شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
رئیس مرکز بهداشت اردستان:

اردستان از کانون های انتقال بیماری سالک در استان اصفهان است/ کاهش چشمگیر موارد بیماری در سطح شهرستان

رئیس مرکز بهداشت اردستان، گفت: شهرستان اردستان یکی از کانون های انتقال بیماری در استان اصفهان به شمار رفته و به دلیل وضعیت آب و هوا و نوع جنس خاک، در شمال شهرستان موارد سالک بیشتر مشاهده می شود.

به گزارش صبح اردستان، حسن ذبیحی در گفتگو با صاحب نیوز؛ اظهار کرد: برنامه شش ساله کنترل سالک شهرستان اردستان با هدف از بین بردن مخزن بیماری و  کاهش موارد بیماری با تحت پوشش قرار دادن مساحتی حدود هفت هزار هکتار از سال های ۸۷ تا ۹۲ انجام شده است.

وی افزود: شهرستان اردستان یکی از کانونهای انتقال بیماری در استان اصفهان به شمار رفته و به دلیل وضعیت آب و هوا و نوع جنس خاک، در شمال شهرستان موارد سالک بیشتر مشاهده می شود.

رئیس مرکز بهداشت و معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان، گفت: طبق پروتکل کشوری مبارزه با بیماری سالک هر سال پنج  نوبت عملیات مبارزه با جوندگان به صورت لانه کوبی و طعمه گذاری در کانون های اصلی انتقال بیماری انجام می شود که در شهرستان اردستان این مناطق شامل شهر اردستان و روستاهای امیران و کچورستاق، شهر زواره و روستای تلک آباد و شهر مهاباد و روستاهای موغار، رحمت آباد حیدر ابادو حسن آباد و خوش آباد بوده است.

ذبیحی با بیان اینکه بسیج سازندگی، تامین نیروی عملیاتی برنامه را بر عهده داشته، تصریح کرد: شبکه بهداشت و درمان شهرستان تامین هزینه و نظارت بر اجرای عملیات را بر عهده دارد.

وی تاکید کرد: در سال اول اجرای عملیات با بکار گیری دو هزار و ۵۹۴ نفر روز کار مناطق عملیاتی تحت پوشش قرار گرفته است.

رئیس مرکز بهداشت و معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان خاطرنشان کرد: همچنین در سال ۹۶ عملیات جونده کشی با نظر کمیته فنی سالک استان  به صورت دو مرحله فقط در شهر زواره و به صورت نقطه ای در سایر کانونها  با به کارگیری ۲۵۸ نفر روز کار انجام شده است.

ذبیحی تصریح کرد: همچنین در سال ۹۷، با نظر کمیته فنی سالک استان  جونده کشی باغ ها و مزارع آلوده در شهرهای اردستان، زواره و مهاباد با وسعتی حدود چهار هزار و ۸۰۰ هکتار از هشتم اردیبهشت آغاز شده است.

وی افزود: همچنین در سنوات قبل به موازات برنامه جونده کشی عملیات مبارزه با ناقلان در سطح کانون های آلوده از طریق سمپاشی مخروبه ها، نخاله ها، کودها و زباله ها با همکاری بخشداری ها و شهر داری ها انجام شده است.

رئیس مرکز بهداشت و معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان خاطر نشان کرد: همزمان با اجرای استراتژی های کنترل بیماری سالک در این سنوات شاهد کاهش موارد بیماری سالک بوده ایم به شکلی که سال۸۶ تعداد ۴۵۲ بیماری سالک ثبت شده و در سال ۹۶ تعداد موارد بیماری به شش مورد رسیده است.

انتهای پیام / کد خبر29487

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار