جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

استاد رنگرزی سنتی در سکوت درگذشت

سیدعباس سیاحی، استاد پیشکسوت رنگرزی سنتی در سکوت و بی خبری دارفانی را وداع گفت.

به گزارش صبح اردستان، به نقل از مهر عبدالمجید شریف زاده، استاد دانشگاه و پژوهشگر هنرهای سنتی،ضمن تایید خبر درگذشت سیدعباس سیاحی گفت: در نهایت تأسف و تحسر، یکی دیگر از پیران اهل معنی و دلسوختگان هنرهای سنتی که با رنگ های طبیعی و شگفت، زیبایی و عطوفت را میهمان الیاف و نسوج می کرد، روی در نقاب خاک کشید. سیدعباس سیاحی که سال های اخیر با بیماری آلزایمر دست و پنجه نرم می کرد، از برجسته ترین استادان و پیشکسوتان هنر رنگرزی سنتی بود.

سید عباس سیاحی، ۲۵ اسفند ماه ۱۳۱۱ در محله سادات اردستان، در حاشیه کویر مرکزی ایران، بین کاشان و نائین متولد شد.  تحصیلات ابتدایی و سه سال اول دبیرستان را در اردستان گذراند. در سال ۱۳۲۸ به تهران آمد و در دانشسرای شبانه روزی تهران به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۳۲ آموزگار دبستان های لواسانات، شمیران و درکه بود. بعد از پنج سال آموزگاری، سال ۱۳۳۷ به دانشسرای عالی رفت و در سال ۱۳۴۰ با اخذ لیسانس به عنوان دبیر دبیرستان های شمیران به کار خود ادامه داد.

از آنجا که سیاحی سوادآموزی را دوست داشت، به آموزش روش تدریس الفبا پرداخت و در تالیف کتاب اول ابتدایی که از سال ۱۳۴۴ در کلاس‌های اول تدریس می شد، شریک و موثر بود. برای آموزش روش تدریس کتاب اول ابتدایی به کلیه استان های کشور مسافرت کرد و در مراکز استان و شهرستان های آن روش تدریس الفبا را برای معلمان و راهنمایان تعلیماتی تدریس می کرد، تا آنجا که شهر و روستایی نیست که او  به آن نرفته باشد.

سیاحی، از بچگی با رنگرزی آشنا بود و به آن علاقه داشت؛ بنابراین به هرکجای ایران که رفت، درباره رنگرزی گیاهی و گیاهان رنگرزی منطقه نیز پرس و جو می کرد و پس از بازنشستگی به احیای رنگرزی سنتی گیاهی پرداخت و به آموزش عملی آن مشغول شد.

سید عباس سیاحی، در هفتمین روز از اسفند ۹۶ و در سکوت و بی خبری درگذشت.

مراسم خاکسپاری این استاد پیشکسوت رنگرزی، دهم اسفندماه در دارالرحمه کشن برگزار شد.

انتهای پیام / کد خبر28343

مطالب مرتبط

  1. سید سینا سیاحی

    برادر گرامی
    استاد بیماری الزایمر نداشتند بلکه از عوارض عمل رادیکال سیستکتومی فوت کردند

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار