه  دارای موارد اخلاق، معارف و مسائل سیاسی و اجتماعی بوده  و در هزار سال پیش توسط سید رضی جمع آوری شده  و دارای سه بخش است.

امام جمعه اردستان با اشاره به اینکه کتاب نهج البلاغه از سه بخش خطبه ها که دارای ۲۴۰ خطبه، بخش نامه ها که به کارگزاران و مسئولان نامه نوشته شده ۸۰ نامه، و بخش کلمات قصار که از ۴۸۰ کلمه تشکیل شده است.

کارشناس مسائل دینی نهج البلاغه را راه بلاغت و شیوایی و رسایی در سخن دانست و افزود: کسی که  در این عرصه وارد بشود  دنیایی عظیم به رویش گشوده می شود.

دهشیری تاکید کرد: نهج البلاغه کتاب عظیمی است  چرا که شرحی دارد ۲۰ جلدی از شخصی  بنام ابن ابا الحدید که سنی هم می باشد و به زبان عربی نقل شده که خطبه ۲۲۱ را ۵۰ سال  و بیش از  هزار بار خوانده  و هر بار که خوانده به خود لرزیده و گفته است سزاوار است فصیحان دنیا جمع شوند و در مقابل عظمت این سخنان سجده کنند وکسانی که نهج البلاغه را می دانند متوجه می شوند که چه عظمتی دارد.

وی خاطر نشان کرد: همانطور که برای قرآن جلسات تفسیر و آموزش می دهیم بهتر است توسط بزرگان،  نهج البلاغه هم آموزش داده شود تا مردم از این معارف دور نمانند.

امام جمعه اردستان کلمه قصار نهج البلاغه را نسبت به بقیه موارد قابل فهم و هضم تردانست و تاکید کرد: روزی فرا برسد که مردم همانطور که در خدمت قرآن قرار دارند در خدمت نهج البلاغه هم قرار داشته باشند تا نهج البلاغه از مهجوریت در بیاید.

کارشناس مسائل دینی ابراز امیدواری کرد تا نهج البلاغه روزی چند واحد در ساعات درسی دانشگاه ها قرارگیرد و تدریس شده و چراغ راهی برای مسئولان  باشد که چگونه با فقرا و نیازمندان و زیر دستان برخورد کنند.

وی با بیان اینکه برای گسترش نهج البلاغه بنیادی تاسیس شده ولی کافی نبوده، تصریح کرد: همه در برابر این کوتاهی مقصر بوده لذا خانواده ها از نوجوانان خود در منزل شروع کننده آموزش نهج البلاغه باشند.

دهشیری با اشاره به سخنان مقام معطم رهبری مبنی برآتش به اختیار گفت: مسئولان در مسائل فرهنگی همچون همین نهج البلاغه عقب افتاده و مقام معظم رهبری در مسائل فرهنگی کوتاهی را مشاهده کرده که برگرفته از ملاحظاتی بوده که عده ای یا نقشه راه نداشته یا نظرشان با مقام ولایت همراه نبوده است.

انتهای پیام / کد خبر23010

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار