پنهان کردن مشکلات اصفهان سبب برخوردار دانستن اصفهان بود
استاندار اصفهان با بیان اینکه مشکلاتی بر سر راه اندازی متروی اصفهان وجود داشت که رفع شده است، گفت: همچنین با تامین اعتبارات لازم، اصفهان به زودی به عنوان نخستین استان کشور، دارای قطار سریع السیر خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” به نقل از خبرگزاری مهر، رسول زرگرپور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه درباره عملکرد خود در سمت استاندار اصفهان پس از ۸۰ روز اظهار داشت: در مدت کمی که در اصفهان مشغول کار شدم متوجه این نکته شدم که جو تعامل و همکاری میان استانداری و دستگاه ها، دستگاه ها با یکدیگرو مجموعه اینها با نمایندگان وجود ندارد که این مسئله در شان مردم اصفهان نیست چرا که در پیشبرد کارها وقفه می اندازد.
وی افزود: در این راستا نخستین اقدام ما ایجاد تفاهم و همکاری میان دستگاه ها و رفع اختلاف ها بود چرا که بنا بر شنیده هایم نمایندگان اصفهان بیش از یک سال با استانداری ارتباط نداشته اند و تعامل شهرداری و استانداری نیز مناسب نبوده است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه استانداری اصفهان تعامل کاملی با نمایندگان برقرار کرده است، بیان داشت: طی سه جلسه ای که با مجمع نمایندگان اصفهان داشتیم دوطرف تصمیم به پیشبرد فعالیت ها با تفاهم کامل گرفتند به گونه ای که اکنون دیدگاه هایشان را با هم فکری هم پیش می برند که امیدواریم این همکاری ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد: در نخستین ملاقات من شهردار نیز جو نامناسب شکسته شد و مبنای کار ما بر تعامل و همکاری قرار گرفت به گونه ای که اکنون تقریبا هر هفته با یکدیگر داریم.
زرگرپور با بیان اینکه گاهی شهرداری مشکلاتی با دستگاه های مختلف دارد که نیاز به میانداری استانداری است، ابراز داشت: نمی توان شرایط کنونی را ایده آل دانست اما در این ۸۰ روز سمت و سوی نهادها به سوی تعامل و همکاری پیشرفت کرده است چراکه مشکلات و مسایل جایی برای اختلاف نمی گذارد و نیاز به هم افزایی است.
وی با بیان اینکه شفاف شدن وظایف دستگاه ها و پاسخگویی به آنها دومین اقدام استانداری اصفهان بوده است، گفت: هر دستگاه وظیفه بیان شرح کارهای خود را دارد و دیگران حق دخالت در این امر را ندارند و در این میان استانداری تنها وظیفه هماهنگی میان ارگان ها را برعهده دارد بنابراین در این مدت سعی کردیم جایگاه دستگاه ها مشخص و کارشان تدوین شود.
پنهان کردن مشکلات اصفهان سبب برخوردار دانستن اصفهان شده بود
وی با اشاره به اینکه پیش از این سیاستی وجود داشته است که مشکلات استان کمتر توسط مسئولان ارائه می شد، اضافه کرد: می توان گفت همین برخورد باعث شده است که به ناحق استان اصفهان را برخوردار بدانند چرا که خود ما چنین تصوری از اصفهان ارائه کرده بودیم.
استاندار اصفهان با بیان اینکه بیان مشکلات پیشرفت های اصفهان را نفی نمی کند، تاکید کرد: سعی کردیم مشکلات اصفهان را به مسئولان با ظرافت خاصی انتقال دهیم، به طور مثال به جای بیان نرخ بیماری های اصفهان به طور مستقیم، در جلسه معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی دیدگاه های مردمی را در این زمینه برای مسئولان بیان و خواستار پروژه مطالعاتی ۶ ماهه درباره آلودگی اصفهان شدیم که مورد قبول واقع شد.
وی تصریح کرد: عقیده دارم بیان مشکلات دلسرد کردن مردم نیست بلکه مردم و مسئولان هر دو باید در جریان مشکلات باشند تا به رفع آنها کمک کنند.
زرگر پور با بیان اینکه با وجود اینکه اصفهانی هستم به مدت ۲۸ سال در اصفهان نبودم، تاکید کرد: از این رو پس از منصوب شدن به این سمت سعی کردم اطلاعات کاملی از مراجع رسمی و غیر رسمی همانند NGO ها داشته باشم.
وی افزود: در این راستا با معاونان ۴۷ دستگاه ملاقاتی یک ساعته برای بیان پیشنهاداتشان داشتم و ۳۰ گروه شامل ان جی او ها و انجمن های مختلف به درخواست خودشان مطالبی را مطرح کردند وسعی کردیم فاصله ها رفع شود.
استاندار اصفهان تاکید کرد: ۷۵ درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند اما این میزان در اصفهان ۸۵ درصد است و در واقع در استان اصفهان سیستم روستایی در حال انزوا است.
وی با بیان اینکه بیشترین تعداد شهرهای کشور را داریم، تصریح کرد: در اصفهان ۱۰۵ شهر داریم که تاکنون ۱۰۳ شهردار توسط شورای شهر انتخاب و حکم برخی از آنها زده شده است.
۶۶شهردار اصفهان در سمت خود ابقاء شدند
زرگرپور اضافه کرد: در این میان ۲۷ شهردار در سمت خود ابقاء شدند و ۳۷ شهردار نیز از شهرداری شهری به شهرداری شهری دیگر منصوب شده اند به این معنا ۶۶ شهردار اصفهان قبلا شهردار بوده اند.
وی ادامه داد: بنابراین ۶۵ درصد شهرداران استان قبلا در این پست تجربه و تخصص داشته اند و ۳۵ درصد نیز گرچه سابقه شهردار بودن ندارند اما مطابق قانون سابقه ۵ سال کار اجرایی در شهرداری داشته اند.
وضعیت آلودگی هوای اصفهان نگران کننده است
استاندار اصفهان با اشاره به روش های رفع آلودگی به عنوان یکی از معضلات اصلی استان بیان داشت: وضعیت آلودگی هوای اصفهان نگران کننده است چرا که در شان مردم اصفهان نیست که در یک سال ۲۵۰ روز اینورژن و در یک سال ۲۶ روز تعطیلی داشته باشند.
وی گفت: مطالعات زیادی در زمینه آلودگی هوا انجام شده که در قفسه های بایگانی شده است بنابراین یک گروه در دانشگاه موظف شده است که ظرف دو ماه سه گروه به مطالعه و بررسی و تلفیق این مطالب بپردازند.
زرگرپور افزود: طرح جامع آلایندگی هوای اصفهان تهیه شده است و تنها در حال تعیین وظیفه هر دستگاه هستیم اما زمینه سازی برای اجرای این طرح از اهمیت خاصی برخوردار و نیازمند فرهنگ سازی صحیح رسانه ها در این زمینه هستیم.
۷۰درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهاست
وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهاست، اظهار داشت: معاینه فنی جدی و ایجاد محدوه ممنوعه و تقویت ناوگان عمومی از برنامه ای جدی ماست که البته زمان بر است.
استاندار اصفهان تاکید کرد: همانطور که قبلا نیز اعلام کردیم ۲۰ درصد آلودگی مربوط به دو نیروگاه اصفهان است که به جای گاز از سوخت مازوت استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه نیروگاه های در تمام کشور از ۲۰ درصد مازوت و ۸۰ درصد گاز استفاده می کنند، ابراز داشت: این مسئله در اصفهان برعکس است چرا که این نیروگاه ها در کنار پالایشگاه هستند که با تولید بنزین مازوت نیز تولید می کنند که این ماده یا باید دفن شود و یا اینکه به فروش رود و در این راستا این ماده به نیروگاه های اصفهان فروخته می شود چرا که دیگر نیازمند هزینه حمل و نقل برای دفن شدن نیز نیست.
زرگرپور با اشاره به اینکه فشارهای لازم به این مراکز برای عوض کردن سوخت آورده شده است، بیان داشت: تنها ۱۰ درصد آلایندگی شهری مربوط به کارخانه جات صنعتی است اما فرهنگ غلطی در سیستم شهرداری ها جا افتاده است که به جای راه حل هایی برای رفع آلودگی به دنبال اثبات آلایندگی کارخانه جات برای دریافت عوارض آلایندگی باشند.
شهرداری ها به جای درآمد آلایندگی به فکر رفع آلودگی باشند
وی اضافه کرد: این نهادها حتی اگر محروم باشند باید از درآمد آلایندگی چشم پوشی و به کاهش آلودگی و ایجاد شرایط مساعد برای مردم بیندیشند.
استاندار اصفهان با اشاره به مطلب برخی رسانه ها درباره اینکه استانداری مدیریت بحران را به شهرداری وگذار کرده است، بیان داشت: در ایران تمام دستگاه ها مطابق قانون وظیفه مدیریت بحران را دارند اما هماهنگی آنها با استانداری است.
وی با بیان اینکه در تهران نیز استانداری مدیریت بحران را برعهده داشت اما شهرداری به کارهای آنها تنه می زد، گفت: مصوبه ای در تهران ارائه کردم برای اینکه مدیریت بحران تهران با شهرداری باشد و اکنون تهران برترین مدیریت بحران کشور را دارد.
ایجاد مدیریت بحران قوی در اصفهان را مدنظر داریم
زرگرپوربا اشاره به اینکه شهرداری باید با در بحران ها وظیفه مند باشد، تاکید کرد: مدیریت بحران شهر اصفهان را نیز به شهرداری واگذار کردم تا با ایجاد ستاد، نیروها، امکانات لازم و صرف بودجه شهرداری اصفهان نیز مانند تهران مدیریت بحران قوی ایجاد کند.
وی اضافه کرد: تمام دستگاه ها نیز زیر نظر شهرداری فعالیت های خود در قبال مدیریت بحران انجام می دهند به ویژه اینکه اصفهان معین تهران محسوب می شود و شهرداری اصفهان باید برای فعالیت در سطحی وسیع آماده باشد.
رفع مشکلات راه اندازی متروی اصفهان
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه ۱۷ سال پیش به عنوان معاون وزیر دستور متروی اصفهان را صادر کردم، گفت: برا حل مشکل مترو، مدیر مترو ارتقاء پیدا کرد و معاون استانداری که ایجادکننده شرکت مترو بود دعوت به کار شد.
وی ادامه داد: از سویی هیئت مدیره مترو شامل ۱۲ نفر بود در حالی که طبق قانون باید سه نفر باشند بنابراین معاون عمرانی استانداری، شهردار و مدیر عامل را به عنوان هیئت مدیره قرار دادیم.
زرگرپور تاکید کرد: همچنین اساسنامه مترو که مربوط به دو سال قبل بوده است اصلاح و بعد از تصویب شورا برای تصویب نهایی به وزارت کشور ارسال شد.
وی با بیان اینکه ارسال واگن های مترو از لیست خارج شده بود، بیان داشت: در تماس با معاونت عمرانی وزیر دلیل این موضوع عدم پرداخت منابع و تعهدات عمل نشده بیان نشد که با تعاملات به عمل آمده باردیگر این مسئله را تایید کردند.
استاندار اصفهان تصریح کرد:همچنین با ۱۲ تن از دولتمردان ملاقات داشتم وطی این مدت موضوعات اساسی اصفهان پیگیری و قرار است وزیر راه به همراه معاونان برای تصمیم گیری درباره قطار سریع السیر اصفهان و کنار گذر غربی شرقی به اصفهان بیایند.
وی ادامه داد: رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز در این زمینه بیان داشته که منابع اعتباری یورویی این قطارها تامین شده است بدین ترتیب اصفهان به زودی به عنوان نخستین استان، دارای قطار سریع السیر خواهد شد.
انتهای پیام / کد خبر2613