سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
توسط یک جوان اردستانی انجام می پذیرد؛

تولید سالانه یک هزار لیتر عرق «خارشتر» در شهرستان اردستان

برای اولین بار یک کشاورز مهابادی ۲۰ هکتار از زمین های کشاورزی خود را زیر کشت گیاه خارشتر برده و سالانه یک هزار لیتر عرق خارشتر از آن تولید می کند.

به گزارش صبح اردستان، به نقل از  صاحب نیوز؛ خارشتر گیاهی است پایا که نام دیگر آن علف ترنجبین است؛ گیاه خارشتر درختچه‌ای کوچک و گسترده روی زمین که بلندی آن از نیم متر تا یک متر و خاردار است و کرک‌های تیزی دارد و غلاف میوه آن کرکدار، کمی ضخیم و خمیده و اسفنجی است و تخمدان آن پوشیده از تارهای ابریشمی است.

میوه‌های بندبند با ظاهری منظم دارد و ریشه آن بسیار عمیق می‌شود تا به آب برسد به طوری که یکی از عوامل تخریب بناهای باستانی به شمار می‌رود و این گیاه معمولا در بیابان ها و مناطق کویری می‌روید؛ اما به صورت یک علف هرز سمج در اکثر مزارع، باغ‌ها و زمین‌های دست‌ورزی شده، به سرعت گسترش پیدا می‌کند و حتی گاهی آسفالت را نیز شکافته و از آن سر بر می‌آورد و دانه های آن در ابعاد ارزن و به رنگ سرخ است.

یکی از خواص خارشتر تقویت سیستم دفاعی بدن است، لذا گیاه دارویی مفیدی برای مهار بیماری ایدز می‌باشد و خارشتر یکی از علوفه‌های خوراکی برای دام به ویژه شتر و بز است و در ایران در استان‌های خراسان، یزد، تبریز، زرند کرمان، اطراف قم و بوشهر به‌طور خودرو فراوان دیده می‌شود و علاوه بر اینکه عرق خارشتر شستشو دهنده کلیه ها، سنگ شکن کلیه و مثانه و تقویت کننده کبد است، برای کاهش وزن و چاقی بدن نیز مورد استفاده قرار می گیرد،چون خاصیت مسهل و ملین دارد.

برای اولین بار یک کشاورز مهابادی به نام حسین حیدری در مهاباد اردستان ۲۰ هکتار از زمین های کشاورزی خود را زیر کشت گیاه خارشتر برده و سالانه یک هزار لیتر عرق خارشتر از آن تولید می کند.

حیدری می گوید: در این منطقه به دلیل کاهش منابع آب زیرزمینی و رها شدن زمین های کشاورزی اقدام به کاشت گیاه خارشتر کرده ایم؛ نیاز آبی این گیاه صفر است و جایگزین مناسبی برای یونجه و دیگر محصولات می باشد.

وی با بیان اینکه در سال سه بار اقدام به برداشت این محصول می کنیم می افزاید: از هر هکتار این محصول ۱۰ تن علوفه تر و پنج تن علوفه خشک برداشت می شود و در زمان گل دهی نیز می توان از آن در جهت تولید عرق خارشتر استفاده کرد.

*یکی از مزیت های خارشتر استفاده به عنوان علوفه دام است

کارشناس امور دام جهاد کشاورزی اردستان با بیان اینکه گیاه خارشتر برای مصرف دام اخیرا مورد توجه قرار گرفته است افزود: دام هدف در این مقوله در مرحله اول شتر و در مرحله بعد دام سبک است.

احمد حسامی با بیان اینکه خوشبختانه ترکیبات محدود کننده در این ماده گیاهی وجود ندارد گفت: درصد پروتئین، فسفر و کلسیم این گیاه قابل توجه است و قابلیت هضم خوبی دارد.

وی با بیان اینکه این گیاه چون در شش ماهه دوم سال به صورت خشک مورد استفاده دام قرار می گیرد بهتر است به صورت خورد شده مورد استفاده دام قرار بگیرد یا شستشه و نرم شود که باعث ایجاد زخم و عفونت در دهان دام نشود، افزود: مقدار مصرف این گیاه برای دام نصف جیره روزانه را تشکیل می دهد و در مرکز تحقیقات هم در خصوص تهیه سیلاژ ان تحقیقاتی انجام شده است.

خارشتر گیاهی کم آب، مقاوم به شوری و آب هوای گرم است و کشت آن موجب تثبیت شن های روان و جلوگیری از حذف پوشش گیاهی زمین های کشاورزی می شود.

*تشویق کشاورزان به کشت خار شتر

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردستان با بیان اینکه گیاه خارشتر که از اسم آن مشخص است چون در کویر رویش می کند، مقاوم به شوری خاک و آب و هوای گرم است و مورد استفاده شتر قرار می گرفته افزود: امروزه با توجه به کمبود آب در منطقه چون اکثر طرح های کشاورزی شهرستان در حاشیه کویر قرار دارد به علت کمبود آب زمین های کشاورزی از دسترس کشت خارج می شوند و این خارج شدن از دسترس کشت موجب آسیب پذیری زمین های کشاورزی می شود.

مجید خداپرستان با بیان اینکه در راستای جلوگیری از حذف پوشش گیاهی زمین های کشاورزی و گسترش بیابان در حال تشویق کشاورزان به کشت گیاه خارشتر هستیم گفت: کشت این گیاه در عرصه های کشاورزی موجب تثبیت خاک، جلوگیری از پیشرفت شن های روان و از بین رفتن زمین های کشاورزی که از دسترس خارج می شوند در منطقه می شود.

وی افزود: ریشه این گیاه تا شش متر در زمین نفوذ می کند و چندین بار در سال می توان برداشت کرد و دوباره شاهد رویش این گیاه بود.

*مهمترین ویژگی گیاه خارشتر تولید عرق است

کارشناس منابع طبیعی و گیاهان دارویی با بیان اینکه این گیاه علاوه بر اینکه تامین علوفه برای شتر دارد در تهیه عرق خارشتر نیز مفید است افزود :خاصیت عرق خارشتر چون عرق مدرن است برای سنگ کلیه و شستشوی مجاری ادرار بسیار مفید است.

خسرو دادرس افزود: همچنین این عرق برای سیاه سرفه و سینه درد درمان بسیار مناسبی است.

انتهای پیام / کد خبر31411

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار