جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وحدت حوزه و دانشگاه سبب افزایش توان مقابله با هجوم استکبار می‌شود

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: مهمترین هدف در وحدت حوزه و دانشگاه داشتن هدف مشترک و آن هم دفاع از فرهنگ است که همکاری این دو مجموعه در کنار هم سبب رشد و بالندگی و افزایش توان مقابله با هجوم دشمن می شود.

mesbah920929

به گزارش پایگاه خبری شهرستان اردستان “نگین کویر” به نقل از خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در جمع دانشجویان و طلاب مدرسه عالی شهید مطهری، حوزه علمیه خواهران اردستان و دانشجویان بسیجی استان قم با گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: از برکات شهادت شهید مفتح این بود که امام خمینی(ره) روز شهادت این استاد بزرگ را روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری کرد و این خود عاملی مضاعف در ماندگاری این شخصیت علمی است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به لزوم تبیین وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و افزود: هر ساله درباره این مسئله مهم بحث و گفت‌وگو می‌شود اما اگر کسانی برای جمع‌آوری و تخلیص مجموعه این داده‌ها اقدام می‌کردند و در دسترس قرار می‌گرفت کار مباکی انجام می‌شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید براینکه با گذشت چند دهه از نامگذاری این روز برای نسل جوان سئوالاتی مطرح است که جواب روشنی برای آن نمی یابند، تصریح کرد: در اوایل که این نامگذاری صورت گرفت بسیاری بر این باور بودند که زمینه‌ای برای اینکه یکی از این دو نهاد یعنی حوزه یا دانشگاه کنار برود و مسئولیتش را به دیگری بدهد و به این طریق حوزه و دانشگاه در هم ادغام شوند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه نسل جدید اطلاعی از گذشته ندارد و فرصت برای مطالعه هم کم است، بیان کرد: وقتی گفته می شود دو مجموعه انسانی با هم وحدت داشته باشند با توجه به اینکه این مجموعه‌ها از دوجنس مختلف و هداف متفاوت هستند و این مجموعه ها از انسان هایی تشکیل شده که هر کدام وجود مستقل دارند.

وی هدف مشترک در دو مجموعه حوزه و دانشگاه را برای رسیدن به اهداف و راه مشترک عنوان کرد و گفت: منظور از وحدت بین دو مجموعه وحدت واقعی نیست بلکه در این دو مجموعه اصل این است که هدف و راه مشترک باشد چرا که راه مشترک آن‌ها را به یک هدف می رساند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان دو نوع اهداف سلبی و ایجابی خاطرنشان کرد: وقتی مجموعه ای با هم دشمن مشترکی داشته باشند با هم وحدت می کنند تا جلوی دشمن را بگیرند و نگذارند مسلط شوند، این نوع هدف، هدف سلبی است که در آن مجموعه‌ها راهی را انتخاب می کنند که تامین کننده این هدف باشد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به هویت فرهنگی دو مجموعه حوزه و دانشگاه اشاره و عنوان کرد: حیثیت این دو مجموعه با علم تلفیق شده است و وحدت میان این دو در برابر دشمن یعنی احساس می کنند دشمنی وجود دارد که قصد هجمه به فرهنگ این دو را دارند.

این استاد حوزه علمیه هدف مشترک حوزه و دانشگاه را صف دفاعی در برابر دشمن مشترک دانست و اظهار کرد: بیش از دو دهه است که رهبر معظم انقلاب براین بحث تاکید دارند و از آن با عناوین مختلف تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی یاد کردند که متاسفانه کمتر گوش شنوایی وجود دارد.

وی هدف دشمن را هجمه فرهنگی به دو نهاد حوزه و دانشگاه برشمرد و افزود: هدف دشمن بر این است که فرهنگ اسلامی مشترک در این دو قشر را نابود کند و در یک فرهنگ جهانی الحادی هضم کند، در این مسیر سعی دارد عالم را به عنوان خانواده واحد تحت سیطره این فرهنگ الحادی قرار دهد.

آیت الله مصباح یزدی مرتبه بالاتر وحدت در حوزه و دانشگاه را هدف ایجابی دانست و تصریح کرد: کار مشترک در بین این دو قشر فرهنگی، اسلامی و انقلابی بوده و هدفشان حفظ و پایداری نظام اسلامی است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با انتقاد به اینکه رسیدگی به مسائل جانبی و فرعی مثل ورزش، آداب و رسوم، هنر و موسیقی سبب به حاشیه رفتن اصل شده است گفت: در همه مسائل که به واژه فرهنگ اشاره می شود عامل شناختی عاطفی موثر است.

این استاد حوزه علمیه به دو عامل اساسی شناختی و عاطفی در فرهنگ اشاره و خاطرنشان کرد: بهترین فرمول در دین اصول و فروع دین است که این ها باورهای بنیادی ما هستند. به دنبال آن باورها سلسله ارزش هایی است در واقع می توان گفت اصل و ریشه فرهنگ باورها هستند.

وی اصول دین را باورهای دینی قلمداد کرد و افزود: ارزش ها به دنبال فروع دین است که با این اوصاف اصول دین، باورهای ما را می سازد و فروع دین سازنده ارزش های ما هستند.

آیت الله مصباح یزدی با تاکید براینکه باورها و ارزش ها در ماهیت فرهنگ و ماهیت انسان ها نقش دارد، تصریح کرد: هجوم فرهنگی آن چیزی است که ارزش ها و باورهای ما را به خطر بیاندازد و در این راستا دشمنان در تلاش هستند ما را مشغول فرعیات کنند تا با فراغ بال به اصول‌های ما حمله کند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تاکید کرد: نخستین و مهمترین هدف در وحدت حوزه و دانشگاه داشتن هدف مشترک و آن هم دفاع از فرهنگ است.

این استاد حوزه علمیه با انتقاد به عملکرد برخی دستگاه‌های فرهنگی در اجرای برنامه های پرهزینه و جانبی مثل برگزاری مد لباس در قالب برنامه فرهنگی گفت: جشنواره ها و نمایشگاه هایی به عنوان کار فرهنگی برگزار می شود در حالی که اصل فرهنگ فراموش شده و این انحراف در مسیر است.

وی با تاکید مجدد بر وحدت و تعامل حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: همکاری این دو مجموعه در کنار هم سبب رشد و بالندگی و افزایش توان مقابله با هجوم دشمن می‌شود.

انتهای پیام / کد خبر2843

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار