سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
مدیر کل دام‍‍‍پزشکی استان اصفهان:

ارزش صادرات فرآورده های خام دامی استان اصفهان ۳۰ میلیون دلار است

مدیر کل دام‍‍‍پزشکی استان اصفهان گفت: حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار از ارزش صادرات فرآوره های خام دامی کشور مربوط به استان اصفهان بوده است.

به گزارش صبح اردستان، شهرام موحدی ظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در اردستان اظهار داشت: یکی از مهمترین دغدغه های کشوری امنیت است که ابعاد مختلفی همچون امنیت روانی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و غذایی دارد، امروزه اهمیت امنیت غذایی کمتر از موارد دیگر نیست و اگر امنیت غذایی نباشد امنیت اجتماعی و روانی نیز دچار اخلال خواهد شد.

وی افزود: سازمان دامپزشکی کشوریکی از ارکان اصلی در حوزه غذایی است بدین معنی که در جامعه یک فرد باید بتواند دسترسی آسان و سهل به مواد غذایی بهداشتی و سالم داشته باشد که در این حوزه نقش این سازمان خیلی مهم است.

مدیر کل دام‍‍‍پزشکی استان اصفهان گفت: دامپزشکی سازمانی است که نزدیک به یک قرن از تاسیس آن می گذرد و در حوزه سلامت و بهداشت به معنی اهم فعالیت دارد.

موحدی با بیان اینکه مبارزه با بیماری های مشترک دام و انسان وجود دارد، تصریح داشت: نیمی از عوامل عفونت زا در انسان منشا دامی دارد و خط مقدم مقابله با اینگونه بیماری ها دامپزشکی است، اگر خدمات حوزه دامپزشکی نبود بیمار ناشی  از این بیماری ها تخت های بیمارستان را اشغال می کرد و مشکلات اجتماعی را بوجود می آورد.

وی بیان داشت: نظارت بر فرآورده های خام دامی همچون گوشت قرمز، گوشت طیور، عسل، از اهم فعالیت های دامپزشکی بوده و صادرات خام دامی در حوزه تجارت بین المللی انحصارا بر اساس گواهی های بهداشتی صادره از دامپزشکی اعتبار دارد.

مدیر کل دام‍‍‍پزشکی استان اصفهان اعلام داشت: حوزه دامپزشکی با افتخار می تواند اعلام کند که اقدامات بسیاری در راستای کاهش وابستگی اقتصادی کشور به نفت را انجام داده و حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون دلار ارزش صادرات فرآوره های خام دامی مربوط به استان اصفهان بوده است.

موحدی همچنین گفت: در سال  حدود ۱۳میلیون نوبت سر واکسیناسیون انجام می شود که در همین رابطه بیش از شش هزار واکسن هاری در استان اصفهان تزریق و در حوزه تب برفکی دام بزرگ بالای ۵۰۰ هزار رأس و در دام سبک بیش از یک میلیون تب برفکی واکسیناسیون انجام شده است.

اردستان رتبه اول تولید گوشت سفید در استان اصفهان را دارد

وی با اشاره به اینکه ۶۶ میلیون قطعه طیور در استان اصفهان کشتار می شود، افزود: از این مقدار که تحت نظارت های بهداشتی بوده حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه نیز که دارای علائم مریضی هستند و از کشتار آن جلوگیری می شود.

مدیر کل دام‍‍‍پزشکی استان اصفهان افزود: مجموع کانون های آنفولانزا در استان اصفهان ۲۷ مورد  اعلام شد که ۱۶ مورد آن مربوط به مرغ های تخم گذار، ۱۰ مورد بوقلمون و مابقی جوجه های گوشتی بوده اما در اردستان هیچگونه آنفولانزایی گزارش و ثبت نشده است.

موحدی همچنین بیان داشت: میزان معدومی های ناشی از آنفولانزای مرغی در استان اصفهان یک میلیون و ۴۹۱ هزار و ۷۷۵ قطعه بوده که همه در واحدهای صنعتی اتفاق افتاده است و میزان غرامت دامپزشکی استان به این کانون ها حدود یک میلیارد و ۴۴۴ میلیون تومان است که باید پرداخت شود.

وی  گفت: در استان اصفهان دو هزار و ۶۰۰ واحد طیور وجود دارد، در این میان اردستان مقام اول تولید گوشت سفید را داشته و یکی از قطب های تولید گوشت در استان اصفهان است.

مدیر کل دام‍‍‍پزشکی استان اصفهان در خصوص کشتارگاه های دام سبک و سنگین گفت: تجهیز، تاسیس، تکمیل و رفع معایب کشتارگاه ها با متولی آن است، اما ناظری که ایراد می گیرد دامپزشکی است،  برای ساخت یک کشتارگاه صنعتی بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که باید به صورت منطقه ای در شهرستان ها ایجاد شود.

موحدی با اعلام این جمله که اصفهان در حوزه تولید کنندگان دامی افراد نخبه ای دارد، افزود: استان اصفهان در حال حاضر رتبه اول تولید شیر در کشور، رتبه اول تولید بوقلمون و ماهی های زینتی، رتبه دوم تولید تخم مرغ کشور  و رتبه اول بیشترین واحد پرورش طیورکشور را داراست.

انتهای پیام / کد خبر31700

مطالب مرتبط

جستجو

نظرسنجی

در حال حاضر نظرسنجی نداریم.

آخرین اخبار