جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
کارشناس ارشد باغبانی:

طرح تعادل بخشی آب در بخش کشاورزی اردستان اجرا شده است

بدیعی در خصوص بخش استهصال آب در سطح شهرستان اردستان و نطنزگفت: چند سالی است طرح تعادل بخشی و قانون مدار آب در این دو شهرستان مدیریت می شود.

به گزارش صبح اردستان: کارشناس ارشد باغبانی عصر امروز در کلاس توجیهی کشاورزان برای مقابله با خشکسالی اظهار کرد: استفاده مالچ برای کشاورزان شهرستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عباس بدیعی گفت: شهرستان اردستان نزدیک به ۲۵هکتار اراضی  کشاورزی آبی دارد که حدود پنج هزار و ۹۸۳هکتار اراضی باغی داشته  و ۱۸ هزار و ۷۱۹ هکتارنیزاراضی زراعی دارد.

وی افزود:  با توجه به داشتن این مقدار اراضی کشاورزی و باغی در سطح شهرستان اردستان توسط ۲۲۰ حلقه چاه و ۴۷۵ رشته قنات و ۳۰ دهنه چشمه آبیاری می شود.

بدیعی تاکید کرد: اتفاقی که در سطح استان و همچنین شهرستان در حال رخ دادن است خشکسالی های متمادی بوده که گریبانگیر شهر اردستان هم شده است.

کارشناس ارشد باغبانی با بیان اینکه متوسط بارندگی ده ساله ما حدود متوسط ۱۰۰ تا ۱۱۷ میلمتر در سال است، تصریح کرد: متاسفانه منابع آبی ما دچار تاثیر کم آبی بوده و از افت شدید برخوردار شده است.

وی میزان املاح معدنی و شوری چاههای عمیق و میزان عملکرد در واحد سطح رابرگرفته از تاثیرات این خشکسالی دانست.

بدیعی در خصوص بخش استهصال آب در سطح شهرستان اردستان و نطنزگفت:  چند سالی است طرح تعادل بخشی و قانون مدار آب در این دو شهرستان مدیریت می شود.

کارشناس ارشد باغبانی با تاکید بر این نکته که سیستم های نوین آبیاری به کمک کشاورزان آمده افزود: اردستان از این امکانات برای استفاده پیشتاز بوده است.

بدیعی همچنین استفاده از مالچ ها و سوپر جاذبه ها و مواد عالی در خاک ها را برای عملکرد در واحد سطح موثر دانست و اظهار کرد: استفاده از روشهای نوین عملکردها را در واحد سطح بالا می برد.

وی با اشاره به جایگزینی گیاهان کم آب به جای گیاهای پر آب که در واقع با محیط سازش داشته و توانسته جواب دهد را برای مبارزه با خشکسالی موثر دانست.

انتهای پیام / کد خبر23624

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار