سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
رئیس میراث فرهنگی اردستان در پاسخ به شایعات:

ایزوگام کردن بام مسجد جامع اردستان به دلیل کمبود بودجه برای مرمت سنتی است

رئیس میراث فرهنگی اردستان گفت: اگر بخواهیم بامی را به صورت سنتی مرمت کنیم به یک بازه زمانی سه ساله نیاز دارد و اعتبارات دولتی باید در شش ماه هزینه شود، لذا با بازه سه ساله همخوانی نداشته و تخصیص برگشت می خورد، لذ ا از ایزوگام استفاده می شود.

به گزارش صبح اردستان، محمد رضا صدوقی در گفت و گویی اظهار کرد: مسئله پیش آمده در فضای مجازی مربوط به ایزوگام مسجد جامع اردستان یک نوع شیطنت رسانه ای بود که از طریق خبرنگاری در استان انجام و ظلمی در حق پرسنل میراث فرهنگی اردستان بود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: ایزوگام کردن بام مسجد جامع اردستان اولین بنایی نیست که به این شکل عمل می شود و آخرین بنا هم نخواهد بود که به این شکل مرمت می شود.

صدوقی با بیان اینکه موقعیت های مکانی و زمانی امروز راهی به جز مرمت با ایزوگام را جلوی پای میراث فرهنگی نمی گذارد، تصریح کرد: اماکن مختلفی از جمله باغ فین کاشان، خانه بروجردی ها، میدان نقش جهان و میدان امام اصفهان، عالی قاپو و چهل ستون همه به این شکل مرمت شده اند.

وی افزود: با توجه به سابقه فعالیت در میراث اعتقاد به مرمت سنتی دارم اما با توجه به وظیفه سازمانی و در شرایطی که تزریق اعتبار به میراث بصورت روش پیمانی و با اوراق خزانه است؛ مرمت پایدار باید بر روی اماکن تاریخی انجام شود.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان همچنین تصریح کرد: اگر بخواهیم بامی را به صورت سنتی مرمت کنیم به یک بازه زمانی سه ساله نیاز دارد و اعتبارات دولتی باید در شش ماه هزینه شود، لذا با بازه سه ساله همخوانی نداشته و تخصیص برگشت می خورد.

صدوقی سبک سازی سقف، تقویت کردن و قید بندی، تهویه  و سپس عایق بندی با ایزو گام بر روی اماکن تاریخی انجام می شود که بصورت سنتی هر پنج سال باید این کار انجام شود که با این همه بنای تاریخی در شهرستان امکان پذیر نیست.

وی همچنین یادآوری کرد: روش ایزوگام کردن اماکن تاریخی به شکلی تعبیه شده که تا ۴۰ سال هیچ مشکلی برای آنها پیش نخواهد آمد.

انتهای پیام / کد خبر25320

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار