سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
خوشنویس زواره ای:

برپایی نمایشگاه خوشنویسی «قلم زرین» در موزه زواره

خوشنویس زواره ای، گفت: اسامی ائمه اطهار و چهارده معصوم را برای اولین بار در ۲۰ تابلو به خط طغرا نوشته و آثارش در موزه زواره به نمایش درآمده است.

به گزارش صبح اردستان، عباس معمارزاده در گفتگو با صبح اردستان، اظهار کرد: کسانی که در رشته  خط نثر و ثلث تسلط دارند برای اینکه چرب دستی و شیرین کاری خاطر ببیننده را به فروق و خطوط تفننی تسلی بخشند آیه شریف بسم الله الرحمن الرحیم را به خط طغرا می نویسند.

وی افزود: توانسته اسامی ائمه اطهار و چهارده معصوم را  برای اولین بار در ۲۰ تابلو به خط طغرا در مدت دو ماه نوشته و در این آثار رنگ به خدمت تابلو درآمده که به آن نقاشی خط گفته می شود و آثارش در موزه زواره به نمایش درآمده است.

خوشنویس زواره ای گفت: خط طغرا گونه‌ ای از خط تفنّنی و تزیینی بوده  که از دورۀ سلجـوقیان در ایران متداول بوده و عبارت است از خطّی قوسی شکل که در بالای فرامین پادشاهان، میان علامت سلطان و بسمله به شکلی خاص می ‌کشیدند.

معمارزاده با بیان اینکه اینگونه خط در سده ‌های اخیر به وسیلۀ خوشنویسان عثمانی (ترکیه) شکل و قالبی متناسب و زیبا یافته است، تصریح کرد: در گذشته نام و لقب سلطان را به صورت طغرا بر سر نامه می ‌نوشتند و این خط در واقع مُهری بوده که به صورت درهم و پیچیده نوشته شده و از تمامی خطوط از قبیل نسخ، ثلث، دیوانی، و نستعلیق در ساختن طغرا استفاده شده است.

وی تاکید کرد: به کسی که هنر درست و زیبا نوشتن خط طغرا بر منشور شاهی را می دانست «طغراکش» یا «طغرا نویس» می گفتند.

انتهای پیام / کد خبر28792

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار