جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
طباطبایی‌نژاد:

سیاست کاهش جمعیت، ثروت ملی کشور را زمین‌گیر می‌کند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: جمعیت باید به مقداری باشد که تعادل برقرار باشد و حداقل نباید جمعیت جوان ما از نظر رشد در معرض خطر قرار بگیرد و باید آن ظرفیت بنیه جوانی کشور را حفظ کنیم و نگذاریم سن کشور روبه کهولت و پیری برود چراکه یک خطر جدی برای آینده مملکت است.

به گزارش صبح اردستان، به نقل از خبرگزاری خانه ملت؛ صادق طباطبایی نژاد در خصوص لزوم افزایش جمعیت کشور مطرح کرد: افزایش جمعیت کشور از جهات مختلف مهم است چراکه مهم‌ترین ثروت ما جمعیت است لذا نباید این ثروت خدادادی را کم‌ارزش بدانیم و برنامه‌ای برای این ثروت ملی نداشته باشیم. با توجه به سیاست و رویکردی که چند سال اخیر دولت گذشته و رهبر معظم انقلاب درباره افزایش جمعیت داشتند این بحث در مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه آن سیاست قبلی در کشور در زمانی اجرا شد که افول جمعیت اتفاق افتاده بود و این سیاست کاهش جمعیت را دولت وقت در سال ۱۳۷۲ اعمال کرد. در آن سال‌ها و بعد از جنگ در سقوط رشد جمعیت بودیم و متأسفانه این سیاست باعث شد که سرعت سقوط جمعیت زیاد شود و شاید جزء معدود کشورهایی باشیم که به این سرعت رشد جمعیتشان کنترل شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم گفت: در اوایل دهه ۷۰ همان‌طور که اشاره شد در حالی که رشد جمعیت کشور سیر نزولی پیدا کرده بود، سیاست کاهش جمعیت را در پیش گرفتیم که متأسفانه هم‌اکنون این سیاست بازتاب خود را نشان داده و ما حتماً باید این موضوع را احیا کنیم.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته دولت قبل اقدامی را برای رشد جمعیت انجام داد که مجلس هم همکاری کرد و رهبر معظم انقلاب هم فرمودند که سیاست‌های گذشته کنترل جمعیت به شکل نادرست اجرا شد و باید برگردیم به سیاست رشد جمعیت. ایشان اعلام کردند که جمعیت کشور تا ۱۵۰ میلیون نفر می‌تواند افزایش یابد.

طباطبایی نژاد گفت: پس اگر مدیریت درستی داشته باشیم امکانات کافی برای دو برابرشدن جمعیت فعلی کشور را در اختیار داریم. متأسفانه بیشترین مشکلات به سطح مدیریت بر می‌گردد و لذا نباید بگذاریم که جمعیت از حالت تعادل خارج شود که متأسفانه این‌گونه هم شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر با وجود جمعیت ۷۰ میلیونی وضعیت اشتغال ناامیدکننده است، اظهار کرد: راه مقابله با این مشکلات کاهش جمعیت نیست و این درست نیست که بگوییم چون اشتغال خوبی نداریم پس جمعیت خوبی هم نداشته باشیم. طبیعتاً غلط‌ترین کاری که می‌شود کرد همین است. در همان زمان هم که سیاست کاهش جمعیت انجام شد فکر نمی‌کنم که همه قوا و ارکان نظام معتقد به این موضوع بودند ولی به هر حال جمع‌بندی این بود که کاهش جمعیت اتفاق بیفتد.

به گزارش ایسنا؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سیاست کاهش جمعیت بنیه‌ها و ثروت‌های انسانی کشور را از ما می‌گیرد و اگر مشکلات دیگری داریم باید آن‌ها را حل کنیم نه اینکه صورت مسئله را که ملیت است خدشه‌دار کنیم. البته طرح جامع افزایش جمعیت چند سالی است که در کمیسیون فرهنگی مطرح است و هنوز به جمع‌بندی کاملی نرسیده‌ایم

انتهای پیام / کد خبر23783

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار