شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
فرماندار اردستان:

گویش اردستانی را برای نسل های آینده ماندگار کنیم

فرماندار اردستان گفت: مورد مهمی که در این همایش دیده شده پرداختن به گویش اردستانی بوده تا بتوانیم آن را حفظ کرده و بتوانیم آن را برای نسل های آینده نیز ماندگار کنیم.

به گزارش صبح اردستان، علیرضا غیورپیش از ظهر امروز درهمایش سیری در تاریخ و گویش اردستانی در سالن همایش های پیام نور اردستان اظهار کرد: موجب بسی خوشحالی است که پرداختن به گویش اردستانی در هفته فرهنگی شهرستان انجام می شودو

وی افزود: مورد مهمی که در این همایش دیده شده پرداختن به گویش اردستانی بوده تا بتوانیم آن را حفظ کرده و بتوانیم آن را برای نسل های آینده نیز ماندگار کنیم.

فرماندار اردستان گفت:  دانش آموزان و جوانان که اطلاعی از گویش اردستانی ندارند می توانند در این همایش به عنوان یک فرصت از آن استفاده کنند.

غیور با بیان اینکه زبان قومی و محلی معرف فرهنگ هر قومی است، تصریح کرد: فرهنگ اصیل شهرستان که گویش ان است باید با تلاشهای فراوان حفظ شود.

وی تاکید کرد: آموزش و پرورش و دانشگاهها می توانند به منظورتقویت گویش شهرستان کمک کنند و برای گسترش آن با توجه به پتانسیل های موجود اقدام کنند.

محمد ابراهیم ایرج پور در ادامه همایش اظهار کرد: فرهنگ و زبان در کل زندگی ما جای دارد که تا کنون مورد بی مهری قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه پیام نور اردستان گفت: پرداختن به زبانی که روز مره به آن نیاز داریم  مورد بی توجه ای واقع شده و شهرهایی همچون اردستان زبانشان ریشه گویشی دارد و به این گنج پنهان بی توجه هستند.

وی با توجه به وجود شش هزار و ۸۰۰ زبانی که در کره زمین وجود دارد افزود: فقط مردم به ۳۷۶ زبان در حال حاضر تکلم دارند.

ایرج پور با بیان اینکه هر زبانی تاریخی از اداب و رسوم فرهنگ هر جامعه است، تصریح کرد: زبانها و گویشها با خود حاوی موارد فرهنگی زیادی است.

انتهای پیام / کد خبر26745

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار