جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان:

شب چلّه یک زیست و بوم فرهنگی یکهزار ساله بوده است

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: شب چله در فرهنگ ما به عنوان یک بوم گردشگری نبوده بلکه به عنوان یک زیست و بوم و فرهنگ یکهزارساله بوده است.

به گزارش صبح اردستان، محمد رضا صدوقی در گفتگو با صبح اردستان اظهار کرد: شب چلّه یا شب یلدا در فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم جایگاه ارزشمندی دارد.

وی افزود: شب چلّه شبی است برای نشستن و صله رحم که کوچکترها به دیدار بزرگترها رفته و تالیف قلوب و دوست داشتن همدیگر نقش بسیار موثری در تاریخ و فرهنگ ما دارد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: همین فرهنگ، شبها و خاطرات بوده که فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم را  حفظ کرده است.

صدوقی با بیان اینکه منطقه اردستان از دیربازشب یلدا شبی بوده که کوچکترها به دیدن بزرگترها می رفته اند، تصریح کرد: با شب نشینی در کنار کرسی به تعریف، قصه گویی و لطیفه گفتن مشغول می شده اند.

وی تاکید کرد: شب یلدا  در اردستان با تعریف داستانهای مختلف تاریخی و پذیرایی با هندوانه که مختص شب یلدا بوده از یکدیگر استقبال می کرده اند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان خاطرنشان کرد: شب چلّه بزرگترین شب سال و آغز تولد خورشید بوده یعنی شب میلاد نور که روزها کم کم بزرگتر می شود.

صدوقی تصریح کرد: مردم در قدیم شب یلدا را به این امید جشن می گرفتند که بار دیگرامید و روشنایی در دل مردم طلوع می کرده وبعد از پاییز و زمستان بار دیگر بهار می رسد و شاهد سرسبزی و شادابی خواهند بود.

وی همچنین افزود: شب یلدا در اردستان از محصولات بومی خود منطقه همچون توت خشک، گردو، بادام، برگه های زردآلو، هلو و همچنین خربزه و هندوانه که آن را در زیر کاه نگهداری کرده بودند استفاده می کردند که نشانه رونق قنوات در زمان قدیم بوده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان با اشاره به محصولات قدیم و استفاده آن در شب چلّه گفت: بیشترین محصولی که در شب چلّه طرفدار داشته محصول شلغم و کدوی محلی بوده که هنوز مردم از آن استفاده کرده و مورد توجه مردم است.

صدوقی از غذاهای محلی  که در شب چلّه استفاده می شده آش و کاچی را نام برد که از آرد ذرت تهیه شده و با گوشت شتر زواره و کشک محلی شهر مهاباد تزئین می شده است.

وی با ابراز تأسف برای اینکه سنتها از آن سوء استفاده صورت می گیرد و پیرایه هایی را به این سنتها اضافه می کنند که در فرهنگ سنتی و بومی این منطقه وجود نداشته و با فرهنگ و شئونات اسلامی ما منافات دارد افزود: شب چله در فرهنگ ما به عنوان یک بوم گردشگری نبوده بلکه به عنوان یک زیست و بوم و فرهنگ یکهزارساله بوده است.

انتهای پیام / کد خبر26992

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار