پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان:

هشت پرونده ثبتی اردستان در شرف ثبت آثار ملی است

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان با بیان اینکه ۶۷ اثر در فهرست آثارملی کشور ثبت شده، تصریح کرد: تعداد هشت پرونده ثبتی در شرف ثبت است و دو بافت تاریخی ثبتی هم در اردستان وجود دارد.

به گزارش صبح اردستان، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان در گفت و گویی اظهار کرد: سه مورد از محصولات صنایع دستی اردستان برند یونسکو داشته و در حال حاضر قنات دو طبقه اردستان ثبت جهانی است.

محمد رضا صدوقی گفت: ۱۶۵ نفر در حوزه صنایع دستی بصورت مستقیم  شاغل بوده  و در قالب کارگاه ها ی آهنگری سنتی، سفال گری، مینا کاری، چرم دوزی، قلم زنی، معرق  و مشبک  فعالیت می کنند.

وی افزود: رشته های موجود از رشته های عمده ای هستند که در  قالب پروانه کارگاههای تولید انفرادی با مچوز پروانه های گردشگری استان فعالیت دارند.

صدوقی با بیان اینکه ۶۷  اثر در فهرست آثارملی کشور ثبت شده، تصریح کرد: تعداد هشت پرونده ثبتی در شرف ثبت است و دو بافت تاریخی ثبتی هم  در اردستان وجود دارد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه میراث فرهنگی سرمایه معنوی گردشگری است افزود: ما اگر آن سرمایه اصلی را از دست بدهیم  نمی توانیم توقع داشته باشیم  که گردشگری رونق پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: تمام تلاش پرسنل میراث فرهنگی  حفظ آن سرمایه معنوی در  قالب حفظ و مرمت حوزه تاریخی، نگهداری  و معرفی آن است.

صدوقی از سنت بدی که در کشور وجود دارد سخن گفت و یاد آوری کرد باید حوزه های هنری و مرمت به نسل جدید منتقل شود که این کار در حال حاضر صورت نمی گیرد و فنی حرفه ای و میراث فرهنگی می توانند این سنت را احیاء کنند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان اعلام کرد: طبق کمیسون برنامه ریزی امسال ۱۲۵ نفر تعهد آموزشی داریم که از ردیف مستند نگاری در حال آموزش صنایع دستی هستیم.

وی  گفت: اعتبارات خوبی را در حوزه آموزش صنایع دستی در چند سال گذشته داشته ایم و طرح هایی که در کارگروه اشتغال استان  مصوب شده  برای اردستان همین صنایع دستی بوده است.

انتهای پیام / کد خبر24885

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار