جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان :

محراب های عصر سلجوقی شبستان مسجد بنکویه زواره نمایان شد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان، گفت: فعالیت کاوشگران در مسجد بنکویه زواره موجب شده تا بخش ها عظیمی از محراب های عصر سلجوقی شبستان و آجر فرش کف آن کشف شود.

به گزارش صبح اردستان، محمدرضا صدوقی  در گفتگو با صبح اردستان، اظهار کرد: کاوش شبستان غربی مسجد بنکویه زواره از دوازدهم بهمن ماه سال جاری شروع و همچنان ادامه دارد.

وی افزود: کار کاوش در مرحله پایانی بوده و  بخش های عظیمی از محراب های عصر سلجوقی شبستان و آجر فرش کف آن نمایان شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: فعالیت کاوشگران در مسجد بنکویه زواره موجب شده تا بخش ها عظیمی از محراب های عصر سلجوقی شبستان و آجر فرش کف آن کشف شود.

صدوقی با بیان اینکه ستون ها و راه های دسترسی بنا مشخص شده است، تصریح کرد: مهم ترین قسمتی که کاوش شده محراب داخل شبستان است که در عمق چهارمتری زمین قرار دارد.

وی تاکید کرد: هیات باستان شناسی تا کنون فعالیت مهمی را انجام داده ولی تا نتایج پایانی و دقیق باستان شناسی در اختیار اداره میراث فرهنگی قرار نگیرد نمی توانیم نتیجه دقیقی را از سندیت تاریخی اعلام کنیم.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان خاطرنشان کرد: مجوز فعالیت کاوشگران تا ۲۷ اسفند بوده و از نظر علمی و فنی روند کار بسیار قابل قبول است.

صدوقی ابراز امیدواری کرد بعد از مطالعات پژوهشی و تایید باستان شناسان بخش احیا شبستان غربی مسجد بنکویه زواره هم آغاز شود که مجوز احیای مسجد صادر و به سبک قدیمی احیا می شود.

وی گفت: کاوش مسجد بنکویه کار بسیار ارزشمندی است که از نظر علمی و فنی تا به حال در منطقه نمونه  نداشته و بودجه ای که در این زمینه صرف می شود از محل ردیف ملی و استانی، کمک های مردمی و هیات امنا مسجد تامین می شود.

انتهای پیام / کد خبر28331

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار